شمانیوز
شما نیوز

توصیه هایی درباره کاهش وزن در ایام کرونا

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره کاهش وزن در روزهای کرونایی توضیح داد.

توصیه هایی درباره کاهش وزن در ایام کرونا

به گزارش شمانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره کاهش وزن با توجه به بروز ویروس کرونا گفت: کاهش وزن و رژیم غذایی بستگی به وزن افراد دارد؛ اگر BMI بالای ۳۰ باشد باید با برنامه ریزی صحیح هفته‌ای نیم کیلو نه بیشتر فقط موارد کالری زا مانند مصرف موادغذایی با کالری زیاد را کم یا فعالیت بدنی را در منزل بیشتر کرد.

او افزود: اگر BMI پایین ۳۰ باشد در این شرایط به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود تا افراد وزن خود را کاهش دهند، اما اگر بالای ۳۰ بود حتما با دستور پزشک، متخصصان و مشاوران تغذیه و رژیم درمانی به صورت آنلاین نه خودسرانه کاهش وزن توصیه می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: بحث سیستم ایمنی بدن کاملا مهم است و افرادی که بسیار چاق هستند از نظر ریز مغذی‌ها بدن شان تهی است و عبارتی به اسم «سیری شکمی و گرسنگی سلولی» وجود دارد که نشان می‌دهد سلول‌های این افراد گرسنه است؛ بنابراین اگر رژیم‌های خودسرانه گرفته شود قطعا سیستم ایمنی بدتر و ضعیف‌تر خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: الگوی رژیم غذایی سالم در کنار فعالیت بدنی مناسب توسط پزشکان تغذیه و رژیم درمانی باعث می‌شود تا ریزمغذی‌های بدن تامین شود و وزن افراد به طرز و روش درستی، منظم و مداوم کاهش یابد.

رحمانی درباره مصرف مواد غذایی مغذی با توجه به روز‌های کرونایی گفت: ترکیبات سیستم ایمنی بدن شامل تمامی مواد مغذی می‌شود که اساس ترکیبات آن پروتئین‌ها هستند؛ بنابراین پروتئین باید از  شیر و لبنیات کم چرب، گوشت، حبوبات و تخم مرغ به بدن برسد.

حسنی// ویروس کرونا؛ آیا کاهش وزن در این ایام کار درستی است؟

او افزود: افراد در کنار پروتئین‌ها حتما سایر ریزمغذی ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف کنند؛ چرا که در ساخت ترکیبات، ساختمان و عملکرد بدن این مواد به شدت نقش مهم و مفیدی دارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: عمده‌ترین و بهترین موادی که می‌توانند ویتامین‌های بدن را تامین کنند مصرف میوه جات و سبزیجات تازه است و از آنجایی که میوه جات دارای قند هستند باید در خوردن آن‌ها محدودیت ایجاد شود، اما با مصرف سبزیجات محدودیت خاصی روبه رو نیستیم.

رحمانی تصریح کرد: افراد باید حداقل ۵ واحد باید از گروه سبزیجات و میوه جات را در طول روز مصرف کنند تا باعث پیشگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند، که در اینصورت ۳ واحد سبزی و ۲ واحد میوه توصیه می‌شود.

او افزود: هر یک واحد مصرف میوه معادل یک عدد میوه متوسط و معمولی مانند سیب و پرتقال یا به اندازه نیم لیوان آب میوه طبیعی است که ما تاکید داریم به جای آب میوه حتما فالوده میوه مصرف شود و هر یک واحد سبزی معادل ۳ لیوان سبزی‌های خام مانند سالادی که خرد می‌کنیم یا ۱ لیوان پخته آن است که از این ۳ واحد یک واحد حتما پخته و ۲ واحد خام برای مصرف انتخاب شود.

رحمانی تصریح کرد: در کنار تمام موارد گفته شده از مغز‌ها به اندازه کافی دریافت شود؛ چرا که آن‌ها منابع مهمی را هم تامین می‌کنند و باید در طول روز یک واحد به اندازه مشت بسته یا حدود ۳۰ گرم مصرف شوند و بهتر است مصرف آجیل به خصوص برای افرادی که دارای بیماری‌های قلبی_ عروقی و فشار خون هستند شور نباشند.

او افزود: آجیل‌ها باید تازه باشند و در صورتی که نوع کهنه آن‌ها مصرف شود به علت آلودگی که دارند، می‌توانند به راحتی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و باعث نفوذ ویروس کرونا در بدن شوند.

حسنی// ویروس کرونا؛ آیا کاهش وزن در این ایام کار درستی است؟

رحمانی در پایان گفت: یک نکته بسیار مهم این است که افراد از مواد آلوده یعنی غیر پاستوریزه استفاده نکنند؛ چرا که این مواد سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می‌کنند؛ بنابراین در صورتی که از برنامه غذایی مناسب و مفید استفاده کنیم هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و هم باعث پیشگیری از ابتلا به کرونا خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied