شمانیوز
شما نیوز

کنترل ویروس کرونا در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور

معاون وزیر بهداشت از کنترل ویروس کرونا در فرودگاه های بین المللی کشور خبر داد و گفت: تمام مسافران ورودی به فرودگاه‌های بین المللی کشور از مبدا چین تحت ارزیابی قرار می‌گیرند و تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده است.

کنترل ویروس کرونا در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرانلاین: علی رضا رییسی روز شنبه ضمن بازدید از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) درباره مراقبت‌های بهداشتی و کنترل‌هایی که در این فرودگاه از مسافران ورودی از چین انجام می‌شود، افزود: برای غربالگری ورودی مسافران از دستگاه‌های تب سنج استفاده می‌شود. با توجه به علائم بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی که بیشتر با تب، تنگی نفس، سرفه مشخص هستند، در بدو ورود مسافران ورودی از چین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این فرودگاه مسافران گروه هدف یعنی مسافران کشور چین که از طرف سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام شده  وارد می شوند. بنابراین هنگام ورود این مسافران با دستگاه هایی مثل تب سنج که یک دستگاه خیلی ساده برای غربالگری اولیه هست، اگر مسافری دچارتب، سرفه و تنگی نفس شده باشد، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: افراد را بر اساس شدت بیماری و علائم آن از بقیه جدا می کنند، توضیحات لازم را به آنها می دهند و همکاران ما آنها را به پزشکی که در فرودگاه مستقر است ارجاع می دهند. مانند همین اقدامات به مناسبت های مختلف مثل برنامه حج، اربعین یا احیانا اگر نوعی بیماری در هر جای دنیا شیوع پیدا کرده باشد، برای مسافران انجام می شود. پزشک نیز معاینات تکمیلی را انجام داده، شرح حالی از آنها می گیرد و این افراد به دو دسته تقسیم می شوند. اگر علائم بیمار خیلی خفیف باشد و نگران کننده نباشد، ضمن اینکه این افراد در سامانه ثبت می شوند، تا دو هفته از طریق محل اسکان شان اگر هتل باشد یا هر جای دیگر، تحت مراقبت قرار می‌گیرند. ضمن این که آموزش های خودمراقبتی هم به آنها داده می شود. اگر علائم هشدار در فرد طی اقامت پیدا شد، می‌تواند مراجعه کند تا اقدامات بعدی برای او انجام شود.

وی بیان کرد: اگر فردی علائم شدیدتری داشته باشد توسط پزشک و آمبولانس مستقیم به بیمارستانی که از قبل تعیین شده ارجاع داده می شود. آن بیمارستان دارای اتاق های ایزوله تنفسی است و فردی که دچار بیماری شدید هست تحت مراقبت قرار می گیرد.

رییسی گفت: به طور خاص برای بیماری کرونا ویروس دو نوبت تست پی سی آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می تواند ترخیص شود، ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد. 

وی اظهار کرد: تب فقط یک علامت است و ما به خاطر اینکه حساسیت را بالا ببریم فردی که علائم تب، سرفه یا بدن درد داشته باشد را شناسایی می کنیم و آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا مشخص شود ویروس کرونا در فرد وجود دارد یا خیر، چون خیلی از سرماخوردگی ها و شبه آنفلوآنزا نیز همین علائم را دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:  امروز یک نمونه داشتیم که یک فرد اصالتا افغانستانی ولی تبعه چین علائم  مختصری داشت که به بیمارستان ارجاع دادند و بررسی ها نشان داد یک سرماخوردگی ساده داشته است و مرخص شد. 

رییسی افزود: تاکنون در کشور هیچ گزارشی از ویروس کرونا نداشته ایم. اینکه افراد با علامت تب یا سرفه را تحت معاینه قرار می دهیم فقط به خاطر رعایت احتیاط است وگرنه وجود این علائم در فرد لزوماَ نشان دهنده ویروس کرونا نیست.

وی ادامه داد: در تمام فرودگاه ها ی بین المللی کشور تیم های آماده بهداشت مرزی حضور دارند، اما بر اساس دستورالعمل بهداشت جهانی چکاپ مسافرانی تاکید شده که از چین وارد کشور می شوند. سازمان جهانی بهداشت حتی محدودتر کرده و گفته هر مسافری که از شهر ووهان چین می آید را کنترل کنید، ولی در کشور ما تمام مسافرانی که از چین می آیند مورد چکاپ قرار می گیرند.

معاون وزیر بهداشت گفت: از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ کشور چین چکاپ خروج برای مسافران قرار داده و به افرادی که علائم داشته باشند، اجازه خروج نمی دهد. افراد بیماری هم که دیده شده اند در سایر کشورها، قبل از ۱۵ ژانویه از چین خارج شده اند. ما هم به  تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور طی دستورالعملی اعلام کرده ایم که تمام افراد مشکوک را مورد ارزیابی و آزمایش قرار دهند. 

رییسی بیان کرد: جای هیچ گونه نگرانی نیست و همه موارد تحت کنترل قرار دارد و همکاران بهداشتی ما به صورت ۲۴ ساعته و آماده باش مسافران محترم را کنترل و ارزیابی می کنند.

محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز پیش از این از کنترل مسافران ورودی از چین در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) از نظر علائم ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا خبر داده و به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: سومین گونه خطرناک ویروس کرونا در حال حاضر در کشور چین مطرح و موارد اولیه آن مشاهده شده است. این گونه جدید با عنوان ویروس کرونا ۲۰۱۹ نام گذاری شده است. تاکنون این ویروس در بیش از ۵۰۰ نفر در چین مشاهده و در ۹ نفر منجر به مرگ شده است. کرونا ویروس انواع مختلفی دارد که سه گونه از آن به عنوان گونه‌های خطرناک شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند، در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا بررسی می‌شوند. اگر علائمی از بیماری مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود. اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

به گزارش ایرنا، وزارت حمل و نقل چین اعلام کرد در تلاش برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به پکن پایتخت چین، از فردا یکشنبه تردد وسایل حمل و نقل عمومی بین استانی و اتوبوس های گردشگری از استان های دیگر به پکن ممنوع است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که ۱۲۷۹ نفر به این ویروس مرموز مبتلا شده و ۴۱ نفر نیز جانشان را از دست داده و ۲۹ استان و منطقه چین به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز صبح امروز در بیانیه‌ای در مورد ویروس کرونا اعلام کرد: موارد ابتلا به ویروس کرونا جدید تاکنون در چندین کشور مشاهده شده است، اما اکثر موارد در کشور چین بوده است. در هر کشوری نظام مراقبت بیماری های آن  در جهت کنترل این بیماری اقدام می کنند. اقداماتی که براساس پروتکل علمی برخورد با طغیان ها، اپیدمی ها و پاندمی ها انجام می شود. با شناسایی احتمالی هر مورد مشکوک به بیماری یا افراد دارای علائم، فرد مورد نظر تحت تدابیر بهداشتی خاص قرار می گیرد و بررسی ها و درمان های لازم صورت می گیرد. این اصل نه فقط برای این ویروس و این بیماری، بلکه سال های سال است در کشور برای پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر به ویژه بیماری های نوپدید جریان دارد. چنانکه در ایام اربعین حسینی، ورود اتباع از مرزهای شرقی و غربی و در دیگر روزهای سال حسب مورد و هشدارها تحت مراقبت قرار می گیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied