شمانیوز
شما نیوز

انتشار بوی نامطبوع باز هم تهران را فرا گرفت

از ابتدای صبح انتشار بوی نامطبوع دوباره برخی مناطق تهران را در بر گرفت.

انتشار بوی نامطبوع باز هم تهران را فرا گرفت

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از فارس: از ابتدای صبح انتشار بوی نامطبوع دوباره در مناطق تهران از جمله 6، 11 ، 18 و 19 را در بر گرفت و برخی از شهروندان اعلام کردند که این بو در منطقه 19خیلی شدید شده است. 

 

انتشار بوی نامطبوع از سال 97 در تهران

داستان از سال گذشته شروع شد.در دی ماه سال 97 انتشار بوی نامطبوع بخش وسیعی از تهران را فرا گرفت و هر کدام از مسؤولان در این باره نظرات مختلفی اعلام کردند. 

علیپور رئیس وقت اداره محیط زیست شهر تهران سال گذشته اعلام کرد که منبع بو مشخص نیست و تیم‌های آتش‌نشانی و محیط زیست برای پیدا کردن منشأ در تلاش هستند و از شهروندان خواست اگر مورد مشکوکی دیدند اطلاع دهند.

البته برخی دیگر از مدیران شهری نظر متعددی داشتند و این بو را ناشی از یک پدیده زیست محیطی دانسته و تأکید کردند که نگران‌کننده نیست.

برخی علت بو را مرکز آرادکوه، نشت گاز مرکاپتان، شکستگی لوله‌های آب و فاضلاب و غیره می‌دانستند و در نهایت هم اعلام شد که علت این امر انتشار گاز مرکاپتان بوده است. 

 

 

انتشار دوباره بوی نامطبوع در دی امسال

دوباره در آذر ماه امسال و تقریباً در همان مدت مشابه سال گذشته بوی نامطبوعی مناطق مرکزی تهران را در برگرفت و این بو حول و حوش سه تا چهار ساعت در تهران به مشام می‌رسید. باران بارید و منشأ بو ناگهان ناپدید شد. 

 

از بین رفتن منشا بو با بارش باران

محمد رستگاری معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران بعد از انتشار این بو و بارش باران به خبرنگار محیط زیست فارس، گفت: نتوانستیم منشأ بو را پیدا کنیم چرا که هوا بارانی شد و منشأ بو از بین رفت.

 

6 روز گذشت و دوباره که امروز هوای پایتخت بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا در شرایط پاک قرار گرفت و البته  و باران هم در برخی نقاط می‌بارد دوباره این بو در مناطق 6، 11، 18 و 19 از ابتدای صبح انتشار یافت.

 

انتشار بو در تونل های مترو/موضوع بررسی و تحلیل شود

صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: گزارش‌هایی که مردمی در این باره ارائه می‌شود و یا بوهایی که استشمام می‌کنیم در جریان آرادکوه (مرکز دفن زباله) نیست.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود در داخل برخی از تونل‌های مترو این بو استشمام می‌شود، گفت: این پیام جدی که این موضوع زیرزمینی است و ممکن است موضوعات شبکه‌ای مثل فاضلاب و یا غیره دچار مشکل باشد البته نمی‌خواهیم بگوییم الان دچار مشکل است شاید در گذشته بوده و یا به دلیل فرونشست‌ها فاضلاب رها شده است.

به گفته علیپور، برخی می‌گویند که در دستشویی و حمام این بو استشمام می‌شود نمی‌خواهیم ثابت کنیم که مقصر کیست. باید برای این مشکل فکری کنیم و دستگاه‌های درگیر با بررسی کارشناسی و مدل‌سازی خط انتشار، تماس‌های مردمی و بررسی‌های آیتم‌های آلودگی تحلیل کارشناسی انجام دهند. 

 

وی گفت: عده‌ای فقط اسم آرادکوه را می‌دانند و نمی‌دانند که در همین اطراف تهران دامداری 6 هزار رأسی و مسیر فاضلاب‌ها وجود دارد بهتر است که دستگاه‌های درگیر یکبار برای همیشه این موضوع را بررسی کنند و اگر ما هم سهمی در این زمینه داشته باشیم خوشحال می‌شویم بگویند و آن را برطرف می‌کنیم.

این مقام مسؤول افزود: فقط نباید مسؤولان به مصاحبه کفایت کنند بلکه باید تحلیل کنند و مشکل را پیدا کنند.

 

شهرداری تجهیزاتی برای شناسایی عامل انتشار بو نخرید

همچنین در جلسه علنی امروز شورای شهر، شهرداری تهران در خصوص بوی نامطبوع تذکر گرفت چرا که آرش میلانی عضو شورای شهر تهران معتقد است، قرار بود شهرداری نسبت به خرید تجهیزاتی برای شناسایی عامل انتشار بو اقدام کند اما این کار را انجام نداد.

 

وی با بیان اینکه امسال هم شاهد انتشار بوی نامطبوع در تهران بودیم،‌گفت: واکنش‌ها به این حادثه سریع و کافی نیست و از شهرداری می‌خواهیم تا هر چه سریعتر بودجه لازم برای خرید این تجهیزات را فراهم کند.

هفته پیش که بوی نامطبوع دوباره تهران را فرا گرفت محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران،‌گفت: آقای استاندار اعلام کردند که منشأ پیدا نشده است و شرکت آب و فاضلاب نیز مسؤولیت را نپذیرفته است.

 

 

وی به شوخی گفت: البته یکی از دوستان به طنز گفت گندی زدیم که بویش در آمده است. 

 

بو زیان آور نیست/بررسی می کنیم

انتشار بوی نامطبوع در تهران واکنش پیروز حناچی شهردار تهران را در پی داشت و وی اعلام کرد: عاملی که نشان دهد این بو زیان‌آور باشد به دست نیامده است.

 

 

وی در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران، گفت: این دومین دفعه است که این بو در تهران احساس می‌شود و باید تمامی عوامل مؤثر بررسی شود و همکاران در تلاش هستند تا ادله این بو را کشف کنند. 

 

27 کانون انتشار بو در جنوب تهران

بیش از 27 کانون بود در جنوب تهران وجود دارد و جهت غالب وزش باد هم از غرب به جنوب شرقی است.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در این باره گفت: در جنوب تهران 27 کانون انتشار بو وجود دارد که برای آنها اقداماتی صورت گرفته است.

 

 

وی ادامه داد:  در این باره گفت: جهت غالب وزش باد از غرب به جنوب شرقی است اما در برخی مواقع سال، باد از جنوب به مرکز می‌وزد. ما در این حوزه سنجش گازهای موجود در سطح شهر را ارزیابی کردیم اما افزایش غلظتی در گاز خاصی مشاهده نکردیم.

وی با بیان اینکه در جنوب تهران 27 کانون انتشار بو وجود دارد که برای آنها نیز اقداماتی صورت گرفته است، تاکید کرد: بوی نامطبوع روز گذشته تهران با ناپایداری‌های جوی مرتفع شد.

بر اساس این گزارش، در یک سال اخیر سه بار بوی نامطبوع پایتخت را فرا گرفته است، تاکنون علت این موضوع مشخص نشده است و مسؤولین هر بار این اتفاق را بر گردن دیگری می‌اندازند. تحلیل اساسی در این زمینه صورت نگرفته و هر چند وقت یکبار این بو برخی از مناطق تهران را فرا گرفته و باعث گله‌مندی شهروندان می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied