شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/ مدرس دانشگاه:

نحوه آموزش زبان انگلیسی در مدارس صحیح نیست

یک مدرس زبان انگلیسی در دانشگاه معتقد است که نحوه آموزش زبان انگلیسی در مدارس، کافی و صحیح نیست چرا که در مدارس بر تدریس گرامر تأکید می‌شود و معمولاً زمانی صرف آموزش مکالمه و مهارت‌های شنیداری نمی‌شود.

نحوه آموزش زبان انگلیسی در مدارس صحیح نیست

سونیا شجاع در گفت و گو با خبرنگار شما نیوز در تهران با اشاره به شیوه آموزش زبان  انگلیسی در نظام آموزشی کشور و مشکل اغلب دانشجویان و دانش آموزان در این درس اظهارداشت: امروزه یکی از مشکلات اصلی دانشجویان، به ویژه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، ضعف در زبان  انگلیسی می‌باشد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه رفرنس‌ها و مقالات روز دنیا به زبان  انگلیسی می‌باشد، عدم تسلط به زبان انگلیسی، دانشجویان را در دسترسی به منابع روز، جست و جو و نگارش مقاله دچار مشکل کرده است، علاوه بر این دانشجویانی که قصد گذراندن دوره‌های فرصت مطالعاتی و یا ادامه تحصیل در سایر کشورها دارند نیز با سد بزرگ عدم یادگیری زبان انگلیسی روبه‌رو هستند.

 

Scan.jpg4560001

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در اکثر کشورها، زبان آکادمیک در محیط‌های دانشگاهی مرتبط با تحصیلات تکمیلی، زبان  انگلیسی می‌باشد خاطرنشان کرد:اگر شخصی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد حتی بدون دانستن زبان رسمی کشور مقصد، به راحتی می‌تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی در یک کشور غیر انگلیسی زبان، ادامه تحصیل بدهد.

 

شجاع تصریح کرد: بنده تجربه گذراندن دوره فرصت مطالعاتی مقطع دکتری تخصصی خود را در کشور دانمارک داشته و در دپارتمان دانشگاه، همه‌ ارائه‌ها و جلسات به زبان انگلیسی بود و اساتید دانمارکی به زبان انگلیسی با دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی ارتباط برقرار می‌کردند.

 

وی ادامه داد: همچنین در دانشگاه دانمارک، بسیاری از دانشجویان خارجی با وجود اینکه چندین سال در این کشور زندگی کرده بودند هنوز زبان دانمارکی را یاد نگرفته بودند چرا که در محیط آکادمیک اصلا نیازی به فراگیری زبان دانمارکی احساس نکرده بودند و به راحتی با استفاده از زبان انگلیسی به کار و تحصیل در محیط آکادمیک مشغول بودند.

Scan.jpg4560001

 

این مدرس دانشگاه در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه سال‌های زیادی در مدرسه صرف آموزش زبان انگلیسی می‌شود، به نظر می‌رسد که نحوه آموزش زبان انگلیسی در مدارس، کافی و صحیح نیست چرا که در مدارس بر تدریس گرامر تأکید می‌شود و معمولاً زمانی صرف آموزش مکالمه و مهارت‌های شنیداری نمی‌شود، در حالی‌ که هر زبان متشکل از چهار مهارت مکالمه، شنیداری، خواندن و نوشتاری می‌باشد که هر چهار مهارت باید هم زمان پوشش داده شده و تقویت شوند، اتفاقی که متأسفانه در مدارس نمی‌افتد و بسیاری از دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیلات مدرسه، توانایی مناسبی در زبان انگلیسی ندارند.

 

شجاع با بیان اینکه بسیاری از افراد، به آموزش‌های مدرسه اکتفا نمی‌کنند و زمان زیادی را نیز صرف کلاس‌های آموزشی مؤسسات می‌کنند و بسیاری از آنان از آموزش‌های مؤسسات نیز نتیجه دلخواه را کسب نمی‌کنند گفت: به علت تعداد زیاد زبان آموزان در هر کلاس، فرصت برای صحبت کردن هر نفر در کلاس کم بوده و کلاس به کندی پیش می‌رود. مشکل دیگری که برخی از زبان آموزان با آن مواجه هستند، خجالت کشیدن از صحبت کردن به زبان انگلیسی در جمع می‌باشد و به همین دلیل، این دسته از زبان آموزان در کلاس‌های مؤسسات، ترجیح می‌دهند کمتر خود را درگیر تمرین‌های مربوط به صحبت کردن بکنند و در نتیجه مهارت‌های مختلف زبانی آنها تقویت نمی‌شود.

 

 وی افزود: تعداد بالای زبان آموزان در کلاس نیز این اجازه را به مدرس نمی‌دهد که وقت زیادی را صرف هر دانشجو کرده و به طور خاص هر دانشجو را تشویق به فعالیت بیشتر و مشارکت در کلاس بکند، در نتیجه بسیاری از زبان آموزان پس از گذراندن ترم‌های زیادی در مؤسسات مختلف در نهایت قادر به انجام یک مکالمه ساده به زبان انگلیسی نیستند.

 

این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در آموزش‌های مدرسه و کلاس‌های عمومی پر جمعیت مؤسسات وجود دارد، به نظر می‌رسد که آموزش خصوصی و نیمه خصوصی زبان انگلیسی با تکیه بر متدهای روز آموزش زبان، راه حل بهتر و سریع‌تری جهت تقویت زبان انگلیسی باشد، چرا که در این گونه از کلاس‌ها، مدرس وقت بیشتری را صرف زبان آموز می‌کند و زبان آموز فرصت بسیار بیشتری جهت صحبت کردن و مشارکت در تمرین‌های کلاس دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied