شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

تفاوت بین هاست و دامنه

در بسیاری از موارد پیش آمده که به علت وابستگی بین هاست و دامنه و همچنین کاربرد بیش از اندازه این دو در کنار یکدیگر اینگونه برداشت شده که هاست و دامنه یکی هستند.البته علت این موضوع شاید به شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی برمیگردد که برای سهولت کار در همان لحظه ثبت دامنه اقدام به راه اندازی و فروش هاست میکنند.در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی درمورد تفاوت بین هاست و دامنه بدهیم.

 تفاوت بین هاست و دامنه

 

در بسیاری از موارد پیش آمده که به علت وابستگی بین هاست و دامنه و همچنین کاربرد بیش از اندازه این دو در کنار یکدیگر اینگونه برداشت شده که هاست و دامنه یکی هستند.البته علت این موضوع شاید به شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی برمیگردد که برای سهولت کار در همان لحظه ثبت دامنه اقدام به راه اندازی و فروش هاست میکنند.در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی درمورد تفاوت بین هاست و دامنه بدهیم.

 

نام دامنه چیست ؟

بطور خلاصه  دامنه(domain name)  یک آدرس برای سایت شما میباشد که دیگران با وارد کردن این آدرس در مرورگر خود وارد سایت میشوند.در واقع اگر سایت خود را یک خانه  در نظر بگیرید، آدرس دامنه مانند آدرس پستی برای این خانه میباشد.

شاید بهتر باشد برای درک بهتر این تعریف وارد جزییات بیشتری بشویم.همانطور که میدانید اینترنت مجموعه ای بسیار بزرگ از کامپیوتر های به هم وصل شده میباشد.اما برای تشخیص هر کدام از این کامپیوتر ها نیاز به یک کد و یا عدد منحصر به فرد میباشد  که به آن آدرس آی پی(Ip Address)  میگویند.آدرس آی پی ترکیبی از اعداد میباشد که با استفاده از نقطه از یکدیگر جدا میشوند.به عنوان مثال 4.2.2.4 آدرس آی پی یک کامپیوتر واقع در کشور آمریکای شمالی میباشد که در شبکه اینترنت قرار دارد.

هر کدام از این کامپیوتر ها میتوانند کاربرد خاصی در اینترنت داشته باشند که یکی از این کاربرد ها نمایش صفحات html ویا همان سایت شما میباشد.بنابراین برای دسترسی به این کامپیوتر نیاز به کد و یا آی پی آدرس آن داریم.با توجه به اینکه به خاطر سپردن این اعداد کار دشواری است ، مخصوصا زمانی که تعداد زیادی از این آدرس ها را داشته باشید نیاز به جایگزین دیگری میشود.

 

f

 

راه حل این مشکل استفاده کردن از نام دامنه به جای آدرس آی پی میباشد.زیرا اسامی خیلی بهتر در ذهن میماند و در بسیاری از موارد فراموش نخواهند شد.بنابراین زمانی که شما نیاز به دسترسی به یکی از این کامپیوتر ها در فضای اینترنت دارد به جای استفاده از ادرسی آی پی از نام دامنه استفاده میکنید و میتوانید نام دامنه خود را که به سادگی در ذهن میماند به دیگران نیز بدهید.

این راه حل مزیت های دیگری هم دارد.با توجه با اینکه ممکنه است این اعداد آی پی آدرس تغییر کنند و یا به دلایل مختلفی از دسترس خارج بشوند ، نام دامنه به سادگی به آی پی آدرس جدید ارجاع داده میشود تا مجددا در دسترس قرار بگیرد.

 

rr

 

هاست چیست؟

فضای هاست و یا وب هاستینگ (Web Hosting ) یک فضای مشخص و از قبل تعریف شده برای نگهداری فایل های سایت شما میباشد.همه اطلاعات مانند عکس ، فیلم ، متن و دیتابیس سایت در این فضا قرار میگیرد.تصور کنید که وب هاستینگ مانند یک خانه با وسایل میباشد و آدرس دامنه نیز همان آدرس پستی این خانه میباشد.

زمانی که یک نفر آدرس سایت شما را در مرورگر خود وارد میکند ، این آدرس در فضای اینترنت به همان کد آی پی آدرس ترجمه میشوند و این آدرس به یک کامپیوتر که همان وب هاستینگ سایت شما میباشد ارجاع داده میشود و صفحات سایت در مرورگر نمایش داده میشوند.

شرکت های هاستینگ انواع مختلفی از سرور های مجازی و سرویس های وب هاستینگ ارائه میدهند که با توجه به فضا و بازدید های سایت میتوانید اقدام به اجاره این فضا کنید.اما قبل از اقدام به اجاره فضای هاست حتما نیاز های سایت خود را شناسایی کنید.

 

آیا داشتن دامنه و هاست برای سایت الزامی است؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم ، برای اینکه بازدید کنندگان به راحتی سایت شما را به خاطر داشته باشند نیاز به نام دامنه دارید.همچنین برای نگهداری اطلاعات سایت نیاز به حداقل فضا متناسب با سایت شما دراینترنت میباشد.بنابراین برای راه اندازی سایت حتما نیاز به  دامنه و هاست خواهید داشت.

شرکت های هاستینگ در زمان ثبت دامنه پیشنهاد خرید هاست با استفاده از نام دامنه انتخاب شده را میدهند.در صورت موافقت با این پیشنهاد همزمان با ثبت دامنه تنظیمات هاست انجام خواهد شد و به سادگی میتوانید اطلاعات خود را بارگزاری کنید.

اما در صورتی که فقط اقدام به ثبت دامنه کرده و فضای هاست را از شرکت جداگانه ای خریداری کنید ، نیاز به تنظیم دامنه و اطلاعات سرور DNS دارید تا بتوانید دامنه را به هاست مورد نظر ارتباط بدهید.در صورتی که این تنظیمات به درستی انجام شود سایت در دسترس خواهد بود.

اگر از شرکت هاستینگ خود رضایت کافی را نداشتید و اقدام به خرید هاست از شرکت دیگری کردید ، تنظیمات سرورDNS  مجددا تغییر خواهد کرد.در واقع برای وصل کردن دامنه به هر یک از شرکت های وب هاستینگ نیاز به آدرسDNS   آن و تنظیم مجدد در کنترل پنل دامنه میباشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied