شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

درمان سرپایی هموروئید (بواسیر) با استفاده از لیزر

ابتلا به بیماری معمولا ترس و نگرانی ایجاد می کند و فرد مبتلا در چنین شرایطی به سختی می تواند برای انتخاب نوع درمان تصمیم گیری کند. انتخاب دکتر متخصص و با تجربه قطعاً در روند درمان بیماری نقش بسزایی دارد و بیمار راحت تر می تواند به تشخیص و نظر پزشک اطمینان کند.

درمان سرپایی هموروئید (بواسیر) با استفاده از لیزر

 

ابتلا به بیماری معمولا ترس و نگرانی ایجاد می کند و فرد مبتلا در چنین شرایطی به سختی می تواند برای انتخاب نوع درمان تصمیم گیری کند. انتخاب دکتر متخصص و با تجربه قطعاً در روند درمان بیماری نقش بسزایی دارد و بیمار راحت تر می تواند به تشخیص و نظر پزشک اطمینان کند.

بیماریهای نشیمنگاهی هم بخشی از عارضه های فراگیر در جامعه هستند که اخیرا رو به گسترشند و تعداد زیادی از افراد جامعه به آن دچار می شوند. اینگونه بیماریها با ایجاد ترس و خجالت در افراد مبتلا، مانع از مراجعه آنها به پزشک می شود و اکثر مبتلایان با خود درمانی و استفاده از روشهای خانگی اقدام به درمان بیماری خود می کنند. عدم مراجعه به موقع به پزشک و به تعویق انداختن درمان، عوارضی مثل پیچیده شدن بیماری را به دنبال دارد.

 

شایع ترین عارضه های نشیمنگاهی به چهار گروه فیستول، شقاق، کیست مویی و بواسیر (هموروئید) تقسیم می شوند که هریک به گونه ای برای بیمار آزاردهنده اند و باید سریعتر درمان شوند. این بیماریها گاهی می توانند علائم و نشانه هایی شبیه به هم ایجاد کنند و از همین جهت تشخیص آنها کار چندان راحتی نیست.

بیماری بواسیر یکی از رایج ترین عارضه های مقعدی است که تقریباً 50% مردم جهان حداقل یکبار در زندگی خود به آن دچار می شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این بخش نشانه ها، دلایل و انواع روش های درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر و جراحی را بررسی کنیم و از این طریق اطلاعات جامعی از این بیماری را در اختیار بیماران قرار دهیم:

 

بواسیر چیست و چرا ایجاد می شود؟

هموروئید در واقع رگ های ملتهب رکتوم تحتانی و اطراف ناحیه مقعد هستند که وظیفه خونرسانی به این ناحیه را به عهده دارند. زمانیکه این عروق تحت فشار قرار بگیرند و دچار آسیب شوند، فرد به بواسیر مبتلا شده است. بواسیر باعث ایجاد بالشتک ها و برآمدگی هایی در داخل یا خارج مقعد می شود که در زمان ایجاد فشار، دچار خونریزی می شوند.

 

بیماری بواسیر یا هموروئید در هر فرد علائم مختلفی ایجاد می کند و نشانه های آن یکسان نیست. البته معمولا هموروئید داخلی بدون علائم است و نشانه بارز آن خونریزی در هنگام حرکات روده ای است. احساس درد زیاد به خصوص در زمان نشستن، خارش و سوزش، بیرون زدگی در اطراف مقعد و خونریزی هنگام دفع مدفوع، در بواسیر خارجی بیشتر مشاهده می شود و این نوع هموروئید برای بیمار آزاردهنده تر است. با مراجعه به سایت medicalnewstoday.com می توانید اطلاعات جامعی درباره بواسیر خارجی بدست بیاورید.

 

اما چگونه بواسیر را تشخیص دهیم؟ اگر این علائم را مشاهده کردید دستپاچه نشوید و در اولین فرصت به دکتر متخصص مراجعه کنید. بیماری شما با توضیح دادن شرایط و علائم و یک معاینه فیزیکی ساده به راحتی تشخیص داده می شود و نیازی به نگرانی و ترس از مراجعه به پزشک نیست.

اگر به نوع داخلی هموروئید مبتلا شده باشید و پزشک با معاینه قادر به تشخیص بیماری شما نباشد، از روش های کولونوسکوپی و آنوسکوپی برای مشاهده رکتوم و مقعد استفاده می شود.

 

از دلایلی که منجر به هموروئید می شود می توان به بی تحرکی و نشستن به مدت طولانی، اسهال یا یبوست مزمن، چاقی، ژنتیک، زایمان و بارداری و… اشاره کرد. این عوامل باعث ایجاد فشار بیش از اندازه در ناحیه رکتوم و در نهایت بواسیر می شوند. با رعایت نکات ساده ای می توان از ابتلا به این عارضه و یا عود مجدد بیماری پیشگیری کرد که بخشی از آنها به شرح زیر است:

 

ورزش و تحرک: فعالیت فیزیکی با افزایش استقامت بدن در برابر بیماری ها و همچنین کمک به حرکات روده ای می تواند تأثیر خوبی بر کاهش علائم و بهبود هموروئید داشته باشد.

نوشیدن آب و مایعات: یکی از راه های نرم شدن مدفوع، نوشیدن مایعات کافی است.

مصرف ملین: استفاده از ملین ها بهتر است طبق دستور پزشک انجام شود و از زیاده روی در مصرف آنها پرهیز شود.

اجتناب از زور زدن: نباید هنگام اجابت مزاج بیش از اندازه زور بزنید، چون این کار باعث افزایش فشار در ناحیه مقعد می شود.

انجام این کارها بعد از ابتلا به هموروئید هم می تواند به درمان این عارضه کمک کند اما در صورتی که بعد از چند روز با انجام این فعالیت ها  بیماری شما رو به بهبودی نرفت، باید یکی از روشهای جراحی یا لیزر بواسیر را برای درمان انتخاب کنید.

 

بررسی انواع روش های درمان

 

هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی باز: این جراحی به عنوان یک روش درمان تهاجمی به حساب می آید که جراح طی آن بافت بواسیر را بطور کامل بر میدارد. هموروئیدکتومی تحت بیهوشی کامل انجام می شود و بهترین راه برای درمان هموروئیدهای پیشرفته می باشد. لازم به ذکر است که اگر احتمال عفونت وجود نداشته باشد، برش ایجاد شده در این روش، باز رها می شود تا خود به خود ترمیم شود.

 

هموروئیدکتومی بسته: در این روش هم کاملا مشابه هموروئیدکتومی باز، بافت بواسیری برداشته می شود. با این تفاوت که این بار برش ایجاد شده با بخیه ترمیم می شود. روش هموروئیدکتومی عوارضی مثل درد زیاد بعد از جراحی و ایجاد مشکل در دفع ادرار را به دنبال دارد.

 

درمان با استاپلر

روش استاپلر معمولا برای بواسیر پرولاپس درجه 3 و 4 انجام می شود. در این روش با استفاده از دستگاهی شبیه منگنه، هموروئید پرولاپس شده را به داخل مقعد باز می گردانند و سپس زائده های اضافی را قطع می کنند. روش استاپلر معمولا خونریزی، احتمال عفونت، اسپاسم عضلات مقعد و بی اختیاری مدفوع را به دنبال دارد.

 

رابربند

این روش هم برای هموروئید داخلی کاربرد دارد و در آن با بستن کش لاستیکی به دور زائده بواسیری، جریان خونرسانی به آن را قطع کرده و پس از یک هفته زائده کامل از بین می رود.

 

درمان با لیزر

 عمل جراحی بواسیر با لیزر در کمتر از یک ساعت و بصورت سرپایی در کلینیک انجام می شود. لیزر روشی نوین است که به دلیل مزایای فراوان، به عنوان بهترین روش درمان شناخته می شود. برای هموروئید درجه 1 و 2 که دچار پرولاپس نشده اند، از روش مادون قرمز و از لیزر co2 برای هموروئید درجه 3 و 4 استفاده می کنند.

 

  • لیزر بدون ایجاد درد و خونریزی انجام می شود و به همین دلیل دقت پزشک را هنگام جراحی بالا می برد.
  • بافت اطراف بواسیر در این روش دچار آسیب دیدگی نمی شود
  • احتمال بازگشت بیماری در روش لیزر نزدیک به صفر است
  • جرتجی با لیزر بدون نیاز به بستری انجام می شود
  • درمان هموروئید با لیزر هیچگونه عوارضی را به دنبال ندارد

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied