شمانیوز
شما نیوز

ویروس کرونا | ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

با رعایت نکات بهداشتی از ورود ویروس کرونا به داخل خانه و ریسک ابتلا به آن جلوگیری کنید.

ویروس کرونا | ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

به گزارش شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران: با وجود این که پس از شیوع ویروس کرونا افراد بیشتر اوقات خود را در خانه و قرنطینه خانگی به سر می‌برند، اما هنوز به دلایل مختلف از جمله تهیه لوازم مورد نیاز و اساسی خانه باید ساعاتی را در محیط بیرون بوده و با افراد دیگر در ارتباط باشند؛ بنابراین زمانی که در خارج از منزل به سر می‌برید، رعایت نکات بهداشتی و ایمنی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ضروری است.

رعایت فاصله اجتماعی (حداقل دو متر) و شست و شوی مداوم دست ها، از جمله مهم‌ترین و موثرترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بوده و استفاده از ماسک و دستکش نیز از الزامات ضروری هنگام خروج از خانه است. افراد به این نکته توجه داشته باشند که استفاده از ماسک کثیف نه تنها در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاثیری ندارد، بلکه ممکن است آلودگی را به بدن فرد منتقل کند. هم چنین استفاده از ماسک به معنای بی نیازی از رعایت فاصله اجتماعی نیست و افراد حتی زمانی که از ماسک استفاده می‌کنند باید از نزدیک شدن به یک دیگر در محیط‌های عمومی اجتناب کنند.

در این مطلب به اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هنگام خروج از خانه و تماس با افراد دیگر پرداخته می‌شود.

 

برای اشاره و تماس با سطوح مختلف از آرنج و پا‌های خود استفاده کنید

اگر هنوز برای باز کردن در، زدن دکمه‌های مختلف از جمله دکمه آسانسور و ... از نوک انگشتان خود استفاده می‌کنید، سعی کنید این عادت را ترک کنید؛ چرا که مهم‌ترین راه انتقال ویروس از طریق دست آلوده و تماس دست با صورت شما است. می‌توانید برای تماس با این سطوح از زانوها، پا‌ها و آرنج خود برای پیشگیری از آلودگی استفاده کنید.

برای باز کردن در و زدن کلید برق یا دکمه آسانسور از شانه و آرنج خود استفاده کنید. می‌توانید برای باز کردن در، آستین خود را روی دستتان کشده سپس دسته در را بکشید تا از انتقال آلودگی به دست خود جلوگیری کنید؛ چرا که احتمال برخورد دست با غذا و هم چنین کشیدن دست به صورت خودتان بسیار بیشتر از برخورد آستین لباس با صورت و دهان شما است.

منتشر نشود/ ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

 

رعایت فاصله بسیار مهم است

رعایت فاصله اجتماعی با همه افراد حتی در خانه برای پیشگیری از انتقال کرونا بسیار مهم است. رعایت فاصله حداقل دو متر در مراکز خرید، نانوایی‌ها و ... هنگام ایستادن در صف، می‌تواند در پیشگیری از انتقال ویروس موثر باشد. هم چنین با رعایت اصول بهداشتیب و فاصله از دیگران، می‌توانید برای تقویت روحیه و تغییر حال خود به پیاده روی خارج از خانه بروید، اما به هیچ وجه از اطراف خود و سطوحی که با آن‌ها در تماس هستید غافل نشوید.

 

منتشر نشود/ ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

 

به دنبال گزینه «اتوماتیک» باشید

تا جای ممکن از وسایل اتوماتیک برای راه انداختن کار خود استفاده کنید تا از تماس دست خود با سطوح تا حدامکان پیشگیری کنید. در صورت دسترسی نداشتن به این وسایل، طبق موارد گفته شده به جای دست از دیگر اندام‌ها برای تماس با سطوح استفاده کنید.

 

حواستان به سطوحی که تلفن همراهتان با آن‌ها در تماس است، باشد

هر چه تلفن همراهتان کمتر در محیط‌های مشترک قرار داده شود، احتمال آلودگی آن به ویروس کمتر است. بهتر است زمانی که در محیط بیرون از خانه هستید، تلفن خود را در جیب یا کیف پولتان بگذارید و تا حد امکان از بیرون آوردن آن اجتناب کنید. در صورتی که احتمال می‌دهید تلفن همراهتان آلوده شده باشد، با دستمال‌های ضدعفونی کننده آن را پاک کنید.

 

منتشر نشود/ ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

 

هنگام خرید بسیار هوشیار باشید

از پلاستیک‌هایی که خودتان قبلا ضدعفونی کرده اید یا از کیسه‌های پارچه ایی تمیز که از خانه آورده اید برای خرید استفاده کنید، چرا که از تمیز بودن و پاک بودن آن از ویروس مطمئن هستید. سعی کنید این توصیه را به فروشنده و سایر افرادی که در فروشگاه حضور دارند نیز با رعایت احترام گوشزد کنید.

پس از بازگشت به خانه حتما کیسه‌های خرید را قبل از ورود، جلوی در خانه بگذارید و وسایل درون آن را ضدعفونی کنید. سپس دستانتان را به دقت شسته و لباس هایتان را بشویید.

 

منتشر نشود/ ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

 

به محصولات و تولیدات خود بدون پوشیدن دستکش دست نزنید

اگر فروشنده هستید از دست زدن به محصولات خود اجتناب کنید؛ چرا که این کار موجب استرس مشتریان و کاهش اطمینان آن‌ها برای خرید محصول می‌شود. سعی کنید کمترین تماس را با محصولات داشته و از دستکش به همراه ماسک استفاده کنید.

لمس سطوح را به حداقل برسانید

سعی کنید از تماس با سطوح و افراد تا حد امکان اجتناب کنید. اگر افرادی که دوست و فامیل شما هستند در خارج از خانه ملاقات کردید، به آن‌ها بگویید که، چون دوستشان دارید به آن‌ها نزدیک نمی‌شوید و از در آغوش گرفتن و بوسیدن افراد اکیدا خودداری کنید.

منتشر نشود/ ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

 

هنگام ورود به خانه، قبل از هر کاری ابتدا دست هایتان را بشویید

شستن دست‌ها را جدی بگیرید؛ چرا که مهم‌ترین راه برای پیشگیری از انتقال کرونا است. هر بار دستان خود را ۲۰ ثانیه با آب و صابون و با دقت بشویید تا آن‌ها را از هرگونه آلودگی پاک کنید. شستن لای انگشتان، انگشت شصت، مچ دست و کناره‌های دست را فراموش نکنید.

 

منتشر نشود/ ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

 

از ماشین و خانه خود غافل نشوید

هنگامی که با ماشین بیرون از خانه می‌روید، این نکته را در نظر بگیرید که با سطوح مختلف تماس پیدا کرده و ممکن است دستانتان آلوده شده باشد؛ بنابراین از ضدعفونی کردن ماشین و هم چنین خانه خود غافل نشوید؛ چرا که همین بی احتیاطی‌های کوچک ممکن است ریسک ابتلا به کرونا را بالا ببرد.

 

دستمال مرطوب و محلول ضدعفونی کننده با خود به همراه داشته باشید

به همراه داشتن دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب می‌تواند در محیط‌هایی که به گندزدا بودن آن‌ها اطمینان ندارید، به شما کمک کنند. مثلا برای گرفتن دستگیره در یا هر شی دیگری در محیط بیرون از خانه می‌توانید از ان‌ها استفاده کرده و سپس دور بیندازید.

 

منتشر نشود/ ۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا

 

استفاده از پول کاغذی ممنوع!

در حال حاضر، پول کاغذی مهم‌ترین و پر خطرترین راه برای انتقال ویروس کرونا است؛ چرا که افراد زیادی آن را لمس می‌کنند و ممکن است به صورت گسترده باعث انتقال ویروس به افراد مختلف شود؛ بنابراین از کارت‌های بانکی و با رعایت نکات بهداشتی برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده کنید.

 

وسایل و اشیا مشکوک به آلودگی را تا مدتی دور از دسترس قرار دهید

ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف ماندگاری متفاوتی دارد. این ویروس روی دستکش لاتکس و آلومینیوم ۸ ساعت، پلاستیک ۲ روز، چوب و شیشه ۴ روز، کاغذ و تفلون ۵ روز و سطوح استیل ۳ تا ۲۸ روز زنده می‌ماند؛ بنابراین پس از ورود اشیا و وسایل مختلف به داخل خانه، حتما تا مدتی که ذکر شد اشیا را قرنطینه کرده و دور از دسترس قرار دهید.

با رعایت این نکات و تمام توصیه‌های متخصصان، می‌توانید از ابتلا به ویروس کرونا در امان بمانید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied