شمانیوز
شما نیوز

آلوده‌‌ترین وسایل خانه‌ کدام‌اند؟ + تصاویر

پاکیزگی بعضی از وسایل خانه بسیار مهم و ضروری است. وسایلی مثل دوش حمام، تخته گوشت، یخچال، نمکدان، سینک ظرفشویی، اسکاچ، کلید برق و چند وسیله دیگر از جمله وسایلی است که باید مرتب تمیز شود.

آلوده‌‌ترین وسایل خانه‌ کدام‌اند؟ + تصاویر

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از اعتماد : مژده اصغرزاده - یکی از حقایق تلخ امروز در جهان این است که بعضی از مردم خانه‌های لوکسی دارند، اما به بهداشت آن اهمیتی نمی‌دهند. باید بدانید که هرچه شما خانه را تمیز نکنید (منظورمان تنها جمع‌وجور کردن نیست)، کپک و باکتری بیشتری جمع می‌شود. بعضی از قسمت‌های خانه بیشتر در معرض آلوده شدن هستند و شاید به ذهن‌تان خطور نکند که این فضاها چقدر کثیف‌اند؛ اما واقعیت این است که باید تمیزشان کنید.

 وقتی باکتری‌ها در معرض گرما و رطوبت قرار گیرند 20 برابر می‌شوند. نتایج مطالعه‌ای که در آزمایشگاه چارلز ریور (Charles River) انجام شد نشان داد میکروب‌هایی مثل استافیلوکوک، سالمونلا، ایکولی و بیش از 300 نوع باکتری دیگر در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

مطلب زیر را بخوانید تا دریابید که کدام قسمت از خانه شما بیشترین میزان میکروب را دارد. وقتی این مقاله را تا آخر بخوانید، احتمالاً به سراغ مواد ضدعفونی‌کننده، سفیدکننده‌ها، مواد گندزدای طبیعی مثل جوش شیرین و سرکه، تمیزکننده‌ها و دیگر شوینده‌های بهداشتی خواهید رفت. وسایل و مکان‌های زیر از آلوده‌ترین قسمت‌های خانه هستند:

 

تخته گوشت

تخته گوشت

 

اگر تاکنون از 2 تخته گوشت مختلف برای گوشت و سبزیحات استفاده نمی‌کردید، وقت آن است که از این به بعد این کار را انجام دهید. این تخته‌ها معمولاً محل تجمع میکروب هستند و بعد از هر بار استفاده باید کاملاً شسته شوند (اگر می‌توانید قبل از استفاده نیز آنها را بشویید). بهتر است برای خرد کردن گوشت به جای تخته‌های چوبی از تخته‌های پلاستیکی استفاده کنید. وقتی هم که تخته زیاد چاقو خورد، آن را دور بیندازید.

 

وان و شیر حمام

وان و شیرآلات حمام میکروب‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند و تمام آلودگی از طریق چاه تخلیه نمی‌شود. اگر حتی چند ماه یک بار وان و شیر را تمیز می‌کنید، باید بعد از چند بار استفاده آنها را با مایع ضد باکتری پاک کنید.

 

یخچال

دستگیره‌های یخچال خیلی زود کثیف می‌شوند (چون همه به آن دست می‌زنند)، اما درون یخچال نیز باید مرتب پاک شود. بعضی از میوه‌ها یا مواد غذایی در یخچال می‌گندند و لکه‌هایی بر جای می‌گذارند. با اینکه درون یخچال سرد است باز هم این فضا محیطی برای کشت باکتری به وجود می‌آورد.

 

نمکدان

نمک

 

ممکن است نمکدان‌‌ها دیر به دیر تمیز شوند (یا در رستوران‌ها اصلاً تمیز نشوند)، اما این وسیله محل تجمع میکروب است زیرا تقریباً همه به آن دست می‌زنند. اگر به نمکدان کثیفی دست زدید، حتماً دست خود را بشویید.

 

سینک ظرفشویی

سینک‌ ظرفشویی که شیر و دسته هم جزو آن به شمار می‌رود محل تجمع باکتری است. بیشتر ما می‌دانیم که نباید دست‌هایمان را در آشپزخانه بشوییم زیرا باکتری‌ها در اطراف آن پراکنده می‌شوند و ظرف‌هایی که کنار سینک باشند نیز آلوده می‌شوند. تکه‌های غذا نیز معمولاً به کناره سینک می‌چسبند و باعث تجمع باکتری‌ها در آن مکان‌ می‌شوند. بهتر است هر بار که ظرف‌ها را می‌شویید سینک را با مایع ظرفشویی و آب تمیز کنید.

 

اسکاچ ظرفشویی

اسکاچ

 

اسکاچ بزرگ‌ترین منبع باکتری است. بهتر است هر چند هفته یک بار اسکاچ خود را عوض کنید. همچنین می‌توانید آن را خیس کنید و سپس به مدت یک دقیقه و نیم در مایکروفر قرار دهید (البته بوی خوبی نخواهد داد) یا اینکه آن را در ظرفشویی بیندازید.

 

کلید برق

کلید برق

 

هر بار که به داخل اتاق می‌روید کلید برق را فشار می‌دهید. پس یادتان باشد که حتماً آن را تمیز کنید زیرا آلودگی دست شما به کلید منتقل می‌شود.

 

کنترل تلویزیون

کنترل تلویزیون

 

کنترل تلویزیون یکی از وسایلی است که همه به آن دست می‌زنند پس باکتری‌های زیادی در آن تجمع پیدا می‌کند. اگر هنگام تماشای تلویزیون غذا می‌خورید، بهتر است هر چند وقت یک بار کنترل تلویزیون را پاک کنید.

 

خوشخواب

خوشخواب

 

گرد و غبار و همین‌طور سلول‌های مرده پوست روی خوشخواب جمع می‌شوند. اگر نمی‌توانید هر 6 ماه یک بار خوشخواب‌تان را عوض کنید، بهتر است روی آن را جارو کنید و اگر لکه‌ای رویش است از بین ببرید.

 

اُپن آشپزخانه

آشپزخانه

 

ممکن است اپن آشپزخانه شما کاملاً تمیز به نظر بیاید، اما میکروب‌های خطرناکی روی آن وجود دارد. مدام کانتر آشپزخانه را تمیز کنید و اگر لکه غذا رویش ریخته آن را پاک کنید.

 

مسواک

مسواک

 

شاید برایتان عجیب باشد، اما مسواک‌ها زمینه رشد باکتری را فراهم می‌کنند زیرا گرم و مرطوب هستند. موسسه بهداشت دهان و دندان آمریکا توصیه می‌کند که هر سه یا چهار ماه مسواک خود را عوض کنید.

 

سطل زباله

سطل

 

حتی اگر در سطل زباله کیسه مخصوص می‌گذارید، باز هم بعضی از میکروب‌ها به سطل زباله می‌چسبند. سطل زباله آشپزخانه آلوده‌ترین سطل خانه است. پس حتماً یک بار در ماه آن را با مایع سفیدکننده بشویید.

 

دستگیره در

دستگیره

 

دستگیره نیز مانند کلید برق در تماس با دست‌های زیادی قرار دارد و آن‌قدرها هم ضدعفونی نیست.

 

لوازم آرایش

لوازم آرایش

 

لوازم آرایشی نیز محل تجمع باکتری هستند. حال فکر کنید چند بار این لوازم با صورت شما تماس پیدا کرده است؛ اگر تا به حال به این مساله بی‌توجه بوده‌اید، باید بدانید که لوازم آرایشی به راحتی عفونت را به چشم و پوست منتقل می‌کنند. حتماً این مواد را در محیط خشک نگهداری کنید، هفته‌ای یک بار برس آرایشی‌تان را بشویید، تمام لوازم آرایشی‌تان را هر 6 ماه یک بار عوض کنید و اگر عفونت چشمی دارید، اصلاً چشم‌تان را آرایش نکنید.

 

دکمه‌های مایکروفر

مایکروویو

 

مایکروفر یکی از لوازمی است که شاید در روز بارها دکمه‌های آن را فشار دهید؛ اما چند بار آن را تمیز می‌کنید؟ مایکروفر باید با دستمال‌های ضدعفونی مرتب تمیز شود.

 

دستشویی

 

تا جایی که می‌توانید به طور مرتب توالت را تمیز کنید، اما به این مساله توجه داشته باشید که اطراف توالت نیز باید پاک شود (کاملاً روشن است که چرا باید تمیز شود). توالت هواپیماها یکی از آلوده‌ترین مکان‌هاست.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied