شمانیوز
شما نیوز

اقدامات حمل‌ونقل عمومی در فاصله‌گذاری اجتماعی

از امروز حمل‌ونقل عمومی به‌شکل متفاوتی خود را برای اجرای بهتر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی آماده کرده که جزئیات آن در این گزارش تشریح شده است اما در این بین همراهی و همکاری مردم شاه‌کلید موفقیت‌آمیز بودن همه تدابیر اندیشیده شده است.

اقدامات حمل‌ونقل عمومی در فاصله‌گذاری اجتماعی

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم : بامداد هشتم فروردین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که اعمال محدودیت‌های سختگیرانه برای فعالیت‌های روزانه مردم بود به اجرا درآمد و با همکاری خوب مردم مواجه شد.

اما با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و آغاز فعالیت برخی مشاغل، حجم ترافیک و مسافران حمل‌ونقل عمومی نیز افزایش قابل توجهی یافت و علاوه بر غافلگیری مسئولان، نگرانی‌هایی برای احتمال افزایش شیوع کرونا ایجاد کرد.

از این رو ضمن تمدید طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تمهیداتی برای اجرای بهتر این طرح در دستور کار قرار گرفت و به مردم اعلام شد.

شهرداری تهران نیز در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح و به‌منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس تدابیری اتخاذ کرد و اقدامات جدیدی را برای تاکسیرانی در نظر گرفت. 

علامت‌گذاری و امکان رزرو صندلی در اتوبوس‌ها

بر این اساس محمود ترفع مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی به خبرنگار تسنیم گفت: در راستای بهتر اجرا شدن فاصله‌گذاری اجتماعی روی صندلی‌های اتوبوس‌‌ها را علامت‌گذاری کرد‌ه‌ایم تا شهروندان از آن استفاده نکنند و فاصله‌ها بهتر رعایت شود.

وی ادامه داد: از کمک اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها به حمل نقل عمومی که متعلق به ادارات، نهادهای نظامی وغیره هستند، استقبال می‌کنیم و برای بکارگیری آنها برنامه‌ای داریم. نرم افزاری تحت عنوان «به همراه» توسط یکی از شرکت‌های استارتاپی راه‌اندازی شده است که شهروندان می‌توانند از طریق آن برای مسیر حرکت خود، مبداء و مقصد تعیین کنند و با رزرو صندلی‌های آن، برای رسیدن به مقصد از اتوبوس‌ یا مینی‌بوس‌های آن استفاده کنند. 

وی ادامه داد: به این شرکت تأکید کرده‌ایم که فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرد و به عنوان مثال اگر ظرفیت یک مینی‌بوس 18 نفر است تنها امکان رزرو 9 صندلی وجود داشته باشد. 

فرنوش نوبخت؛ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز گفت: محل نشستن و ایستادن مسافران در قطارها، پله برقی ها، مقابل باجه‌های فروش بلیت و دستگاه‌های خودپرداز در ایستگاه‌های خطوط مترو را علامت گذاری کرده‌ایم و این نشانه‌ها به صورتی نصب خواهند شد که دقت مسافران را برای رعایت فاصله اجتماعی جلب کند همچنین بنرها و پوسترهایی با موضوع رعایت فاصله اجتماعی تهیه کرده‌ایم که این طرح‌ها در تمامی ایستگاه‌ها و خطوط هفتگانه مترو نصب شده‌اند.

سوار شدن سه سرنشین در تاکسی‌های پایتخت/ تفکیک فضای راننده  و مسافران

 علیرضا قنادان مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز به طرح سوار شدن دو سرنشین در صندلی عقب تاکسی به خبرنگار  تسنیم گفت: سوار شدن دو سرنشین در صندلی عقب تاکسی‌ها از روزهای پایانی سال گذشته به صورت اختیاری توسط برخی رانندگان تاکسی اجرایی شد. 

وی ادامه داد: این در حالی است که مسافران تاکسی نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا کاهش یافت، از این رو بسیاری از تاکسیران‌ها برای حفظ سلامت خود و مسافران این کار را به صورت داوطلبانه انجام دادند و همچنان هم ادامه دارد. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: موفقیت طرح سوار شدن دو سرنشین در صندلی عقب تاکسی‌ها که به نوعی در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

وی همچنین از اجرای تفکیک فضای راننده و مسافر در تاکسی خبر داد و گفت: برای محافظت از سلامت تاکسیرانان و شهروندان شهر تهران، در هفته جاری عملیات اجرایی تفکیک فضای استقرار راننده از مسافرین از طرف سازمان تاکسیرانی آغاز می‌شود.

طرح ترافیک نیز علی رغم مخالفت ستادملی کرونا قرار شد به گونه‌ای اجرایی شود تا کارمندان بتوانند با خودروی شخصی برای عزیمت به محل کار خود اقدام کنند.

 هرچند اما و اگرها و موافقان و مخالفان زیادی دارد اما به نظر میرسد تقریبا همه چیز برای تردد کم خطر مردم برای آغاز فعالیت کاری آماده است اما شاه کلید موفقیت آمیز بودن همه تدابیر و تصمیمات همکاری و مشارکت مردم است.

اگر شهروندان نسبت برای سوار شدن به اتوبوسی که به اندازه رعایت فاصله استاندار در اجرای طرح مسافر دارد، اجتناب نکنند اگر برای سوار شدن به مترو زودتر رسیدن به مقصد را بر سلامت خود و دیگران ارجحتر بدانند خط بطلانی بر همه زحماتی میکشند که مسئولان کادر درمان و سایر شهروندانی که برای حفظ سلامت خود و اطرافیانش سختی های زیادی در این روزها متحمل شده اند، به جان خریده اند. امیدواریم مردم بار دیگر با همکاری و مشارکت تحسین برانگیز خود، رفتاری از خود نشان دهند که در تاریخ ماندگار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied