شمانیوز
شما نیوز

همه چیز در مورد طرح مسکن ملی + جزئیات

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در پنج شهر محدوده هدف بازآفرینی آغاز شده و در سایر مناطق نیز در مراحل مختلف از انتخاب شریک و امضای قرارداد است، گفت: بازده سرمایه‌گذاری را برای سازندگان تضمین می‌کنیم.

همه چیز در مورد طرح مسکن ملی + جزئیات
به گزارش شمانیوز به نقل از ایسنا: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در پنج شهر محدوده هدف بازآفرینی آغاز شده و در سایر مناطق نیز در مراحل مختلف از انتخاب شریک و امضای قرارداد است، گفت: بازده سرمایه‌گذاری را برای سازندگان تضمین می‌کنیم.

 

سید محمد پژمان اظهار کرد: طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در بافت‌های ناکارآمد آغاز شده است. هم‌اکنون عملیات آماده‌سازی در شهرهایی از جمله چابهار، زاهدان، اهواز، خرم‌آباد و مشهد شروع شده که در مشهد پیشرفت کار بسیار بالاست و به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد. به طور کلی در آینده نزدیک ۲۵ هزار واحد را آغاز می‌کنیم.

 

وی افزود: بعضی از طرح‌های نوسازی و بهسازی در بافت‌های ناکارآمد در شرف اقدامات قانونی برای انتخاب شریک، فراخوان و امضای قرارداد است. نوع عملکرد در این محدوده‌ها نیز متفاوت خواهد بود. مثلا در خرم‌آباد برای کسانی که در حریم رودخانه بودند از سازمان ملی زمین و مسکن، زمین گرفتیم و آنها را جابه‌جا کردیم. در اهواز در محله منبع آب باید جابه‌جا شوند؛ زیرا روی ارتفاع و شیب تند قرار دارند و امکان نگه داشتن نیست. در زاهدان و چابهار بعد از آماده‌سازی، مختصر جابه‌جایی داریم ولی عمدتا در نقطه احداث می‌شوند. نوسازی بافت فرسوده مشهد در قلب بافت انجام می‌شود که جابه‌جایی قطعی یا موقت برای احداث خواهیم داشت.

 

منافع سرمایه‌گذاران در قراردادها لحاظ شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشوق‌هایی که به سازندگان در بافت‌های ناکارآمد ارایه می‌شود گفت: قراردادهای مشارکتی که آماده کرده‌ایم بسیار پیشرفته، روان و با لحاظ منافع سرمایه‌گذار و شریک است. به کسانی که در بازده سرمایه تردید دارند تضمین می‌دهیم. اگر سازندگان نتوانستند واحدها را با شرایط مناسب بفروشند ما با فرض میزان سرمایه‌گذاری که انجام داده واحدها را برمی‌داریم و از اراضی مرغوب جایگزین به آنها واگذار می‌کنیم. یا بخشی را نقدینگی و بخش دیگر را زمین می‌دهیم. ترکیبات مختلفی را مدنظر داریم که دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم.

 

پژمان با بیان این‌که تسهیلات ساخت در بافت‌های ناکارآمد به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است، تصریح کرد: بانک مسکن شرایط را به طور کلی اصلاح کرد و تسهیلات را تا ۱۰۰ میلیون تومان رساند. فقط مساله این است که با محدودیت‌هایی در یارانه تسهیلات مواجهیم و هنوز نتوانسته‌ایم دوره شروع اقساطی را مشمول یارانه کنیم. لذا تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد قابل پرداخت است.

 

انتخاب مشاور خارجی برای نوع برخورد در بافت‌های تاریخی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران هم‌چنین با اعلام این خبر که یک مشاور خارجی اعلام کرده برای نوع مواجهه با بافت‌های تاریخی ایران برنامه دارد گفت: برای اولین بار قرار است در قالب یک همکاری سه‌جانبه با میراث فرهنگی و یک مشاور خارجی در شیراز یک مدل و فرمول برخورد با بافت‌ها را بسنجیم تا اگر موفقیت‌آمیز بود در سایر مناطق نیز اجرایی شود.

 

پژمان ادامه داد: تا امروز نوع برخورد با بافت‌های تاریخی مقداری سختگیرانه بوده و این تلقی وجود داشته که یا بافت‌ها را دست نزنیم یا بسیار جزئی مداخله کنیم. این برای ساکنان و سرمایه‌گذاران خیلی جذابیت ندارد. شاید به شکل محدود در موضوعات گردشگری، رستوران، کافی‌شاپ و غیره عمل کرده باشیم اما این نمی‌تواند جوابگوی رونق محدوده بافت‌ها باشد. مشاور خارجی می‌گوید ما برای جزء جزء این محدوده‌ها برنامه داریم که اگر نتایجش قابل تعمیم باشد می‌توانیم بافت‌های تاریخی را با کمترین مداخله به قابلیت‌هایی برسانیم که هم ساکنین راضی باشند و هم رونق به این محدوده‌ها داده شود. روز چهارشنبه قرار است این مطالعه را بررسی کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied