شمانیوز
شما نیوز

زلزله 6 ریشتری در تبریز / تهران هم لرزید

زمین لرزه شدیدی در ساعت ٢:٢٠ بامداد جمعه تبریز، اردبیل، رشت و طالقان را لرزاند.تا ساعت ۶:۴۵ صبح امروز، ۵ کشته و ۲۵۱ مصدوم در شهرستان های میانه، سراب و هشترود ثبت شده است

زلزله 6 ریشتری در تبریز / تهران هم لرزید

به گزارش  شمانیوز به نقل از صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی مرکز لرزه نگاری تبریز اعلام کرد : این زمین لرزه به بزرگی  ۵.۹ (پنج ممیز نه دهم) و کانونش در بخش ترک شهرستان میانه در عمق ۲ کیلومتری زمین است.

 

بیشتر بخوانید : 

این زمین لرزه در تبریز و شهرهای اطراف مانند هشترود، مهربان، اسکو، آذرشهر، چاراویماق و سراب بسیار محسوس بود و موجب وحشت مردم آن مناطق شد.هنوز از خسارتهای این زلزله خبری اعلام نشده است.

 

*جزییات بیشتری از  زلزله ۵.٩ ریشتری در ایران

این زمین لرزه در ساعت ٢:٢٠ بامداد جمعه در تبریز، اردبیل، رشت و طالقان نیز احساس شده است.
برنامه زلزله نگاری جهانی شدت این زمین لرزه را ۵.٩ ریشتر اعلام کرده است.

از زلزله امشب تاکنون  خسارتی گزارش نشده است.
براساس اعلام مسئولان منطقه کندوان میانه زلزله امشب خسارت زیادی نداشته است.

* بخشدار کندوان میانه گفت : خبر های کسب شده از این منطقه از نبود خسارت به واحد های مسکونی حکایت دارد اما اکیپ های امدادی مشغول بررسی موضوع هستند.
محمود زرین گفت :در روستای بالسین میانه یک واحد مسکونی تخریب شده است که خالی از سکنه بود.
ساکنان شهر میانه پس از وقوع زلزله به خیابان ها ریخته اند و نیروهای امدادی در آمادگی کامل هستند.

* سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: هشت گروه ارزیاب اورژانس در حال ارزیابی مناطق سراب، بستان آباد و میانه هستند.

* به دنبال وقوع زلزله در آذربایجان شرقی تیم های ارزیاب جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی به محل کانون زلزله در بخش ترک شهرستان میانه اعزام شدند.

 

ٰ* تیم های امدادی جمعیت هلال احمر شهرهای میانه، بستان آباد، سراب چاراویماق ، هشترود و تبریز برای ارزیابی به اطراف کانون زلزله اعزام شدند

 نیروهای واکنش سریع و نجاتگران استان و مسئولان در مرکز کنترل اطلاعات و هماهنگی عملیاتهای امدادی معاونت امداد و نجات استان مستقر و در حال رصد مدیریت و هدایت نیروهای امدادی هستند.

 

* معاون فرماندار میانه هم به خبرگزاری صداوسیما گفت : گروههای ارزیاب به روستاهای منطقه زلزله زده شهرستان اعزام شده اند.
یعقوبی   افزود: ریزش ساختمان از برخی روستاها گزارش شده و احتمال صدمات مالی و جانی وجود دارد.

 

* از  سراب هم خبر می رسد مردم وحشت زده به خیابانها ریخته اند و حدود  پنجاه نفر مصدوم سرپایی هم به بیمارستان این شهرستان مراجعه کرده اند.

* ۱۶  تیم امدادی از جمعیت هلال احمر شهرهای استان آذربایجان شرقی به کانون زلزله بخش ترک شهرستان میانه اعزام شدند
شهرستان میانه ۴ تیم ، بستان آباد ۴ تیم ، سراب ۳ تیم ، هشترود ۱ تیم ، چاراویماق ۱ تیم و تبریز ۳ تیم هم اکنون به بخش ترک شهرستان میانه و روستاهای اطراف اعزام شده اند.

 

* دستور وزیر کشور درباره زلزله در برخی مناطق شمال غرب کشور

رحمانی فضلی وزیر کشور با تاکید بر اینکه امدادرسانی به سانحه دیدگان باید در اولویت قرار گیرد گفت:همه  واحدها و سازمان ها و ارگان های امداد رسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله زدگان هستند و در صورت با هماهنگی استانداران مناطق زلزله زده ، امکانات و توانمندی های لازم در این خصوص به کار گرفته شود.

 

* به گفته هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی تاکنون یک کشته در روستای ورنکش بخش ترکمانچای میانه بر اثر سقوط آوار گزارش شده است. 

 

* پس لرزه ها همچنان در ترکمنچای میانه ادامه دارد.

 

 
 
 

گزارش فرمانداران

یعقوبی معاون فرماندار میانه گفت: گروه‌های ارزیاب به روستاهای منطقه زلزله زده شهرستان اعزام شده‌اند. ریزش ساختمان از برخی روستاها گزارش شده و احتمال صدمات مالی و جانی وجود دارد.

در همین حال، فرماندار بستان‌آباد گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در شهرستان بستان آباد گزارش نشده است. مردم آرامش خود را حفظ کنند. تیم‌های ارزیاب همچنان در منطقه حضور دارند.

فرماندار سراب نیز به خبرنگار فارس گفت: حدود ۷۰ نفر مصدوم در شهرستان سراب داشتیم که به صورت سرپایی درمان شدند. در بعضی از روستاها تعدادی از احشام و حیوانات در زیر آوار مانده‌اند که با هماهنگی دهیاران و گروه‌های امدادی اقدامات لازم در حال انجام است.

 

آذربایجان روی خط لرزش

تا لحظه مخابره خبر ۱۷ پس لرزه دیگر استان آذربایجان‌شرقی را به لرزه درآورد. این پس لرزه‌ها در نیم ساعت اول در ساعت ۲و ۲۰ دقیقه به ۴.۱ ریشتر، ۲ و ۲۵ دقیقه با بزرگی ۴.۱ ریشتر، ۲ و ۳۹ دقیقه به بزرگی ۴.۳ ریشتر و ۲ و ۴۳ دقیقه به بزرگی ۲.۸ ریشتر، ساعت ۲ و ۴۸ دقیقه به بزرگی ۳.۱ ریشتر، ۲ و ۴۹ دقیقه به بزرگی ۳ ریشتر، ۲ و ۵۶ دقیقه به بزرگی ۳ و ۹ ریشتر به مرکزیت ترکمنچای آذربایجان‌شرقی وقوع یافته است. از ساعت ۳ بامداد این پس لرزه‌ها همچنان ادامه داشته که بزرگ‌ترین آن به بزرگی ۴.۳ ریشتر در ساعت ۳ و ۲ دقیقه روی داده است. بعد از این پس لرزه، ساعت ۳ و ۷ دقیقه به بزرگی ۳.۳ ریشتر، ۳ و ۱۷ دقیقه با بزرگی ۳.۱ ریشتر، ۲ و ۲۹ دقیقه به بزرگی ۳.۷ ریشتر و از درساعات ۲ و ۳۲، ۲ و ۲۶، ۲ و ۲ و ۳۹ و ۲ و ۴۲ همگی به بزرگی ۲.۵ ریشتر پس لرزه‌های روی داده است.

 

مرگ یک نفر در روستایی از توابع میانه

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه تاکنون یک نفر فوتی در روستای ورنکش میانه بر اثر زلزله گزارش شده است.

محمدباقر هنربر در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: متاسفانه تاکنون یک نفر فوتی در روستای ورنکش میانه بر اثر زمین‌لرزه نیمه‌شب جمعه گزارش شده است.

وی افزود: بر اثر زلزله دو مورد آتش‌سوزی در روستاهای ترکمنچای و چند مورد ریزش دیوار گزارش شده است.

براساس این گزارش، تاکنون و در مدت یک ساعت پس از زلزله در شرق آذربایجان‌شرقی ۷۰ نفر برای مداوا به اورژانس شهرستان سراب مراجعه کرده‌اند. علت مراجعه  بیشتر این افراد شوک، ترس، استرس و حالات روحی بعد از زلزله گزارش شده است.

البته چند نفر نیز بر اثر افتادن از پله، دچار آسیب شده بودند که مداوا شدند و یک فرد مسن نیز که دچار حمله قلبی شده بود، احیا شد.

 

ریزش کوه در جاده میانه ـ بستان آباد بر اثر زلزله

فرماندار میانه از ریزش کوه در جاده میانه ـ بستان آباد بر اثر زلزله بامداد امروز خبرداد. محمدرضا مشایخی گفت: برای بازگشایی مسیر ماشین آلات لازم توسط اداره راهداری شهرستان اعزام شده است.

 

تعداد کشته‌ها و مصدومان زلزله آذربایجان شرقی

رئیس اورژانس کشور گفت: گزارش‌های واصله از تیم‌های ارزیاب و نیروهای امدادی اورژانس از مناطق زلزله‌زده حاکی از آن است که تاکنون یک تن در پی این زمین‌لرزه در روستای ورنکش جان خود را از دست داده است. همچنین برابر آخرین آمارها تاکنون ۱۵ نفر نیز دچار مصدومیت شدند که اقدامات اولیه درمانی روی آنان انجام شده است. همچنین چند دستگاه اتوبوس آمبولانس به این مناطق اعزام شده‌ است.

اورژانس کشور در خبر تکمیلی از جان باختن سه نفر و مصدومیت ٢٠ نفر تا این لحظه (۴ و ۴۰ دقیقه) در پی زلزله۵.٩ ریشتری در آذربایجان شرقی خبر داد.//فارس

 

افزایش فوتی‌های زلزله آذربایجان شرقی به ۵ نفر

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه تاکنون ۵ نفر بر اثر زلزله ۵.۹ ریشتری میانه فوت کرده‌اند.

 

*رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

تا ساعت ۶:۴۵ صبح امروز، ۵ کشته و ۲۵۱ مصدوم در شهرستان های میانه، سراب و هشترود به ثبت شده است.

از این تعداد ۱۳ مصدوم بستری و بقیه تحت مراقبت‌های درمانی سرپائی قرار گرفتند.

عمده این افراد دچار حملات عصبی و ترس شده‌اند.

 

ساعت 08:00 صبح جمعه //آرامش به شهر تبریز بازگشت 

پس از زلزله ٥.٩ ریشتری شهر «ترک» شهرستان میانه که در تمام شهرهای آذربایجان‌شرقی احساس و باعث ریختن مردم به بیرون از خانه در تبریز و دیگر شهرستان های استان شد، اکنون آرامش برقرار بوده و شهروندان در حال بازگشت به منازل خود هستند. 

برخی از مردم در داخل پارک ها و در داخل خودروهای خود حضور یافته بودند که این حضور در برخی از خیابان ها مثل باغمیشه موجب ترافیک نیز شده بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۶۹ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • سیامک

    خیلی ترسیدم هفت ثانیه لرزید زمین در شهر اهر

  • وفادوست

    با دیدن این آیات قیامت را به یاد آوریم و تقوای الهی پیشه کنیم.

    • آیسو

      والله ما تو تبریز سالی ۱۰ ۱۵ بار به لطف زلزله به قول شما قیامت رو به یاد می آوریم امشب خیلی بد بود قشنگ چن ثانیه ادامه داشت تصور کن نصف شبی با وحشت لرزش از خواب بپری خدا نصیب هیچکی نکنه خیلی بده الانم بدنمون داره میلرزه

  • پرویز

    ما تو کرج هم زلزله را حس کردبم

  • نازنین

    بله

  • مرتضایی

    سقف‌‌خونمون‌شیروانیه‌ما‌هم‌
    لرزش‌رو احساس‌کردیم‌.شهریار‌تهران

  • مهدی

    من اردبیلم ،ساعت ۲ و ۱۸ دقیقه یه جور لرزید بخدا خونه مثل ژله میلرزید واقعا زبونم بند اومده بود سریع از خونه زدیم بیرون ،من ۳۰ سالمه اعتراف میکنم همچین زلزله کش داری رو ندیدم هر لحظه میگفتم الان تموم میشه ولی میلرزید .از ساعت ۲و نیم تا ۵ صبح بیرون بودیم .

  • آرش

    بنظرم این تقاص بی احترامی به ایران و بالا بردن پرچم عثمانی متجاوز است

    • حاتم

      أَطَّلَعَ الْغَيْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا (78) سوره مبارکه مریم
      مگه از غیب خبر داری علت زلزله رو پای اونا بنویسی قبول داریم کار اونایی که این حرکت رو تو ورزشگاه انجام دادن کار بدی بود اما کمی تعقل و تفکر خوبه

  • ایمان

    خیلی ترسناک بود خدا بهمون رحم کرد

  • نادر شاه افشاری

    زلزله های فارس ولرستان اصلا گزارش نمیشه چرا .....؟

  • سارا

    در آستارا یعنی گیلان هم احساس شد.

  • سارا

    در آستارا هم زمین لرزید.

  • Someone

    باورتون میشه ما تو همدان هم حس کردیم؟😐

  • آیلین

    ما خوابیده بودیم ولی مامانم نخوابیده بود وقتی از خواب بیدار شدم دیدم لوستر داره بازی میکنه هوا هم سرد بود. تبریز

  • میلاد

    با سلام من خوابیده بودم اما از اطرافیان شنیدم خیلی زلزله شدیدی بود

  • کوردی1

    آذربایجان :
    کوردستان باهاتون ه
    شریک غم و ناراحتی تونیم

  • الهه

    با سلام من تو زلزله بیدار شدم جیغ زدم زلزله ولی جالب اینجاس مامانم گفت بخواب رعدو برقه چیزی نیست واقعا چرا این زلزله همراه با صدا هم بود؟بناب