شمانیوز
شما نیوز

آخرین آمار ویروس کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت، به ارائه تازه‌ترین آمار کرونا در کشور پرداخت.

آخرین آمار ویروس کرونا در ایران

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از مهر : کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت بعد از ظهر دوشنبه در ارتباط ویدئویی با خبرنگاران، اظهار کرد: از ظهر دیروز تا امروز ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۱۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۴۱۴۹۵ مورد رسید.

وی افزود: خوشحالیم که تا کنون ۱۳۹۱۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و عدد قابل توجهی است حتی در قیاس با سایر کشورهایی که درگیر این بیماری هستند.

جهانپور ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۷۵۷ نفر رسید.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۳۵۱۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی مجازی اقدام به تولید محتوای علمی و تخصصی مربوط به کرونا ویروس کرده که برای همه مفید و قابل استفاده است.

جهانپور گفت: مردم می‌توانند برای بهره مندی از تولیدات علمی و مورد تأیید وزارت بهداشت در زمینه کرونا به سامانه arman.vums.ac.ir/corona مراجعه کنند.

وی در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران نیز گفت: خدا رو شکر با کشارکت مردم در بسیاری از استان های کشور که برای مقابله با کرونا بسیج شدند، و همچنین با کمک بخش های مختلف اقدامات بزرگ و موثری در پیشگیری از کرونا رخ داد.

وی از غربالگری بیش از ۶۳ میلیون نفر خبر داد و گفت: مواردی که نیاز به پیگیری داشتند، در دست پیگیری قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: آنچه که می توان همچنان به عنوان توصیه مطرح کرد به ویژه برای شهروندان استان تهران و البرز مشارکت بیشتر در بسیج ملی مقابله با کرونا و ثبت نام سامانه Salamat.gov.ir است. آمار ما نشان می‌دهد که در اغلب استان‌ها تعداد قابل توجهی از هموطنان‌مان در این طرح مشارکت کردند، اما در استان تهران، البرز و چند استان دیگر این آمار نسبت به سایر استان‌ها مقداری پایین‌تر است.

وی گفت: امروز پاندمی و همه‌گیری جهانی کرونا را شاهد هستیم. در دنیا، دولت‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و … باید با مسوولیت اجتماعی اقدامات مشترک را در دستور کار قرار دهند. قاعدتاً مقابله و شکست این بیماری بدون مسئولیت مشترک میسر نیست. امیدواریم که همانطور که بسیج ملی به خوبی موثر افتاد، بسیج جهانی هم به عنوان رویکردی در جهان پذیرفته شود و در روزهای آتی خبر خوش مهار و کنترل و حتی حذف بیماری را شاهد باشیم.

جهانپور در ادامه درباره رویکرد فاصله گذاری گفت: رویکرد فاصله گذاری بهداشت رویکرد جدیدی نیست و یکی از رویکردهای ما بود که بنا به نگرانی ها به خاطر روز طبیعت، سفرهای نوروزی و … وزارت بهداشت به وزارت کشور پیشنهاد داد و با تایید رئیس جمهور برقرار شد. بنا بر ارزیابی خطر این اقدام انجام شد و ما تا پایان ۲۲ فروردین این اقدام را مستمر داریم و با ارزیابی خطر ممکن است تمدید شود.

تغییر وضعیت پرستاران از شرکتی یا قراردادی به پیمانی

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: مصرف آب به خودی خود تاثیری بر کرونا ندارد. اینها به وسواس‌ها و اضطراب های ناشی از آن بر می‌گردد که باعث می شود برخی افراد مازاد مصرف آب داشته باشند. ما تنها توصیه جدی ای که داریم این است که شستشوی دست ها صورت بگیرد که باعث مصرف آب زیاد نمی‌شود.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ترک کار برخی پرستاران و در عین حال کمک برخی پرستاران به وزارت بهداشت در این شرایط و امکان استخدام این افراد گفت: با دستور رییس جمهوری استخدام بیش از ۹۰۰۰ نفر از افرادی را که طی این مدت با نظام سلامت و بسیج ملی مقابله با کرونا چه در مراکز بهداشتی و چه در مراکز درمانی همکاری داشتند، انجام می‌شود که ۴۵۰۰ نفر از آنها از پرستاران خواهند بود. تغییر وضعیت پرستاران را از شرکتی یا قراردادی به پیمانی خواهیم داشت. برای ارتقای وضعیت حقوقی این افراد هم تدابیری اندیشیده شده که بعضاً در روزهای ابتدایی سال اعمال شده است و برخی موارد هم در روزهای آینده اعمال می‌شود.

وی گفت: پذیرش بیماران الکتیو منوط به ابلاغ معاونت درمان است. تا روزهای آینده موضوع پذیرش مجدد برای بیماران الکتیو نخواهیم داشت، از زمانی که احساس شود که نیازی وجود دارد، این اقدام را خواهیم داشت. تعداد تخت‌های آی‌سی‌یوی ما در روز که تخصیص به بیماران کرونا دارد افزایش پیدا می‌کند. الان حدود ۵۰ درصد خدمات ویژه کشور به بیماران حاد کرونا اختصاص پیدا کرده است، بنا به نیاز و توان ما این تعداد باید افزایش پیدا کند. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های مراقبت ویژه کشور به بیماران حاد کرونا اختصاص یافته است و قاعدتاً با توجه به اینکه تعداد تخت‌هایمان افزایش می‌یابد و میانگین میزان بستری این بیماران نسبت به سایر بیماران کرونا بیشتر است، این تعداد روزانه افزایش نسبی خواهد داشت و امکانات تجهیزات ما هم افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر نیازی به ونتیلاتور نداریم اما برای هفته‌ها و ماه‌های آتی نیازمند افزایش تعداد تخت آی‌سی‌یو و ملحقات آن از جمله دستگاه ونتیلاتور هستیم. اگر امروز از ما بپرسند که چه چیزی برای روزهای آتی نیاز دارید در راس آن تجهیزات آی‌سی‌یو و دستگاه ونتیلاتور است.

دنیا درباره پایان پاندمی کرونا اظهار نظر قطعی ندارد

وی ادامه داد: نامه‌هایی که به رئیس جمهور فرستاده می‌شود، به دلیل زمانی بیشتری است که دوستان به دست آورده اند. گویا کارشناسان هم زیاد شده اند. البته این مسائل برای ما مهم است. و به آن‌ها توجه می‌کنیم. در دنیا موضوعی که امروز مطرح می‌شود، مسئولیت مشترک و اقدام مشترک هست که با همکاری انجمن‌ها و مردم و دولت ها و ملت‌ها است. این اقدام مشترک و به اشتراک توانمندی‌ها راهگشای ماست. این موضوع مانند محیط زیست است. موضوع جهانی است. اینکه چه اقداماتی می‌توانیم در این اشتراک گذاری داشته باشیم، نیاز به مفهوم‌سازی اشتراک است.

جهانپور گفت: هیچکس در دنیا نمی‌تواند درباره پایان پاندمی اظهار نظر قطعی، علمی و دقیق کند و حتی متخصصان و بزرگان حوزه بیماری‌شناسی و اپیدمی‌شناسی نیز فقط می‌توانند با گمان و مدل‌سازی‌های مختلف اظهار نظر کنند حتی اگر مطالعات جهانی و مدل‌سازی‌ها را در این حوزه مشاهده کنید، می‌بیند که بعضاً باهم فاصله زیادی دارند و به نوعی ضد و نقیض است. هیچ اظهارنظر قطعی در این باره نمی‌توان کرد. در کمیته اپیدمیولوژی مدل‌سازی کرده و سناریوهای مختلفی را در نظر گرفته و اقدامات و پیش‌بینی‌های ما بر اساس همین سناریوهاست که عموماً هم ترجیح می‌دهیم که بر اساس بدبینانه‌ترین سناریوها سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کنیم، اما هیچ یک قطعی نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: کیت‌هایی توسط دو شرکت ایجاد و تایید شد. ظرفیت تولید آن بیش از ۸۰ هزار کیت در هفته خواهد. استاندارد ما مطابق کیت‌های جهانی و تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت است و موارد تایید شده آن قطعی است.

فعالیت نشریات چاپی همچنان مشمول محدودیت است

وی درباره وضعیت فعالیت روزنامه‌ها و نشریات چاپی، افزود: با توجه به اینکه روزنامه علاوه بر تحریریه‌اش، بحث چاپ و انتقال به صورت کاغذی را هم دارد، فکر می‌کنم همچنان مشمول محدودیت‌های موجود خواهد بود.

جهانپور گفت: واژه‌های پزشکی که برای مردم ناشناخته است. مانند مشکوک که در شرایط بحران همه مردم مشکوک هستند. رسانه‌ها کمک کنند و اینگونه مسائل که نامفهوم و ضد و نقیض است را منتشر نکنند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در رابطه با جابه‌جایی مستاجرین در فصل پیش رو گفت: این موضوعی است که ابعاد حقوقی و قضائی دارد. باید مصوبات آن با حضور قوه قضائیه باشد. قرادادهای موجر و مستاجر باید از شرایط فوری خارج شوند.

جهانپور بیان کرد: طبق تصمیمات صورت گرفته بخش خدمات شهری و حمل و نقل متوقف نمی‌شود. افرادی که قصد سفر دارند نمی توانند از جاده ها عبور کنند اما افرادی که در حال برگشتند این اجازه را دارند تا به شهر خود بازگردند.

محدودیت های روز طبیعت در مناطق مختلف متفاوت است

وی در ارتباط به بحث دیگری درباره محدودیت‌های روز طبیعت گفت: محدودیت ها در روز ۱۳ فروردین در طرح فاصله گزاری مشخص شده است. در مناطق مختلف محدودیت ها متفاوت است.

جهانپور همچنین درباره شایعات ارسال محصولات به کشورهای دیگر، گفت: باید بگویم که ما امروز خودمان مشتری هستیم و هیچ ارسالی به کشوهای دیگر نداریم. اگر در مواردی فردی به صورت قاچاق محصولات را خارج کرده باشد تخلف کرده است و با او برخورد می‌شود. اما اگر نیازهای خودمان حل شود، قطعاً به هر توافق بین کشورها وارد می‌شویم تا کمک هایی که می‌توانیم بکنیم را انجام می‌دهیم.

وی درباره پروتکل دفن بیماران کرونایی نیز گفت: پروتکل‌هایی در نظر گرفته شده برای تماس با جسد است. جنازه در یک عمق معمول و تدفین معمول با حضور کارشناس بهداشت محیط، انجام می‌شود. اینکه افراد فکر کنند جنازه از زیر دو متر خاک بتواند افراد را آلوده کند، غیر ممکن است. بسیاری از این موضوعات وسواس است.

وی اشاره کرد: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای کمک‌های معشیتی انجام شده است. کارگاه‌هایی که باید تعطیل شوند، اگر کارگران خود را اخراج نکنند می‌توانند از این بسته‌ها استفاده کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied