شمانیوز
شما نیوز

آیت‌الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی درگذشت + بیوگرافی و علت مرگ

مشهد - آیت‌الله سید محمد مهدی خلخالی از اساتید فقه و اصول حوزه علمیه مشهد دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله سید محمد مهدی موسوی خلخالی درگذشت + بیوگرافی و علت مرگ

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از مهر : آیت‌الله سید محمد مهدی خلخالی از اساتید فقه و اصول حوزه علمیه مشهد دار فانی را وداع گفت.

آیت الله خلخالی که از سال ۱۳۲۰ به نجف اشرف برای بهره گیری از حوزه‌ی غنی این شهر مقدس هجرت کرده بودند همچنین در درس خارج فقه و اصول از محضر آیت الله العظمی حکیم، آیت الله شیخ حسین حلی و در درس فلسفه آیت الله شیخ صدرا بادکوبه ای شرکت داشته اند.

وی از اساتید فقه و اصول حوزه علمیه و از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی بود و مباحث اصولی و فقهی ایشان را به رشته‌ی تحریر در آورده و کتاب‌های مختلفی از جمله کتاب «فقه الشیعه» را تألیف کرده است.

ایشان با آیت الله شهید شیخ مرتضی بروجردی و با بزرگانی همچون حضرات آیات سیستانی، وحید خراسانی، میرزا علی فلسفی، میرزا جواد تبریزی، شهید صدر، سید علی شاهرودی، اسحاق فیاض و محمد تقی جواهری هم دوره و هم درس بوده اند.

این عالم ربانی شامگاه شنبه ۳۰ آذر ماه در سن ۹۵ سالگی در مشهد مقدس به دیار ابدی شتافت.

محمد صادق صادقی گیوی معروف به صادق خلخالی  (۱ مرداد ۱۳۰۵،خلخال – ۵ آذر ۱۳۸۲، قم) روحانی شیعه و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ بود. خلخالی حکم اعدام جوانان کردستان تهران و شیراز و خیلی از شهرهای ایران و مقامات کشوری و لشکری حکومت پهلوی را بدون محاکمه و دادگاهی در کمتر از بیست و چهار ساعت صادر می‌کرد خلخالی سه دوره نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم استان تهران در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری بود.پس از درگذشت سید روح‌الله خمینی، از صحنه سیاسی کنار گذاشته شد و در انتخابات‌ها هم رد صلاحیت شد.وی سپس به تدریس در حوزه علمیه قم مشغول شد.

کمتر کسی است که با نام و آوازه آیت الله شیخ صادق خلخالی آشنایی نداشته باشد. او پس از به ثمر رسیدن انقلاب به فرمان رهبر انقلاب، امام خمینی(ره) به عنوان اولین حاکم شرع دادگاههای انقلاب در سراسر کشور منصوب شد.

رویداد۲۴ کمتر کسی است که با نام و آوازه آیت الله شیخ صادق خلخالی آشنایی نداشته باشد. او پس از به ثمر رسیدن انقلاب به فرمان رهبر انقلاب، امام خمینی(ره) به عنوان اولین حاکم شرع دادگاههای انقلاب در سراسر کشور منصوب شد و به محاکمه سران رژیم پهلوی پرداخت و آنها را به جوخه های اعدام سپرد.

اولین کسانی که در دادگاه او محکوم به اعدام شدند، عبارتند از: ارتشبد نصیری رئیس ساواک، سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران، ناجی فرماندار نظامی اصفهان، خسرو داد فرمانده هوا نیروز و 20 تن دیگر... که در شب 24 بهمن ماه 1357 در پشت بام مدرسه رفاه تهران تیرباران شدند.

سپس محاکمه و اعدام امیرعباس هویدا نخست وزیر و دیگر سرسپردگان رژیم شاه و اشرار و قاچاقچیان موادر مخدر و سرکوبی غائله ­های کردستان و گنبد و خوزستان را در اوایل انقلاب به عهده داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۹ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied