شمانیوز
شما نیوز

رئیس گروه پاراکلینیک سازمان بیمه سلامت ایران؛

محدودیت‌‌های انجام سونوگرافی در دوران بارداری

رئیس گروه پاراکلینیک سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص استاندارد تجویز خدمات سونوگرافی برای مادران باردار توضیحاتی ارائه داد.

محدودیت‌‌های انجام سونوگرافی در دوران بارداری

به گزارش شمانیوز، دکتر سید سعید انوری در گفت‌وگو با آی‌هینا بیان کرد: براساس استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت قبل از هفته دهم بارداری، نیازی به انجام سونوگرافی حاملگی وجود ندارد به طوری که اولین سونوگرافی حاملگی شامل سن، وضعیت جفت و جنین و ضربان قلب در هفته ۱۱ بارداری انجام می‌شود. همچنین غربالگری سندرم داون در هفته ۱۱ تا ۱۴ بارداری و ناهنجاری های مادرزادی جنین در هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری بوسیله سونوگرافی قابل بررسی و تشخیص است.

 

وی ادامه داد: بجز موارد فوق الذکر، فقط در صورت ضرورت و با رعایت موارد اعلامی وزارت بهداشت، سونوگرافی مجدد حاملگی قابل انجام است. در این موارد، پس از ارائه مدارک پزشکی و تائید آن توسط اداره کل بیمه سلامت استان، سونوگرافی انجام می‌شود.

رئیس گروه پاراکلینیک سازمان بیمه سلامت ایران گفت: استانداردهای خدمات سونوگرافی بارداری در سامانه تائید خدمات قرار گرفته که با اعمال مکانیزم اخذ تائیدیه از این سامانه قبل از انجام سونوگرافی، از انجام بخش قابل توجهی از خدمات غیرضروری در این حوزه جلوگیری به عمل آمده است.

 

انوری تاکید کرد: با وجودی که در سونوگرافی نه از اشعه ایکس بلکه از امواج مکانیکی استفاده می کنند ولی ممکن است اثرات ناشناخته ای داشته باشد به همین دلیل به شدت توصیه شده است از انجام بیش از حد و خارج از استاندارد سونوگرافی اجتناب شود.

وی ادامه داد: در موارد بستری از آنجایی که ممکن است شرایط مادر حاد باشد هیچ محدودیتی برای انجام سونوگرافی وجود نداشته و این محدودیت ها تنها در مورد سرپایی صورت می‌گیرد.

 

رئیس گروه پاراکلینیک سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه حدود 23 درصد از کل هزینه های پرتوپزشکی سازمان مربوط به سونوگرافی است که از این نظر، در صدر خدمات پرهزینه پرتوپزشکی قرار دارد، گفت: در سال 97 حدود 650 میلیارد تومان از سوی سازمان برای خدمات پرتوپزشکی هزینه شده است که از این مبلغ حدود 150 میلیارد تومان مربوط به سونوگرافی بوده است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied