شمانیوز
شما نیوز

کتاب‌فروشی‌هایی که با سیل رفتند

کتاب‌فروشی‌های پلدختر درحالی از وضعیت نامناسب خود پس از سیل روایت می‌کنند که می‌گویند تاکنون تقریبا هیچ کمکی از سوی نهادهای ذی‌ربط به آن‌ها نشده است.

کتاب‌فروشی‌هایی که با سیل رفتند

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از ایسنا : کتاب‌فروشی‌های پلدختر درحالی از وضعیت نامناسب خود پس از سیل روایت می‌کنند که می‌گویند تاکنون تقریبا هیچ کمکی از سوی نهادهای ذی‌ربط به آن‌ها نشده است.

از واقعه حدود هفت ماه می‌گذرد، از بازدیدها و وعده‌هایی که به مردم پلدختر داده شد نیز. فروردین‌ماه سال جاری بود که خانه‌ها و مغازه‌های پلدختر تا سقف زیر گل رفتند و خیابان‌ها زیر آب پنهان شدند و آن‌ها که در میان مردم این شهر نبودند، تنها شنیدند که «سیل دار و ندار پلدختری‌ها را ‌برده است». 

آسیب‌دیدگی ۹ کتاب‌فروشی در سیل

سیل در مسیر خود تمام پلدختر را زیر آب برد و «دیوان حافظ»، «مثنوی»، «پیر پرنیان‌اندیش» و هزاران جلد کتاب دیگر نیز از این قاعده مستثنا نماندند، برخی کتاب‌ها هنوز در قفسه کتاب‌فروشی‌ها نو بودند و برخی دیگر در قفسه کتابخانه‌های مردم که حالا اوراقی پراکنده، گل‌آلود و نمناک از آن‌ها باقی مانده است. 

بعد از گذشت ماه‌ها هنوز آمار دقیقی از سوی نهادهای ذی‌ربط درباره تعداد کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌های خسارت‌دیده در سیل پلدختر منتشر نشده است؛ این درحالی‌ است که بررسی‌های محلی نشان می‌دهد در سیل ۱۲ فروردین‌ماه ۹۸، ۹ کتاب‌فروشی در پلدختر آسیب دیدند که از میان آن‌ها بنای چهار کتاب‌فروشی در خیابان هفت‌تیر به طور کامل تخریب شد و یکی از آن‌ها ساختمان را پس از سیل ساخته است. سه کتاب‌فروشی دیگر هنوز کارشان را شروع نکرده‌اند. اما پنج کتاب‌فروشی دیگر از جمع ۹ کتاب‌فروشی در خیابان معلم جنوبی به طوری آسیب دیده‌اند که بنای آن‌ها کاملا تخریب نشده است و هر پنج کتاب‌فروشی به طور محدود دوباره آغاز به کار کرده‌اند. 

در همان روزها وقتی پیگیر احوال کتاب‌فروشی‌های سیل‌زده و وضعیت رسیدگی به آن‌ها شدیم، سیدمحمد طباطبایی، مدیر روابط‌عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین‌باره گفت: با وجود این‌که بخش عمده پرداخت خسارت از سوی دولت به خانوارها اختصاص یافته است اما به مشاغلی مثل کتاب‌فروشی و مشاغل مرتبط با معاونت فرهنگی، اگر خسارت وارد شده باشد و ما بتوانیم کمکی از محل اعتبارات کتاب‌فروشی‌ها کنیم حتما دریغ نمی‌کنیم. به هر حال اتحادیه‌ ناشران ایران در استان‌ها در این رابطه خیلی فعال‌ است، همچنین اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران هرچند که اسم آن برای تهران است ولی کتاب‌فروشی‌های شهرستان‌ها را هم رصد می‌کند و اگر موردی به ما گزارش شود، حتما بی‌تفاوت نخواهیم بود. 

هیچ کمکی نکرده‌اند

«فردوسی» از کتاب‌فروشی‌های فعال شهر پلدختر بود که ۹۷۰۶ جلد کتاب آن در سیل آسیب دیده است. 

به گفته مرادی، مسئول کتاب‌فروشی «فردوسی»، خسارت مالی واردشده به این کتاب‌فروشی در سیل مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان بوده است. او درباره آن‌چه بر این کتاب‌فروشی از بعد از سیل تا کنون گذشته می‌گوید: وزارت ارشاد تا کنون هیچ کمکی نکرده و حتی یک «خسته نباشید» هم نگفته است. فقط دو ناشر به من کتاب اهدا کردند و مسئول یکی از مراکز پخش که با او کار می‌کنم هم چکم را عقب انداخت. به جز این تاکنون هیچ کمکی به من نشده است. 

او می‌افزاید: مبلغ زیادی وام گرفته‌ام و حالا توانسته‌ام نصفه و نیمه دوباره کتاب‌فروشی را راه بیندازم. اما وزارت ارشاد قرار بود به ما کمک کند و حتی من برای کتاب‌فروشی‌های شهرمان در خردادماه نامه‌ای به وزارت ارشاد در تهران زدم. نامه شماره خورده و حتی دستور آن هم داده شده است اما وقتی پیگیر آن شدم شخصی به من گفت که «فعلا بودجه نداریم». درحالی که خانه کتاب یا وزارت ارشاد می‌توانند به ناشرها بگویند که اقلا کتاب‌ها را با تخفیف به ما بدهند یا مقداری از آن‌ها را به ما اهدا کنند. وزارت ارشاد که متولی کتاب‌فروشی‌ها است تقریبا هیچ کاری برای کتاب‌فروشی‌های سیل‌زده پلدختر انجام نداده است. 

مرادی درباره وضعیت دیگر کتاب‌فروشی‌های سیل‌زده پلدختر نیز بیان می‌کند: سه کتاب‌فروشی هنوز شروع به کار نکرده‌اند و بقیه هم با وام توانسته‌اند کمی خودشان را احیا کنند، اما می‌توان گفت تقریبا ۱۰ سال از کارشان عقب افتاده‌اند، چون هرچه سرمایه داشته‌اند رفته است. 

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فروش کتاب پس از سیل نسبت به سال‌های قبل از سیل در پلدختر می‌گوید: بیشتر انتظار من از وزارت ارشاد کمک به کتاب‌فروشی نبود، بلکه کمک به مردم سیل‌زده بود، مثلا یک زوج فرهنگی بازنشسته که کل کتاب‌های‌شان را آب برده بود بعد از سیل با روحیه پژمرده‌ به کتاب‌فروشی من آمدند؛ آن‌جا بود که دوست داشتم به مردم تخفیفی برای خرید کتاب بدهیم، و در این‌باره صحبت‌های زیادی با ناشران و همچنین وزارت ارشاد انجام دادم اما نتیجه‌ای نداشت. فقط برای طرح «پاییزه کتاب» ما هم مثل دیگر کتاب‌فروشی‌ها تخفیف داشتیم، درحالی‌که قرار بود تخفیف‌ها را برای ما بیشتر کنند. 

مسئول کتاب‌فروشی «فردوسی» در قالب یک پیشنهاد همچنین اظهار می‌کند: کاش طرح تخفیفی‌ای جدا از «پاییزه کتاب» برای کتاب‌فروشی‌هایی که در سیل خسارت دیده‌اند، درنظر گرفته شود تا شاید به این نحو به مردم کمکی شود چون اغلب آن‌ها تندخو و عصبی شده‌اند. 

به گفته مرادی، مشکل اصلی کتاب‌فروشان خسارت‌دیده در سیل تازه از سال بعد که سررسید وام‌های‌شان شروع می‌شود، آغاز می‌شود، که این وام‌ها را هم با هزار زحمت به نام خودشان و خانواده‌شان با بهره‌های بالا گرفته‌اند. 

 

خیلی از مردم پلدختر مهاجرت کرده‌اند

«گنج دانش» کتاب‌فروشی دیگری است که بر اثر سیل پلدختر خسارت دید اما بنای آن به طور کامل تخریب نشد و اکنون توانسته است به طور محدود آغاز به کار کند. 

قنبری، مسئول کتاب‌فروشی «گنج دانش» خسارت ناشی از سیل برای این کتاب‌فروشی را ۴۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: بعد از سیل سعی کردیم گل‌ولای را از مغازه لای‌روبی کنیم و این در شرایطی بود که تقریبا همه اجناس ما از بین رفته بود. بعد از سیل شروع به تعمیر کتاب‌فروشی کردیم و این روند تا مردادماه ادامه داشت. بعد از آن جنس جدید وارد مغازه کردیم و از مهر شروع به کار کرده‌ایم.

او با اشاره به این‌که فقط توانسته یک‌سوم از میزان اجناس قبلی را مجددا به مغازه بیاورد بیان می‌کند: نقدینگی نداریم و تنها کمکی که دریافت کردم ۴۵ میلیون تومان وام بنیاد مسکن بوده است. 

مسئول کتاب‌فروشی «گنج دانش» درباره وضعیت فروش خود نسبت به دوران قبل از سیل اظهار می‌کند: فروش خیلی جالب نیست، چون اصلا خیلی از مردم پلدختر مهاجرت کرده‌اند و خیلی از مدارس تخریب شده و این‌ها بر میزان فروش تاثیر گذاشته است. خریدهای معمولی هم که همیشه برای لوازم تحریر وجود داشت، با توجه به این‌که خیرین برای دانش‌آموزان لوازم‌ تحریر تهیه کرده‌اند خوب نبوده است. 

قنبری همچنین بیان می‌کند: وزارت ارشاد تا این لحظه برای ما کاری نکرده و بیشتر در حد شعار و حرف بوده است. نیاز است  کمکی شود تا ما بتوانیم دوباره به بازار برگردیم و اقلا ۵۰ درصد اجناس قبل‌مان را احیا کنیم. 

پویشی برای اهدای کتاب به پلدختر

بنا به گفته کتاب‌فروشان سیل‌زده، تا کنون کمکی از سوی وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران به آن‌ها نشده است. اما برپایی پویش  هم‌زمان با بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب، که با برگزاری نمایشگاهی در خانه کتاب و برای کمک به کتاب‌فروشی‌های سیل‌زده پلدختر و کتابخانه‌های عمومی این شهر راه‌اندازی شد، هدفش فعالیت در این زمینه عنوان شد.

البته در واپسین روزهای برگزاری این نمایشگاه حجم کتاب‌های اهدایی چندان زیاد نبود، اما در روز کتاب‌گردی (۳۰ آبان‌ماه) احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، تعداد ۱۰ هزار جلد کتاب به پویش «هفته کتاب پلدختر » اهدا خواهد شد.

هرچند صرف اهدای کتاب نمی‌تواند به ترمیم بنای کتاب‌فروشی‌های تخریب‌شده کمکی کند و اگر کتاب‌فروشی‌هایی که هنوز نتوانسته‌اند خودشان را احیا کنند در وضعیت فعلی‌شان باقی بمانند اهدای کتاب هم دردی از آن‌ها دوا نخواهد کرد. کتاب‌فروشی‌های سیل‌زده پلدختر علاوه‌ بر بازگشت بخشی از سرمایه‌شان نیازمند کمک برای تعمیر بناهای‌شان هستند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied