شمانیوز
شما نیوز

مهمترین روش‌های ضدعفونی و ویروس زدایی + جزئیات

با توجه به سرعت انتشار و انتقال ویروس کرونا بر تمام سطوح، ضد عفونی کردن وسایل و منازل نقش موثری در از بین بردن این ویروس دارد.

مهمترین روش‌های ضدعفونی و ویروس زدایی + جزئیات

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، براساس" طرح تشخیص و درمان ذات الریه ناشی از کوئید ۱۹ منتشر شده در چین" این ویروس نسبت به اشعه ماورا بنفش و گرما حساس است. ۳۰ دقیقه دمای ۵۶ درجه سانتیگراد، دی اتیل اتر، اتانول (الکل ۷۵ درصد)، مواد ضدعفونی کننده دارای کلر و سایر حلال‌های چربی همگی می‌توانند به طور موثر ویروس را نابود کنند.

باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر تاثیر گذاری روش‌های ضدعفونی دیگر نسبت به غیر فعال سازی ویروس کرونای جدید مشخص نشده، بنابراین روش‌های دیگر ضد عفونی برای استفاده در ویروس زدایی ویروس کرونای جدید توصیه نمی‌شود.

از مهم‌ترین روش‌های ضدعفونی قابل اجرا در خانه می‌توان به  مالیدن الکل روی پوست اشاره کرد و با استفاده از الکل و مواد ضدعفونی کننده دارای کلر، سطوح اشیا را پاک کرد، اما باید توجه داشت الکل ماده‌ای قابل اشتعال است؛ برای ضدعفونی، الکل را در مساحت زیاد اسپری نکنید و هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی کلر به نسبت‌های رقیق سازی توجه کنید.

از دیگر نکات در خصوص ویروس زدایی این است که هر روز با استفاده از مواد ضدعفونی کننده لوازم شخصی، منزل، اتاق خواب، روشور و دستشویی پاکسازی و برای جلوگیری از آلودگی سایر افراد؛ البسه، لباس و رختخواب فرد قرنطینه شده با آب گرم ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد و مواد شوینده خانگی به صورت جداگانه شسته شوند.

همچنین برای انجام کار‌های مربوط به ویروس زدایی و ضدعفونی حتماً از دستکش استفاده شود و قبل و بعد از آن، دست‌ها به خوبی شسته شود.

طبق نظر متخصصان این زمینه از مهم‌ترین راه‌های ویروس زدایی؛ شستشوی مکرر و صحیح دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه به خصوص بعد از از رفتن به دستشویی، پیش از غذا خوردن، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه و سرفه توصیه می‌شود.

در خصوص مواد شست و شو دهنده؛ اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست از محلول‌های بر پایه الکلی ضدعفونی دست استفاده کنید و از تماس دست‌های شسته نشده با چشم ها، بینی و دهان، خودداری کنید.

باید توجه داشته باشید هنگام عطسه و سرفه؛ دهان و بینی خود را با هر وسیله ممکن بپوشانید مانند دستمال کاغذی، قسمت بالای آستین یا ماسک جراحی معمولی و بعد از استفاده از ماسک یا دستمال آن را در سطل زباله درب دار بیندازید.

از مهمترین موارد ویروس زدایی در منزل می‌توان به ضدعفونی کردن سطوح و اشیا که در معرض تماس مکرر دست‌ها هستند مانند دستگیره‌ها با استفاده از اسپری‌ها یا پارچه‌های آغشته به مواد ضدعفونی کننده (برای سطوح مقاوم وایتکس وبرای سطوح حساس الکل ۷۰ درجه) اشاره کرد.

درخصوص ترشحات تنفسی باید هنگام عطسه و سرفه همه افراد از ماسک پزشکی، دستمال کاغذی یا آستین لباس خود برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنند و بعد از عطسه و سرفه دستمال‌های خود را بشویید، همچنین دستمالی که مستقیماً جلوی دهان و بینی گرفته‌شده را دور بیندازید یا اگر قابل شستشو می‌باشد باید به خوبی شستشو شود.

از مهمترین نکات ویروس زدایی در قسمت فضولات باید دانست که هنگام تماس با ترشحات تنفسی، ادرار یا مدفوع فرد قرنطینه شده باید از دستکش یکبار مصرف استفاده شود و فضولات فرد قرنطینه شده باید در کیسه‌ای جداگانه گذاشته، درب کیسه را گره زده و به سطل زباله جداگانه انداخته شود و بعداز کشیدن سیفون و شستشوی سرویس بهداشتی درب آن را حتماً ببندیم.

باید توجه داشت لوازم آلوده شده مانند دستکش، دستمال کاغذی و ماسک‌ها باید جمع آوری شوند، علامتگذاری شده و جداگانه دور ریخته شوند.

همچنین از مهم‌ترین نکات باید به علامت گذاری ظروف غذاخوری فرد قرنطینه شده اشاره کرد، اما نیازی به دور ریختن ظروف مورد استفاده او نیست؛ فقط کافی است بعد از استفاده با آب و مواد شوینده، شسته شود.

طبق توصیه متخصصان عفونی برای ویروس زدایی وسایل شخصی مانند تلفن همراه، کارت‌های عابربانک ودسته کلید‌ها می‌توان از ژل‌های ضد عفونی کننده حاوی الکل استفاده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied