شمانیوز
شما نیوز

راه‌اندازی اتاق اسباب بازی در برخی مدارس

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازی اتاق اسباب بازی در برخی مدارس، گفت: بازی و اسباب بازی فقط برای تفریح و لذت نیست، بلکه کارکرد عمیق تربیتی و آموزشی دارد.

راه‌اندازی اتاق اسباب بازی در برخی مدارس

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایرنا: محسن حاجی میرزایی صبح شنبه در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی که در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: فراگیری و یادگیری از مهم‌ترین رفتار انسان ها است و عمومی ترین رفتار انسان ها همان یادگیری است. 
وی افزود: تمایزی که بین افراد مشاهده می شود در قالب تمایز آنها قابل توضیح بوده و به میزان زیادی با جریان یادگیری قابل توضیح و امیدبخش است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حدیث پیامبر ص (اطلبو العلم من المهد الی الحد) از گهواره تا گور دانش بجوی، گفت: باید سراغ یادگیری رفته و این یادگیری از بدو تولد آغاز می شود و رسالت مهم و زندگی انسان ها است. مهم‌ترین دوره یادگیری دوره کودکی است که بخش عظیمی از یادگیری در همین زمان شکل می گیرد. 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه بازی و اسباب بازی فقط برای تفریح و لذت نیست، بلکه کارکرد عمیق تربیتی و آموزشی دارد، اظهار کرد: این عرصه، فرصت بی بدیلی برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی و افرادی که بر روی فعالیت های دانش بنیان کار می کنند، نیز هست.

وی گفت:‌ اگر می خواهید تصویری از فردای یک جامعه داشته باشید به سراغ مدرسه های آن بروید. تمایز بین گروه‌ها و جوامع در قالب تمایز در یادگیری آنها قابل توضیح است. وضعیت امروز جامعه و فردا با این مفهوم در ارتباط است.

 

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر در برابر پدیده های طبیعی احساس ناتوانی و ناکارآمدی کنیم باید سراغی از نظام یادگیری بگیریم. یادگیری از بدو تولد آغاز می‌شود. مهمترین دوره یادگیری، کودکی است که بخش عظیمی از شخصیت افراد در این دوره شکل می‌گیرد. 

حاجی میرزایی افزود: هرچقدر جریان یادگیری را اصولی تر طراحی کنیم می توانیم با آسیب های متنوعی که نسل ما را تهدید می‌کند و هویت افراد را به چالش می‌کشد مقابله کنیم.  کلاس درس تنها موقعیت یادگیری نیست و همه عرصه ها محیط یادگیری و فراگیری هستند. در قرآن کریم دعوت به مطالعه خورشید و ماه و ستارگان انسان ها را برای یادگیری تجهیز و هدایت می‌کند تا درک روشن‌تری از حیطه یادگیری داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از متمایز ترین، جذاب ترین و پرمتقاضی ترین عرصه های یادگیری که با روح انسان سروکار دارد، بازی ها و وسایل اسباب بازی است که تخیل را رشد و خلاقیت را توسعه می دهد و تمرینی برای زندگی است. 

حاجی میرزایی تاکید کرد: بازی تعاملات اجتماعی کودکان را بهبود می بخشد و محلی برای نمایش و پرورش احساسات آنها است، همچنین تمرکز ایجاد کرده و مهارت های حرکتی را توسعه می دهد. بازی با شادی و لذت همراه است و برای حل خلاقانه مسائل به کودکان کمک می کند. بازی یکی از مجال های مهم توسعه یادگیری است و تجربه زیسته را شخصی سازی می‌کند. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازی و اسباب بازی تنها برای تفریح و لذت نیست بلکه کارکرد عمیق تربیتی و آموزشی دارد اظهار کرد: این عرصه، فرصت بی بدیلی برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی و افرادی که روی فعالیت های دانش بنیان کار می کنند نیز هست. اکنون سهم این تجارت در دنیا بعد از مواد مخدر و تسلیحات، سوم است. به دلیل بازار بزرگ داخلی و پیرامونی می‌توانیم سرمایه گذاری مهمی داشته باشیم. 

وی افزود: این صنعت نیازمند خلاقیت و نوآوری است. امید است از این مسیر نیز به اقتصاد جان داده و جریان یادگیری تعمیق یابد.

حاجی میرزایی با اشاره به راه اندازی اتاق های اسباب بازی در برخی مدارس گفت: این عرصه نقش مهمی در ساختن آینده فرزندان دارد و امید است خلاقان و نوآوران از این فرصت بهره بگیرند. 

 

 

پنجمین جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب در بخش‌های نمایشگاهی و کارگاهی و آموزشی میزبان عموم فعالان، علاقه‌مندان و خانواده‌ها است. این جشنواره با حضور ۱۶۰ تولیدکننده با حدود دو هزار اسباب بازی ایرانی و 60 طراح عروسکی با ۶۰۰ عروسک، ۲۷ شرکت و نهاد مردمی در بخش ترویج بازی از میان ۹۰۰ اثر رسیده برگزار می شود. اجرای نمایش محیطی هر روز در دو نوبت، معرفی طراحان خلاق اعزام بازی‌خانه سیار به سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه های این دوره از جشنواره خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied