شمانیوز
شما نیوز

2 آوریل | روز جهانی اوتیسم

مقامات سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم گرفتند برای بیماری اوتیسم روز جهانی تعیین کنند تا در آن روز در خصوص این بیماری اطلاع رسانی بیشتری صورت دهند. در نهایت در سال ۲۰۰۸ روز ۲ آوریل هر سال به عنوان روز جهانی آگاه سازی اوتیسم انتخاب شد.

2 آوریل | روز جهانی اوتیسم

روز آگاهی جهانی اوتیسم روز دوم آوریل هر سال است که به عنوان یک روز جهانی به رسمیت شناخته‌شده‌است و هدف آن یادآوری و ترغیب کنش‌های کشورهای کشورهای عضو در سازمان ملل متحد در جهت افزایش آگاهی در مورد افراد مبتلا به اختلال اسپکتروم اوتیسم (ASD) در سراسر جهان است. روز جهانی اوتیسم یکی از تنها هفت روز رسمی سازمان ملل متحد است که در رابطه با سلامتی رسمیت یافته‌است و از سال 2007 به اجرا در آمده است.

در کشورمان، انجمن اتیسم ایران روز جهانی آگاهی اتیسم را در تاریخ 14 فروردین 99 همگام با جهان گرامی میدارد و در تلاش است که در این روز گامهای محکمی در راستای آگاهی بخشی در رمینه اتیسم در جامعه بردارد.

موضوع امسال (2020) سازمان ملل در روز جهانی اتیسم انتقال به بزرگسالی است.

بزرگسالی مرحله از زندگی است که افراد میتوانند در زندگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی جامعه خود به عنوان یک شهروند کامل نقش ایفا کنند. اما این مرحله برای افراد اتیسم یک چالش است، زیرا آنها از فرصتها و حمایت های لازم برای این مرحله از زندگی برخوردار نیستند و پس از پایان دوره دبیرستان این افراد از خدمات و حمایت هایی که تا پیش از آن بهره میبردند بی بهره اند.

مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری جامعه خود، مشارکت در فرهنگ جوانان در جامعه خود، دسترسی به آموزش پس از دوره متوسطه، اشتغال، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی جامعه به عنوان یک شهروند محورهای مطروحه در شعار جهانی امسال است.

سعیده صالح غفاری مدیر عامل انجمن اتیسم ایران، ضمن عرض تبریک به مناسبت این روز مهم به خانواده اتیسم ایران، توضیح داد  انجمن اتیسم ایران با 6 سال فعالیت رسمی، ملی و اخذ مجوز مقام مشورتی سازمان ملل در راستای فعالیتهای بین المللی  تلاش کرده است که گام موثری در جهت آگاهی بخشی و حمایت افراد اتیسم بردارد و این روزها به نقشه راه 5 ساله دوم انجمن تکیه دارد.

غفاری نقشه 5 ساله دوم انجمن را شامل پنج محور اصلی عنوان کرد و افزود محورها شامل 1. مطالبه گری و طرح موضوع و بررسی نیازهای کلان ملی جامعه اتیسم ایران، 2. اقدام قویتر و سازماندهی شده با موضوعیت آگاهی بخشی جامعه 3. تقویت شبکه دوستدار اتیسم و همراهی شهرهای دوستدار اتیسم با ایجاد مراکز دوستدار اتیسم 4. آموزش و تکیه بر  توانمندکردن خانواده ها در اقصی نقاط کشور با محوریت آموزش 5. تربیت درمانگران در دوره های پودمانی و دوره های تکمیلی جهت آشنایی با اتیسم و آموزش کاردرمانی تخصصی برای کودکان اتیسم

وی امید دارد با پیگیری  نقشه راه مذکور و ایجاد شبکه قوی با حضور تمامی انجمنهای اتیسم کشور و رسمی کردن شبکه ملی اتیسم، به این اهداف رسیده و مطالبات اتیسم از دولت و سازمانهای مربوطه با قدرت بیشتری صورت بگیرد.

مدیر عامل انجمن اتیسم ایران در ادامه به دستاوردهای انجمن در 6 سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایجاد ظرفیت و بستر سازی مناسب جامعه برای آشنایی اولیه با طیف اتیسم، سازماندهی رجیستری و شناسایی کودکان اتیسم، معرفی اتیسم به سازمانهای سیاست گذار ملی، تلاش در راستای قراردادن اتیسم در لیست بیماریهای خاص در مجلس شورای اسلامی، رایزنی جهت دریافت ردیف بودجه برای اتیسم از مجلس و سازمان برنامه و بودجه ، راه اندازی اولیه سامانه گم شدن بچه های اتیسم با همکاری ناجا ، اصلاح کامل آیین نامه نظام وظیفه در راستای معافیت کامل بزرگسالان اتیسم، آموزش بزرگسالان اتیسم با هدف انجام کار گروهی و ارتباط با همسالان و ایجاد موقعیت شغلی برای آنان، تجمیع انجمنهای اتیسم و یکسوسازی اهداف، تالیف کتابچه های اتیسم با هدف آگاهی بخشی و آموزش و توانمندسازی خانواده ها برای رفع مشکلات اتیسم، اهم فعالیتها و موفقیتهای انجمن اتیسم ایران بوده است.

در آخر سعیده صالح غفاری، مدیر عامل انجمن اتیسم ایران در این روزهای ویژه برای جامعه اتیسم ایران، از تمامی مردم برای پیوستن به پویش آگاهی بخشی جامعه دعوت کرد. بدین صورت که افراد با مراجعه به صفحه اینستاگرام انجمن اتیسم ایران iran.autism.association  و انتشار پست روز جهانی اتیسم در صفحات خود، کودکان اتیسم را خوشحال و جامعه را نسبت به مسائل اتیسم آگاه سازند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied