شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

چرا باید برند یا علامت تجاری خود را ثبت کنیم؟

اگر صاحب کسب و کاری هستید احتمالا کلمه برند را زیاد شنیده اید، و احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش می آید این است که چرا باید علامت تجاری که با آن کار می کنیم را ثبت کنیم؟ اصلا با ثبت برند چه مزایایی نصیب ما خواهد شد بنابراین قصد داریم که کلیه اطلاعات مربوط به این موضوع را به شما دقیق بگوییم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید برند یا علامت تجاری خود را ثبت کنیم؟

 

اگر صاحب کسب و کاری هستید احتمالا کلمه برند را زیاد شنیده اید، و احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش می آید این است که چرا باید علامت تجاری که با آن کار می کنیم را ثبت کنیم؟ اصلا با ثبت برند چه مزایایی نصیب ما خواهد شد بنابراین قصد داریم که کلیه اطلاعات مربوط به این موضوع را به شما دقیق بگوییم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

کلاً علامت تجاری به یک نام، نشانه و طرحی گفته می شود که برای معرفی محصولات به مشتریان بکار گرفته شده است همچنین برند باعث می شود تا محصولات یک شرکت از محصولات شرکت های دیگر متمایز شود اما در مقابل معنای برند برای مشتریان بصورت زیر است: سپردن مسئولیت به تولیدکننده، ریسک کمتر، هزینه کمتر برای پیدا کردن محصول مورد علاقه، قرارداد با تولیدکننده و نشانه ای برای کیفیت همچنین در مقابل بطور کلی معنای برند برای فروشنده بصورت زیر است: رقابت با رقیبان، خرید و فروش آسان، وسیله ای برای سود مالی و نشان دهنده کیفیت برای مشتریان راضی.

 

پس شما با داشتن علامت تجاری مناسب می توانید ارزش کسب و کار خود را افزایش دهید بنابراین با این کار توانسته اید تولیدات و خدمات خود را با سایر افراد حقیقی و حقوقی متمایز کنید. ثبت برند باید از جانب خود متقاضی و یا از طرف وکیل انجام شود که کلیه ی مراحل ثبت برند تجاری و اختراعات در اداره مربوطه به نام اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی درتهران انجام می شود که متقاضی لازم است تقاضای خود را به زبان فارسی در ۳ نسخه روی نمونه های مشخص شده که اداره آن را در اختیار شما قرار داده تقاضای خود را ارسال نمایند.

 

مزایا و دلایل مهم ثبت علامت تجاری

-فقط کسانی که علامت خود را به ثبت رسانده اند حق استعمال انحصاری دارند به این معنی که اگر فردی برند خود را به ثبت نرساند و شخص دیگری از برند آن سوءاستفاده کند به هیچ وجه نمی تواند بصورت قانونی از آن شکایت کند.

-ثبت برند تضمین کننده تشخیص کالا و خدمات است با ثبت برند مشتریان به راحتی می توانند محصولات خود را خریدار نمایند.

-ثبت برند موجب این شده که شرکت ها برای بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کند.

-اخذ وام به وسیله ثبت برند آسان تر می شود.

-بعنوان دارایی ارزشمند کسب و کار به حساب می آید.

-برای دریافت نمایندگی حتما باید برند خود را به ثبت رسانده باشید در غیر اینصورت امکان پذیر نمی باشد.

-یکی از ابزارهای بازاریابی و ایجاد شهرت و همچنین وجهه تمایز محصولات و یا خدمات می باشد.

 

با توجه به مصوبه سوم اردیبهشت ۱۳۲۸ هیئت وزیران ثبت برند برای موارد زیر را الزامی دانسته اند:

-کلیه ی داروهای پزشکی باید الزاما برند داشته باشد.

-تمامی مواد خوراکی که در ظروف دربسته، بسته بندی شده است.

-نوشیدنی های گازدار و نوشابه که باید حتما از برند بهره مند باشد.

-کلیه ی لوازم آرایشی و بهداشتی که مستقیما بر روی پوست برخوردار شود.

 

بجز این مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم سایر برندها و علائم تجاری الزامی برای ثبت ندارند ولی همانطور که گفتیم با ثبت برند می توانید از مزایای بسیاری همچون حمایت دولت و مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، برخوردار شوید.

با توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم برند نوعی نشانگر هویت شرکت یا کسب و کار شما می باشد. اگر بخواهیم خیلی راحت این مطلب را برای شما باز کنیم بهتر است که با این مثال وارد شویم شما پس از متولد شدن شناسنامه ای را دریافت می کنید که در آن نام، نام خانوادگی و بسیاری از اطلاعات شخصیتان عنوان شده و این اطلاعات مختص به خود شما بوده و دیگران شما را با این مشخصات می شناسند بنابراین در واقع برند در مقابل محصولات و خدمات شما هم همین وظیفه را دارد پس با توجه به این موضوع که در بازار کار حتما مشابه محصولات و خدمات شما موجود است بهتر است با ثبت برند بین محصولات و خدمات تمایز ایجاد کنید.

 

در قانون مجازات اسلامی طبق ماده ۱۳۶۲ برای متخلفین در این زمینه حکم اینگونه بیان شده است:

با توجه به ماده ۱۲۲ زمانیکه فردی از علامت تجاری ثبت شده در ایران تقلید کند، از برند ثبت شده بر روی محصولات استفاده کند، با تغییراتی کوچک روی برند از آن استفاده کنند که منجر به اشتباه و فریب مشتری شود طبق قانون به مجازات ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

با توجه به ماده ۱۲۳ هر فردی زمانیکه علامت تقلیدی یا من حق استعلام شده را وارد و یا از ایران خارج کند به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

با توجه به ماده ۱۲۴ کسانی که محصولشان نیاز به استفاده از برند را داشته باشد و این امر برای آن محصول اجباری باشد را بفروشند و یا کسانیکه علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراَ باید دارای آن علامت باشد استعمال نکنند به حبس تا ۶ ماه محکوم خواهند شد.

 

موسسه ثبت شرکتها و برند میزان ، با ارائه خدمات گوناگون ثبتی مانند ثبت شرکت، ثبت برند، تغییرات، و همچنین مشاوره و استعلام برند های ثبت شده آماده همکاری می باشد. در این مقاله سعی بر این داشتیم تا همه موارد را برای شما یادآوری کرده و به شما آگاهی کامل بدهیم. شما در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال در هر زمینه ثبتی، می‌توانید با ما در این زمینه تماس بگیرید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied