شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

مراحل گام به گام ثبت شرکت

اولین گام برای راه اندازی یک کارخانه، شرکت یا موسسه ثبت شرکت باشد. ثبت شرکت نیاز به طی کردن یک سری مراحل دارد که در این مطلب به مراحل گام به گام ثبت شرکت اشاره شده است.

مراحل گام به گام ثبت شرکت

مراحل گام به گام ثبت شرکت

بحث کارآفرینی و اشتغال از مهمترین موضوعاتی است که  ذهن جوامع و نیروی جوان آماده کار را به خود مشغول کرده است. شروع یک کسب و کار جدید و پربازده از اهدافی است که افراد بسیاری به دنبال آن هستند و برای آن تلاش می کنند. اما برای آغاز کسب و کاری که بتواند سود خوبی را به دنبال داشته باشد علاوه بر سرمایه اولیه، نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و منظم ضروری می باشد. اولین گام برای راه اندازی یک کارخانه، شرکت یا موسسه  ثبت شرکت باشد. ثبت شرکت نیاز به طی کردن یک سری مراحل دارد که در این مطلب به مراحل گام به گام ثبت شرکت اشاره شده است.

 

Capture.GIFقب

 

مراحل گام به گام ثبت شرکت:

فرآیندی را که در آن اشخاص حقیقی و حقوقی قراردادی را که در آن به تعامل بین شرکا و یا با شخص ثالث امضا می کنند ثبت شرکت نام دارد. به منظور قانونی کردن فعالیت در حال انجام با هر موضوعی نیاز به ثبت شرکت می باشد. ثبت شرکت به منظور مشخص نمودن دقیق مقدار سرمایه و سهم هر یک از سهامداران و وظایف افراد در چهارچوبی قانونمند می باشد. شرکت های مختلفی در کشور وجود دارند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. بر اساس ماده 20 قانون تجارت شرکت ها به 7 دسته اصلی تقسیم می شوند. این شرکت ها عبارتند از: شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت تعاونی و شرکت نسبی. در میان شرکت های مختلف شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت سهامی متقاضیان بیشتری را دارند.

برای ثبت هر یک از این شرکت ها نیاز به طی کردن مراحلی می باشد که هر کدام از آنها اهمیت بسیاری در پروسه ثبت شرکت دارند. در ادامه مراحل گام به گام ثبت شرکت را بیان کرده ایم:

 

Capture.GIFقلد

 

1-انتخاب شریک برای ثبت شرکت:

گام اول در فرآیند ثبت شرکت پیدا کردن شریکی قابل اعتماد می باشد. در صورتی که برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود اقدام نموده اید حداقل شریک های ممکن 2 نفر و در صورت انتخاب شرکت سهامی خاص حداقل به 3 شریک نیاز می باشد. در شرکت با مسئولیت محدود سهامداران به میزان سهمی که در شرکت سرمایه گذاری کرده اند نسبت به تعهدات شرکت مسئول می باشند و میزان سرمایه اولیه آنها میزان تعهدشان نسبت به دیون شرکت را بیان می کند.

 

2- انتخاب نامی مناسب برای شرکت و ثبت آن در سامانه اداره ثبت شرکت ها:

پس از ورود به سامانه اداره ثبت شرکت ها باید 5 نام مختلف را به ترتیب اولویت در سیستم وارد کنید. برای انتخاب نام نیز باید به نکاتی مانند داشتن ریشه فارسی، با معنا بودن و مطابق با فرهنگ جمهوری اسلامی ایران بودن، تکراری نبودن و لاتین نبودن آن توجه داشت. امکان استفاده از نام های مخفف که مربوط به ارگان های دولتی می باشند وجود ندارد. نکات بسیاری در انتخاب نام شرکت وجود دارد که در هنگام انتخاب نام باید به آنها توجه داشت.

 

Capture.JPGیبل

 

3 تعیین موضوع شرکت و مدت زمان فعالیت شرکت:

مرحله بعد در ثبت شرکت مشخص کردن موضوع شرکت می باشد که این امر باید با مشورت سهامداران دیگر شرکت انجام شود و به نتیجه ای نهایی برسد. با توجه به نوع فعالیتی که شرکت قصد دارد انجام دهد موضوع شرکت تعیین می گردد. برخی از موضوعات برای ثبت نیاز به گرفتن مجوز از سازمان مربوطه می باشند که در صورت انتخاب این موضوعات حتما باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کرد.  همچنین مدت زمان فعالیت شرکت نیز باید در سامانه اداره ثبت شرکت ها مشخص شود. با انتخاب یکی از گزینه های محدود یا نامحدود در سامانه می توانید مدت زمان فعالیت شرکت را ثبت نمایید.

 

4 تعیین دفتر مرکزی شرکت:

برای انتشار در روزنامه رسمی نیاز است که محل دفتر مرکزی شرکت مشخص شود و آدرس کامل و دقیق آن به همراه کد پستی ذکر گردد.

 

5 تعیین میزان سرمایه مورد نظر:

مقدار سرمایه اولیه ای که برای شرکت در نظر گرفته شده است باید مشخص گردد. در شرکت های با مسئولیت محدود تمام سرمایه اولیه باید به صورت کامل و نقدی پرداخت شود اما در شرکت های سهامی خاص تنها 35 درصد از سرمایه اولیه به صورت نقد پرداخت می گردد.

 

6 وارد کردن اطلاعات مربوط به تمام سهامداران شرکت:

نیاز است تا اطلاعات شناسنامه ای سهامداران شرکت به طور کامل در سامانه ثبت گردد، همچنین مقدار سرمایه ای که هر یک از شرکا قرار داده اند و نحوه پرداخت آنها (نقدی یا غیر نقدی) باید به طور کامل ذکر شود.

 

Capture.JPGقلات

 

 

7مشخص کردن سمت و میزان سهام هر یک از شرکا:

میزان سهم هر یک از سهامداران باید به طور دقیق مشخص گردد. همچنین سمتی که برای هر یک از شرکا در نظر گرفته شده است باید تعیین گردد.

 

8 تنظیم اوراق ثبتی شرکت:

اساسنامه و شرکتنامه های مربوط به شرکت که در سامانه قرار دارند را پس از تکمیل اطلاعات باید در سامانه بارگذاری کرد. پس از تایید نهایی اطلاعات در سامانه ثبت شرکت ها باید منتظر تایید نام شرکت ماند تا بعد از آن مدارک مورد نظر را به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمود و منتظر تایید نهایی کارشناسان ماند.

 

9انتشار اطلاعیه در روزنامه رسمی:

مرحله آخر در ثبت شرکت پس از تایید تمام مدارک و اخذ کد ثبتی انتشار اطلاعیه شرکت در روزنامه رسمی کشور می باشد که اطلاعاتی از قبیل نام شرکت، آدرس آن، سرمایه اولیه شرکت و میزان سهام هر یک از سهامداران باید در آن ذکر گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied