شمانیوز
شما نیوز

فعالیت 17 گرم‌خانه در تهران

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت 17 گرمخانه برای کمک به افراد نیازمند گفت: در شرایط حساس ظرفیت اسمی پذیرش گرمخانه‌ها 40 تا 50 درصد افزایش می یابد.

فعالیت 17 گرم‌خانه در تهران

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از فارس: سید مالک حسینی درخصوص فعالیت گرمخانه‌ها در شهر تهران گفت: هر ساله از ابتدای مهرماه فعالیت مضاعف گرمخانه‌های شهر تهران آغاز شده و تا اواخر فروردین ماه سال بعد ادامه می یابد.

وی افزود: البته در برخی موادر مثل امسال این فعالیت به دلیل ادامه بارش ها و برودت هوا تا نیمه‌های اردیبهشت ماه نیز ادامه پیدا کرد و تلاش شد تا زمانی که احساس نیاز وجود دارد گرمخانه‌ها فعالیت خود را ادامه دهند.

مالک حسینی با اشاره به این مطلب که به طور معمول 12 گرمخانه در شهر تهران فعال هستند گفت: امسال 5 گرمخانه دیگر را هم در حال آماده سازی و تجهیز به وسایل مورد نیاز و امکانات ویژه هستیم تا تعداد گرمخانه‌ها به عدد 17 برسد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد به طور معمول و به صورت اسمی ظرفیت گرمخانه‌ها 2800 نفر است اما در شرایط اضطراری و زمانی که بارش‌های زیاد و یا برودت هوا پیش می آیاد این ظرفیت 40 تا 50 درصد افزایش پیدا کرده و به عدد حدود 4000 تا 4200 نفر می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در سال جدید با نظر شهردار محترم تهران رخ داده است بحث افزایش ساعت فعالیت گرمخانه‌ها به 24 ساعت بوده است.

مالک حسینی ادامه داد: پیش از این گرمخانه‌ها از ساعت 17 پذیرش خود را آغاز می‌کردند و ساعت 7 صبح روز بعد هم مددجویان موظف به ترک گرمخانه بودند و در این مدت با دو وعده غذایی از این عزیزان پذیرایی می‌شد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه بررسی ها نشان داد که حدود 60 درصد از مددجویان علاقه مند هستند که در تمام مدت روز در گرمخانه بمانند و از آن خارج نشوند تصمیم برآن شد تا وعده ناهار هم به این عزیزان داده شده و گرمخانه به صورت 24 ساعته فعال باشد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این تصمیم شاهد آن بودیم که مددجویان پیش از زمان پذیرش و بعد از زمان خروج در شهر حضور داشتند و برای دانش آموزان و افرادی که قصد تردد در محدوده گرمخانه را داشتند مشکلاتی به وجود می آمد گفت: با این اقدام این مشکلات مرتفع شده و مددجویان سرپناه خواهند داشت.

مالک حسینی گفت: شورای شهر تهران و همچنین مدیریت شهری ما را موظف به ساخت 5 گرمخانه جنرال دیگر کرده‌اند که تلاش می‌کنیم پس از مکان یابی درست و همچنین تزریق بوده ظرف مدت 12 تا 18 ماه این گرمخانه‌ها ساخته شده و ظرفیت پذیرش افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: البته تلاش می‌کنیم تا یک ماه آینده 4 محل دیگر برای نگهداری مددجویان اختصاص یابد تا تعداد گرمخانه‌ها پیش از احداث آن 5 گرمخانه جنرال به عدد 21 برسد.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد گرمخانه‌ها مخصوص نگهداری بانوان است گفت: در حال حاضر ما سه مرکز از 17 مرکز فعال را به خانمها اختصاص داده‌ایم که دو تای آنها در منطقه 12 و 22 و یکی در منطقه لویزان قرار دارد.

مالک حسینی همچنین درباره فعالیت ناوگان جمع اوری مددجویان هم گفت: به طور کلی 15 خودرو وظیفه گشت زنی در شهر و انتقال مددجویان به گرمخانه‌ها را به عهده دارند اما در زمان‌های حساس تلاش می‌شود تا از ظرفیت مناطق شهرداری نیز بهره گرفت تا مددجویی در خیابان نماند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران به یکی از نکات مهم اشاره کرد و گفت: متاطفانه در گذشته برخی برخوردها با مددجویان شده که باعث شده آنها از حضور در گرمخانه‌ها فراری باشند اما ما در حال تلاش هستیم تا فارغ از اینکه مددجو چه مشکلات حقوقی و قضایی و انتظامی دارد شب را در جای مناسبی اسکان پیدا کند.

وی در توضیح این موضوع گفت: برای مثال مددجویی سوء مصرف مواد مخدر دارد و این موضوع مجرمانه است اما اگر این فرد قرار باشد در خیابان بماند مشکلات دیگری برایش پیش می آید که این موضوع صحیح نبوده و انسانی هم نیست.

مالک حسینی همچنین از شهروندان خواست تا در هر جایی فرد بی سرپناهی را مشاهده کردند با تماس با شماره 137 این موضوع را اطلاع دهند تا این فرد به گرمخانه منتقل شود و سرپناهی داشته باشد.

وی افزود: البته به زودی یک خط ارتباطی جدید هم در دسترس قرار خواهد گرفت تا مشخصا به موضوعات افراد نیازمند به حضور در گرمخانه ها بپردازد و این موضوع را به جد پیگیری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied