شمانیوز
شما نیوز

زمان پرداخت معوقات مستمری مددجویان اعلام شد

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه افزایش ٢٠ درصدی مستمری مددجویان در شهریورماه پرداخت شده است، درباره معوقه ماه‌های گذشته گفت: به محض تامین اعتبار لازم برای پرداخت این معوقات از سوی دولت ظرف ٢۴ ساعت این معوقه در حساب مددجویان قرار می‌گیرد.

زمان پرداخت معوقات مستمری مددجویان اعلام شد

 وحید قبادی دانا همزمان با بازدید از مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی (کم شنوا و ناشنوا) پژواک تهران، با بیان اینکه ۵٠ درصد از علل ناشنوایی ژنتیکی است، گفت: حدود ٢۵ درصد از ناشنوایی‌ها به علل ناشناخته و ٢۵ درصد هم به دنبال حوادث حین زایمان، مشکلات دوران بارداری و مصرف برخی داروها، زردی نوزادان و ... برمی‌گردد.

 

وی با بیان اینکه در وهله اول سازمان بهزیستی بر این اساس که هدف اولیه‌اش پیشگیری از معلولیت‌هاست، بررسی وضعیت ژنتیکی افراد دارای معلولیت را در دستور کار قرار داده‌است، اظهار کرد: برنامه ریزی این برنامه از ابتدای سال انجام شده است و در برخی استانها در حال انجام است. بر این اساس تا ٣ـ۴ سال آینده تمام افراد دارای معلولیت از این نظر که علت معلولیتشان زمینه ژنتیکی داشته یا نه؟ بررسی می‌شوند.

 

قبادی دانا افزود: این طرح این فایده را دارد که اولا اگر معلولیت ناشی از بیماریهای ژنتیکی است، خانواده ‌ها برای فرزندان بعدی باید این موضوع را لحاظ کنند و اگر معلولیت در اثر بیماری ژنتیکی نبوده در فرزندآوری بعدی مشکلی ندارند. بررسی‌های ژنتیکی مذکور در کشور خودمان و توسط متخصصان داخلی خواهد بود و بانک ذخایر ژنتیکی بیماریهایی که ایجاد معلولیت می‌کنند، ایجاد می‌شود.

 

وی با تاکید بر لزوم تشخیص زودهنگام و به موقع معلولیت‌ها نیز تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم مشکل ناشنوایان و کم شنوایان را تشخیص دهیم این موضوع اهمیت زیادی دارد. اگر این کار دیر انجام شود فرد ناشنوا دچا معلولیت گفتار هم خواهد شد.

 

به گفته قبادی دانا، بهترین زمان تشخیص تا ٣ ماهگی و بهترین زمان مداخله تا ۶ ماهگی است. بنابراین بهزیستی از سال٨٠ این برنامه ریزی را آغاز کرده است تا غربالگری شنوایی در نوزادان و شیرخواران  در بیمارستان  انجام شود که در سال ٩٧ در کل کشور  به ٩٠ درصد موالید رسبده است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یک میلیون و ٢٠٠ هزار شیرخوار در سال گذسته مورد غربالگری قرار گرفتند، اظهار کرد: در بیش از ۶٠٠ مرکز و در بیش از ٣٠٠ شهر در کل کشور این کار انجام شده است. این پوشش کمک زیادی به بحث پیشگیری و بهداشت می‌کند. همچنین در حوزه توان بخشی ٨٩ مرکز در کشور مشغول فعالیت در حوزه گروه‌درمانی، مدیریت مورد، شنوایی سنجی، گفتاردرمانی و ... هستند.

 

قبادی دانا با بیان اینکه ٣٧٠٠ نفر تحت پوشش این فعالیت‌ها در سراسر کشور هستند، توضیح داد: در حوزه آموزش در مجموع ١٣ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش این برنامه هستند که شهریه تحصیلی آنها در دانشگاه آزاد تا کارشناسی ارشد به شکل کامل پرداخت می‌شود. همچنین در دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور هم بین ۵٠ تا ۶٠ درصد شهریه پرداخت می‌شود. از امسال نیز کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در نظر گرفته ایم.

وی افزود: همچنین برای فرزندان کسانی که معلول سرپرست خانوار است و فرزند دانشجو دارد  نیز کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود. تقریبا بیش از ٢٣٠٠ نفر از این افراد هم دارای کم شنوایی  و ناشنوایی هستند که تحت پوشش قرار دارند. تقریبا در کشور الان حدود ٢١٣ هزار نفر از افرادی که ناشنوایی و کم شنوایی دارند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ١۴ درصد از معلولان را تشکیل می‌دهند.

 

قبادی دانا با بیان اینکه حدود ٧۴ هزار نفر هم دارای معلولیت صوت و گفتار هستند، ادامه داد: این افراد ۵ درصد از افراد دارای معلولیت را تشکیل می‌دهند. بیش از ١٠٠ هزار نفر از افرادی که دچار ناشنوایی هستند مستمری دریافت می‌کنند و در حوزه اشتغال هم باید تلاش هایی صورت بگیرد.

 

وی در مورد موضوع کاشت حلزون هم گفت: اولا همه افرادی که دارای مشکل ناشنوایی هستند با کاشت حلزون مشکلشان برطرف نمی‌شود. این کار نیاز به تکنولوژی بالایی دارد و حدود ١٠ ـ ١١ کشور در دنیا هستند که می توانند این کار را انجام دهند. در حال حاضر ١٣ مرکز کاشت حلزون نیز در کشور ما فعال است و حدود ١٠ هزار و ۶٠٠ مورد کاشت حلزون در کشور انجام شده است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: حدود ۶۶۰۰ مورد از این تعداد از سال ٩٢ تا کنون انجام شده است. هزینه این پروتز ١٠ هزار دلار است که هیات امنای ارزی این هزینه را پرداخت می کند و به شکل رایگان در اختیار ناشنوایان قرار می‌گیرد. سایر هزینه‌های پیش از انجام کاشت و بعد از آن هم در قالب یارانه مراکز توان بخشی از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied