شمانیوز
شما نیوز

پیگیری اجرای پرونده الکترونیک برای سالمندان تحت پوشش تامین اجتماعی

برنامه چشم و چراغ با موضوع بیماریهای مغز و اعصاب در حوزه سالمندان با حضور دکتر داریوش پناهی زاده ، معاون اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی و مسئول بخش سالمندی این معاونت روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

پیگیری اجرای پرونده الکترونیک برای سالمندان تحت پوشش تامین اجتماعی

به گزارش شمانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر داریوش پناهی زاده در آغاز با بیان اینکه سالمندان نباید نسبت به سردرد بی تفاوت باشند ، عنوان کرد : طیف سردرد در جوانی گسترده است و علت بروز این مشکل در بین افراد ، متفاوت است .هر چه به سن پیری پیش می رویم شدت و انواع سردردها به خصوص میگرن کاهش می یابد اما اهمیت این درد با افزایش سن بیشتر می شود و باید فورا دلیل بیماری مشخص شود.

 

وی افزود : دلیل اصلی و عمده بروز سردرد در میانسالان و سالمندان به دلیل فشار خون بالاست. به همین دلیل افراد در سنین میانسالی باید سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرند .

 

مسئول بخش سالمندی معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد : به طور کلی با افزایش سن ریسک بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، قلبی -عروقی، اسکلتی، پوکی استخوان، سرطان ها و اختلالات حافظه افزایش می یاید.

 

دکتر پناهی زاده با بیان اینکه سندرم های سالمندی از سنین ۷۰ سال به بعد بیش از قبل بروز پیدا می کنند ، عنوان کرد : بسیاری از بیماری ها مانند آلزایمر در این سنین افزایش چشم گیری پیدا می کنند ، به طوری که ۴۰ درصد سالمندان ۷۰ سال به بالا به این بیماری دچار می شوند.

 

وی به عوامل ایجاد و تشدید کننده آلزایمر اشاره کرد و گفت : گرچه وراثت عامل مهمی در بروز بیماری ها محسوب می شود اما سبک زندگی ما در این خصوص و به ویژه بیماری های مربوط به شناخت و حافظه نقش اساسی دارد. به عبارت دیگر ورزش مستمر و تغذیه مناسب مانند مصرف گروه های مختلف غذایی از جمله میوه و سبزیجات و پرهیز از خوردن بیش از اندازه فست فودها و غذاهای پرکالری موجب می شود سالمندی سالم تر و فعالتری داشته باشیم.

 

معاون اداره کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد : بهترین راه برای عدم ابتلا به آلزایمر داشتن یک مغز فعال است.از این رو داشتن مطالعه و مدیریت زندگی در جهت کاهش استرس ها در جوانی ، میان و کهن سالی اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین سبک زندگی ما در سالمندی باید بر اساسی تنظیم شود که کارهای نو انجام دهیم و فعالیت های روتین و مستمر را کاهش دهیم چرا که در این حالت مغز دچار چالش بیشتر و فعالیت عمیق تر خواهد شد و از زوال آن جلوگیری خواهد شد.

 

دکتر پناهی زاده درباره اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای سالمندان گفت : استقرار پرونده الکترونیک سلامت به صورت جدی در این سازمان در حال پیگیری است . با اجرای این طرح ، افراد با ارائه کارت ملی در مراکز درمانی تامین اجتماعی نسخه الکترونیک دریافت می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied