شمانیوز
شما نیوز

جذب گردشگر سیاست ایران در چین

سفر «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران به چین با هدف گسترش همکاری های دو کشور در عرصه گردشگری در شرایطی است که یکی از اهداف ایران جلب و جذب حدود ۴ میلیون گردشگر از بازار بزرگ چین در دراز مدت است.

جذب گردشگر سیاست ایران در چین

به گزارش خبرنگار شمانیوز به نقل از ایرنا :  سفر «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران به چین با هدف گسترش همکاری های دو کشور در عرصه گردشگری در شرایطی است که یکی از اهداف ایران جلب و جذب حدود ۴ میلیون گردشگر از بازار بزرگ چین در دراز مدت است.

 سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای چینی خود و با هدف شرکت در اجلاس سالانه کشورهای تمدن کهن انجام شد مونسان در این سفر علاوه بر شرکت در این اجلاس، برنامه ها و دیدارهای دیگری مانند نشست گردشگری ایران و چین، دیدار و ملاقات با وزیر فرهنگ و گردشگری چین، دیدار با وزیر گردشگری یونان و ارمنستان و گفت و گوهای خبری با رسانه های چین از جمله «سی سی تی وی» تلویزیون دولتی چین و روزنامه های گلوبال تایمز و چاینا دیلی کالچر داشت.

مونسان در این دیدارها با اشاره به ظرفیت های بالای ایران برای جلب گردشگران کشورهای دیگر از جمله از چین گفت که ایران از لحاظ قیمت و ارزانی رقابت بالایی با کشورهای دیگر برای جذب گردشگر دارد و راهبرد تهران این است که با تمرکز بر بازار چین گردشگران بیشتری را به ایران جذب کند.

لغو روادید برای گردشگران چینی

یکی از بارزترین اقدامات ایران که به شکل داوطلبانه صورت گرفته و تاثیرات آن بتدریج بارز خواهد شد لغو روادید سفر به ایران برای گردشگران چینی بود شمار زیادی از گردشگران چینی همه ساله و در فصول مختلف به کشورهای دیگر سفر می کنند شاید بتوان مدعی شد که بیشترین هزینه های سفر به کشورهای دیگر را گردشگران و مسافران چینی تقبل می کنند.

این در شرایطی است که بازار ایران به رغم توانایی ها و ظرفیت های فراوان هنوز نتوانسته است شمار زیادی از گردشگران چینی را جلب و جذب کند با این وصف اقدام اخیر در لغو روادید طبیعتا در سال های پیش رو تاثیرات خود را خواهد گذاشت و سفر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان به چین اهمیت فراوانی داشت.

این احتمال مطرح شده است که ۴ درصد از ظرفیت گردشگری چین حتی طبق میل چینی ها به ایران اختصاص داده شود که در چنین صورتی نزدیک به ۶ میلیون چینی در سال به ایران سفر خواهند کرد ایران هنوز فاصله زیادی با جذب این تعداد گردشگر دارد اما تلاش خود را روی بازار چین متمرکز کرده است و اینده خوبی برای این بخش در ایران ترسیم می شود.

 

آمار گردشگران چینی و وضعیت بازار ایران

چین از مدت ها قبل یک کشور گردشگر فرست بوده است و بسیاری از کشورهای دنیا می کوشند تا روی این بازار ثروتمند و غنی متمرکز شوند.

آمارهای رسمی نشان می دهد در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی به کشورهای دیگر سفر کرده اند اما شمار آنها که به ایران رفته اند به مرز ۱۰۰ هزار نفر نمی رسد که این شرایط ایده آلی را نشان نمی دهد و وزیر میراث فرهنگی و هیات همراه و موسسات و دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی ایران در همین رابطه با همتایان چینی خود در پکن در این روزها بحث ها و رایزنی های طولانی داشتند تا راه برای جذب گردشگران بیشتر از چین به بازار ایران هموار شود.

البته نباید فراموش کرد که اقتصاد زیربنای هر اقدام و حرکتی در چین محسوب می شود بر خلاف کشورهای غربی که سیاست ورزی می کنند در چین همه چیز مبنای اقتصادی دارد و حتی بسیاری از گردشگران این کشور در جریان سفرهای خود روی همکاری های اقتصادی متمرکز می شوند و اگر بدانند منافع اقتصادی برایشان دارد رغبت بیشتری برای سفر به کشورهای مورد نظر نشان می دهند.

اکنون سهم گردشگران چینی از میان گردشگران خارجی در بازار ایران نیم درصد است که در ۵ سال آینده تلاش می شود این رقم ۴۰ برابر شود و از بیش از ۵۰ هزار نفر به ۲ میلیون نفر برسد. 

 

برنامه های وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در چین

سومین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع تمدن های کهن با حضور ۹ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در پکن گشایش یافت.

این اجلاس با ریاست وزیر گردشگری چین و با حضور وزیرای گردشگری ۹ کشور چین، ایران، هند، عراق، مصر، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو و یونان در هتل بین المللی پکن برگزار شد.

در این همایش که وزرای گردشگری کشورهای تاجیکستان و مکزیک نیز به عنوان کشورهای ناظر حضور داشتند «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری  اسلامی ایران هم در راس یک هیات عالی رتبه شرکت و سخنرانی کرد.

مونسان گفت: ایران به عنوان کشوری که در ساخت تمدن بشری نقش زیادی داشته است حضور موثر و فعالی در این همایش داشت و مواضع جمهوری اسلامی ایران در این همایش برای کشورهای عضو تبین شد.

وی اظهار کرد همچنین می توانیم به صورت مشترک سالانه نمایشگاه کشورهای عضو تمدن کهن را برگزار کنیم تا ضمن کمک به ارایه فرهنگ های مختلف، باعث تنوع فرهنگی شود که در نهایت منجر به کاهش منازعات بین المللی و استقرار صلح و امنیت در جهان خواهد شد.

وزیر گردشگری افزود: در کنار این اجلاس، فعالان حوزه گردشگری ایران در قالب یک هیات بزرگ به چین سفر کرده و  نشست های سرمایه گذاری با حضور شرکت های چینی برگزار شده است. 

وی با اشاره به اینکه چین به عنوان یکی از کشورهای مهم هدف گردشگری ایران تعین شده است گفت: با توجه به خروجی ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی در سال، هدفگذاری کردیم در گام اول سالانه تا یک میلیون و در گام دوم تا یک و نیم میلیون گردشگر چینی را جذب کنیم.

نشست توسعه گردشگری ایران و چین نیز همزمان با سفر «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران در هتل مارکوپولو پکن برگزار شد.  در این نشست که با حضور نمایندگان بیش از ۱۰۰ شرکت حوزه گردشگری و تبلیغات دو کشور ایران و چین برگزار شد شرکت کنندگان راه های توسعه گردشگری میان دو کشور را بررسی کردند.

مونسان در این نشست گفت: مردم ایران علاقه زیادی به سفر و آشنایی بیشتر با فرهنگ چینی دارند به همین دلیل هم است که تعداد ایرانیان بازدید کننده از چین، علیرغم نسبت جمعیتی دو کشور، از تعداد گردشگران چینی بازدیدکننده از ایران بیش تر است.

به گفته وی برگزاری دوره های آموزشی ویژه فعالان گردشگری اعم از توراپراتورها، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان تور، مدیران و کارکنان مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی در خصوص نحوه ارائه خدمات به گردشگران چینی، چاپ و نشر اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی به زبان چینی، راه اندازی بخش چینی در پورتال رسمی گردشگری کشور و مقصدهای هدف از جمله اقداماتی است که علاوه بر لغو روادید در جهت تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران و تجربه یک سفر مطلوب انجام گرفته است.

مونسان در ادامه به مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط گردشگری دو کشور اشاره کرد و گفت: در جریان جذب گردشگران چینی مشکلاتی از جمله عدم شناخت کافی از ایران و مقصدهای گردشگری آن، کمبود رستوران و منوی غذاهای چینی در رستوران های ایرانی، کمبود راهنمایان مسلط به زبان و فرهنگ چینی وجود دارد که رفع این چالش ها از کانال فعالسازی بخش خصوصی و آموزش سرآشپزان و راهنمایان تخصصی و توسعه مقصدهای جدید گردشگری در دستور کار قرار گرفته است با کمک دولت و بخش خصوصی در ایران این بستر را فراهم می سازیم که در این راه، البته نیازمند کمک دوستان چینی نیز هستیم.

 

جذب گردشگر چینی و راهکارهای مساعد

نباید فراموش کرد که میلیاردها دلار از سوی گردشگران چینی در کشورهای دیگر در هر سال هزینه می شود بیشترین سهم را در این میان کشورهای آسیای جنوب شرقی و برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا دارند.

اما علت اصلی این است که این کشورها آمادگی میزبانی گردشگران چینی را دارند در واقع زیرساخت های مناسب برای جذب گردشگر برای آنها وجود دارد ایران در این زمینه ها ظرفیت های بالقوه دارد که باید بالفعل شود.

در واقع دلیل تقاضای گردشگران چینی برای سفر به کشورهای دیگر وجود زیرساخت های مناسب اقامتی، وجود رستوران های چینی و شمار بیشتر از تورگردانان آشنا به زبان چینی است که در هر سه زمینه ایران هنوز توان کافی و منابع لازم را در اختیار ندارد.

تحقیق و توسعه و بازاریابی و آموزش نیز از دیگر زمینه های کاری است که ایران برای جلب و جذب گردشگران چینی باید روی آن متمرکز شود. 

ناگفته نماند که راه ابریشم جدید چین هم یک برنامه ابتکاری است و با نظرداشت اینکه ایران در یک جایگاه ویژه در این مسیر قرار دارد می تواند از این فرصت برای جذب گردشگران بیشتر چین استفاده کند.

بررسی ها نشان می دهد چین می خواهد ۸۵ میلیون نفر از گردشگران خود را به حوزه ها و مناطق مرتبط با راه ابریشم جدید اعزام کند که این می تواند درامدی بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار برای کشورهای این حوزه داشته باشد و ایران نباید از این فرصت چشم پوشی کند.

با این حساب لازم است در سال های پیش روی کشور ایران روی توسعه زیرساخت ها اعم از اقامتی و تحقیقاتی و آموزشی و پذیرایی متمرکز شود تا بتواند بتدریج ضمن تقویت همکاری با چین بازار بزرگ گردشگری این کشور را به خود جذب کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied