شمانیوز
شما نیوز

ویروس کرونا | آیا حتما باید از ماسک یکبار مصرف استفاده کرد؟

با توجه به اپیدمی ویروس کرونا، اینکه چه نوع ماسکی، در چه زمانی و چه افرادی استفاده کنند بسیار حائز اهمیت است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

ویروس کرونا | آیا حتما باید از ماسک یکبار مصرف استفاده کرد؟

به گزارش شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران: متخصصان عفونی و داخلی معتقدند استفاده از ماسک هنگام ملاقات با مردم، رفتن به مکان‌های عمومی، ورود به مکان‌های شلوغ یا سرپوشیده و در وسایل حمل و نقل عمومی انجام شود؛ اما در مکان‌های شخصی یا فردی می‌توان از ماسک استفاده نکرد.

برای عموم مردم توصیه می‌شود ماسک پزشکی یکبار مصرف استفاده کنند، ولی برای کارمندان در مکان‌های پر جمعیت مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه ها، ایستگاه‌های قطار، مترو، اتوبوس‌های عمومی، هواپیما، قطار، سوپر مارکت ها، رستوران‌ها و همچنین اعضای ارگان‌هایی همچون پلیس، نیرو‌های امنیتی، پیک‌ها و همینطور افرادی که در خانه دارای بیمار قرنطینه شده هستند؛ توصیه می‌شود از ماسک‌های جراحی پزشکی یا ماسک‌های محافظ ذرات مطابق با استاندارد‌های KN۹۵/N۹۵ و بالاتر استفاده شود.

استفاده صحیح از ماسک‌های یکبار مصرف پزشکی به شرح زیر است:
_ گیره ماسک روی بینی قرار گرفته و لایه‌های ماست که به بیرون یا به سمت پایین تا می‌شوند.
_ لایه‌های تا شده را برای پوشاندن دهان، بینی، فک بالا و پایین باز میشوند.
_ نوک دو انگشت خود را در امتداد نوار فلزی پل بینی از وسط به طرفین و به آرامی به سمت داخل فشار دهید تا جایی که نزدیک به پل بینی شود.
_ماسک را به صورت صحیح مرتب کنید تا ناحیه اطراف ماسک کاملاً به صورت بچسبد.

سوال‌هایی در خصوص استفاده از ماسک فیلتر دار مطرح می‌شود که طبق نظریه متخصصان این زمینه باید گفت عموم مردم می‌توانند از ماسک فیلتردار استفاده کنند؛ چرا که این نوع ماسک می‌تواند از استفاده کننده آن محافظت کند؛ اما افراد مبتلا به این بیماری نباید از ماسک فیلتردار استفاده کنند، به این دلیل که فیلتر نمی‌تواند از پخش قطرات تنفسی به سمت بیرون جلوگیری کند.

برای اطلاع از مدت زمان استفاده از ماسک‌ها باید بدانیم در صورتی که با فرد مبتلا یا مشکوک به بیماری تماس و ارتباطی وجود نداشته است می‌توان با توجه به میزان پاکیزگی ماسک، مدت زمان مصرف را افزایش داد و با در نظر گرفتن شرایط مدت زمان بیشتری از آن استفاده کرد.

در ضمن باید به استفاده شخصی از ماسک توجه شود و پیش از ماسک زدن نیز بر اساس قواعد، دست‌ها شسته شود و در هنگام استفاده نیز از تماس با سطح داخلی ماسک خودداری شود.

همچنین هر زمانی که ماسک به وسیله قطرات سرفه یا عطسه یا دیگر اشیا، آلوده شد یا هنگامی که ماسک دچار تغییر شکل، آسیب یا بویی خاص گردید حتماً باید به سرعت ماسک تعویض شود.

اگر نیاز به استفاده چند باره از ماسک هست، می‌توان آن را در محل پاکیزه، خشک و دارای تهویه هوای مطبوع آویزان کرد یا در پاکت کاغذی تمیز که امکان عبور هوا را دارد قرارداد.

باید این موضوع را دانست که ماسک مورد استفاده توسط افراد عادی، ریسک پخش کردن ویروس کرونا جدید را ندارد، بعد از استفاده آن را داخل کیسه پلاستیکی گذاشته، درب کیسه را بسته و بر اساس دستورات دسته بندی زباله‌های زیستی عمل شود؛ اما ماسک استفاده شده توسط افراد مشکوک به بیماری و پرسنل مراقبت و پرستاری؛ مانند زباله‌های بیمارستانی جمع آوری و رسیدگی و پس از دوران دور انداختن ماسک‌ها دست‌ها شسته شود.

دانستن این نکته ضروری است که استفاده از ماسک برای گروه‌هایی مانند افراد باردار، کودکان، سالمندان و بیماران، دارای شرایط خاصی است؛ به عنوان مثال بانوان باردار در پوشیدن ماسک محافظتی باید با در نظر گرفتن و توجه به شرایط خود، محصولی که از راحتی نسبی برخوردار باشد را انتخاب و کودکانی که در مرحله رشد و نمو هستند و شکل صورتشان کوچک است باید از ماسک محافظتی کودکان استفاده کنند.

همچنین سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ریوی و سایر بیماری‌های مزمن، پس از ماسک زدن ممکن است احساس ناراحتی داشته باشند؛ حتی ممکن است بیماری قبلی شدت پذیرد بنابراین، چنین افرادی یا کسانی که دارای شرایط خاص هستند توصیه می‌شود حتما از پزشک متخصص راهنمایی بگیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied