شمانیوز
شما نیوز

کرونا ویروس | ضد عفونی با الکل

در هیچ یک از مراجع علمی، مصرف الکل خوراکی برای مقابله با ویروس کرونا تایید نشده است.

کرونا ویروس | ضد عفونی با الکل
یک پزشک و عضو نظارت بر درمان مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان، گفت: در هیچ یک از مراجع علمی، مصرف الکل خوراکی برای مقابله با ویروس کرونا تایید نشده است.
 
سمیه خامه ای، با بیان اینکه دو نوع الکل اتیلیک یا اتانول و متیلیک الکل یا متانول وجود دارد، اظهار کرد. الکل اتیلیک یا اتانول که در اصطلاح عامه به آن اتانول می گویند و هرجا  اسم الکل می آید منظور همان الکل اتیلیک است، الکلی است که بیشتر برای مصارف طبی استفاده می شود. در مصارف صنعتی هم برای تهیه عطر و ادکلن از آن استفاده می شود. این الکل معمولا خاصیت سمی ندارد و برای ضدعفونی کردن و مصارف پزشکی استفاده می شود.
 
وی ادامه داد: الکل متیلیک یا الکل متانول، سمی است در صورت مصرف خوراکی باعث کوری و مرگ می شود. یعنی اگر فردی از متانول استفاده کند و باعث مرگ آن نشود، صد در صد بینایی و کلیه های خود را از دست می دهد.
 
این پزشک با بیان اینکه معمولا الکل متیلیک از تقطیر چوب به دست می آید و به همین دلیل به آن الکل چوب هم گفته می شود، گفت: بیشترین کاربردهای الکل متیلیک در صنایع رنگسازی است و در بعضی از صنایع هم برای سوخت و تولید حرارت از آن استفاده می شود. الکل متیلیک هیچ گونه اثر تمیز کنندگی، گندزدایی و ضدعفونی کنندگی برای میکروارگانیسم ها ندارد و به غیر از اینکه در صورت مصرف خوراکی، سمی است و باعث عوارض گفته شده می شود، از راه پوست هم  عوارض گفته شده (کوری و مرگ) بر روی بدن را دارد.
 
عضو نظارت بر درمان مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان تأکید کرد: مردم باید از اماکن معتبر (فروشگاه های لوازم طبی، بهداشتی، داروخانه ها) الکل را تهیه کنند و حتما الکل اتیلیک باشد، چون از نظر ظاهری هیچ فرقی بین این دو الکل وجود ندارد و نمی توان تشخیص داد که الکل آیا اتانول است یا متانول؟ و ممکن است ناخواسته عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد.
 
خامه ای با اشاره به اینکه الکل اتیلیک معمولا در غلطت ۷۰، ۸۰ و ۸۵ درصد، اثرات ضدعفونی کننده ای که از  آن انتظار می رود را ایجاد می کند، گفت: معمولا داروخانه ها الکل با غلظت ۷۰، ۷۵ درصد را به منظور گندزدایی می فروشند، اما ممکن است در شرایطی الکل با غلظتی بالاتر باشد، مثلا در غلظت ۹۰ یا ۹۶ درصد یا درجه. معمولا روی برچسب قوطی های الکل درج می شود که درجه و درصد الکل مورد نظر چقدر است.
 
وی با بیان اینکه سه پیمانه الکل ۹۶ درصد یا درجه با یک پیمانه آب، به الکل ۷۰ درجه تبدیل می شود، افزود: اگر الکل ۹۰ درصد باشد، سه پیمانه از الکل ۹۰ درصد به همراه دو سوم پیمانه آب، به الکل ۷۰ درصد تبدیل می شود که قابلیت ضد عفونی کنندگی سطوح و پوست را دارد.
 
عضو نظارت بر درمان مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان ادامه داد:  مکانیسم عمل الکل به این صورت است که دیواره ویروس که معمولا از جنس چربی است را در خود حل می کند و سبب می شود که ویروس غیر فعال شده و به عبارتی بمیرد،.
 
وی خاطرنشان کرد: الکل روی پوست و سطوح همین اثر را دارد، فقط بهتر است الکل حدود ۲۰ ثانیه روی سطوح و پوست باقی بماند و بعد خشک شود تا بتواند اثر خود را بر جای بگذارد، درحالی که اگر زودتر از ۲۰ ثانیه خشک یا پاک شود، ممکن است نتیجه ای که از آن انتظار  می رود را نداشته باشد.
 
خامه ای با تاکید بر اینکه در هیچ یک از مراجع علمی، مصرف الکل خوراکی برای مقابله با ویروس تایید نشده است، ادامه داد: به غیر از دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، یکی دیگر از مراجع مهم علمی سایت WHO (سازمان بهداشت جهانی) است، درحالی که تاکنون در هیچ مرجع علمی و سایت سازمان بهداشت جهانی چنین موضوعی مطرح نشده که استفاده از الکل خوراکی در مقابله با ویروس کرونا تاثیری دارد.
 
این پزشک خاطرنشان کرد: متاسفانه تصور اشتباهی وجود دارد که برخی افراد فکر می کنند تاثیری که الکل بر روی پوست و سطوح دارد، ممکن است از طریق خوراکی نیز داشته باشد و یا اینکه فردی بگوید الکل می خورم تا مقاومت بدنم را افزایش دهد و بدنم بهتر بتواند با ویروس مبارزه کند، درحالی که این تصور اشتباهی است و از نظر علمی ثابت نشده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied