شمانیوز
شما نیوز

جزئیات کاهش یافتن سن سکته مغزی در ایران

مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی سکته مغزی را یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر و دومین دلیل ابتلا به ناتوانی‌های مغزی درایران معرفی کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده روزانه ۴۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند و طبق آخرین آمار سالیانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند که ۱۵ درصد آن منجر به مرگ شده و حدود ۳۰ درصد از این افراد زیر ۵۰ سال سن دارند.

جزئیات کاهش یافتن سن سکته مغزی در ایران
به گزارش شمانیوز به نقل از​ ایسنا: مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی سکته مغزی را یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر و دومین دلیل ابتلا به ناتوانی‌های مغزی درایران معرفی کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده روزانه ۴۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند و طبق آخرین آمار سالیانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند که ۱۵ درصد آن منجر به مرگ شده و حدود ۳۰ درصد از این افراد زیر ۵۰ سال سن دارند.

 

دکتر محمدرضا عزیزی  میانگین سن ابتلا به سکته مغزی در ایران را ۵۰ سال دانست و اظهار کرد: این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است و کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور نشان‌دهنده اهمیت آن است. اگر درمان سکته حاد مغزی در چهار ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبودی کامل خواهند یافت و از این رو راه‌اندازی مراکز جامع ویژه درمان سکته‌های مغزی، اهمیت زیادی دارد.‌

 

وی در خصوص سکته مغزی گذرا و علایم آن اظهار کرد: در سکته مغزی گذرا، توقف خون‌رسانی به مغز به صورت گذرا ایجاد می‌شود و فرد علامت‌های سکته مغزی را در کمتر از ۲۴ ساعت تجربه می‌کند؛ به عنوان مثال علامت‌هایی مانند گزگز، مور مور شدن و یا کرختی در صورت و دست و پا و حالت ضعف و فلجی را در دست و پا احساس می‌کند. البته معمولاً بیمار دچار اختلال‌های گفتاری و بینایی مانند تاری دید هم می‌شود که این علایم معمولا برای چند ساعت ادامه دارد و خود به خود هم خوب می‌شود.‌

 

این متخصص مغز و اعصاب ضمن بیان آن که بسیاری از افراد مسن احساس می‌کنند که دچار کاهش دید شده‌اند و معمولا آن را به حساب ضعف جسمی ‌می‌گذارند، گفت: در حالی که این حالت نشان‌دهنده سکته‌های مغزی گذرا است و افرادی که این علایم را داشته باشند، بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی قرار دارند. از این رو افراد مسن بهتر است با دیدن این علایم به پزشک مراجعه کنند که اگر مشخص شد شخص سکته مغزی گذرا داشته است، بررسی‌های لازم بر روی او انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه در خیلی از موارد بیماری‌های قلبی و عروقی هم عامل سکته‌های مغزی است، تصریح کرد: بیماران قلبی_عروقی باید تحت درمان قرار بگیرند و در صورتی که مشکل لخته خون را دارند، حتما از داروهای تجویز شده استفاده کنند، زیرا احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

 

وی در پایان تاکید کرد: کنترل دقیق بیماری هایی نظیر فشارخون بالا، دیابت، چربی خون بالا از اهمیت بسزایی برخوردار و در پیشگیری از سکته های مغزی بسیار موثر است. همچنین کم آبی یکی از دلایل بروز سکته مغزی است و لازم است افراد در طول روز شش تا هفت لیوان آب مصرف کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied