شمانیوز
شما نیوز

یک سوم تعداد فوتی‌های دو روز اخیر تهرانی‌ها بوده‌اند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یک سوم فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا طی ۲ روز اخیر، ساکنان پایتخت بوده‌اند.

یک سوم تعداد فوتی‌های دو روز اخیر تهرانی‌ها بوده‌اند

به گزارش شمانیوز و به نقل از فارس: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ۲۷ فروردین ماه در ارتباط ویدئویی با خبرنگاران اظهار داشت: وزیر خارجه آمریکا با توجه به موج گرفتاری‌ها و ابعاد فاجعه انسانی که در کشور در حال رخ دادن است سعی دارد تا از دستگاه دیپلماسی وارد شود و در مورد فاجعه کشورش فرافکنی کند. امریکایی‌ها در مورد مقابله و پیشگیری با کووید ۱۹ هم رفتارهای نژادپرستانه دارد و این موضوع را وضوح می‌بینند که وضعیت کشورشان که زیرساخت‌های بیشتری نسبت به ایران دارد باز هم از ایران بدتر است و ایران با وجود تحریم‌ها توانسته با این بیماری به خوبی مقابله کند.

وی افزود: پروتکل تغسیل و دفن بهداشتی از گذشته تا به امروز بوده و یک دستورالعمل فنی و معتبر است و نکته‌ای که سازمان جهانی بهداشت مبنی بر انتقال ویروس در مورد اموات اعلام کرده برای این است که جلوی برخی رفتارهای افراطی گرفته شود، اصلاً بر روی اجساد آهک ریخته نمی‌شود و اجساد می‌توانند در کنار سایر اجساد دفن شوند.

جهانپور در پاسخ به سوالی بر اینکه دقیق‌ترین راه تشخیص کرونا در کشور چه راهی است، گفت: برای شروع و پایان بیماری نیازمند تست PCR هستیم که البته نتیجه مثبت این تست قطعی است ولی نتیجه منفی آن قطعی نیست، برای درمان نیازی به تست PCR نیست و سی تی اسکن می‌تواند اطلاعات لازم از بیماری را در اختیار پزشک قرار دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر بخواهیم اپیدولوژی را برای فردی بررسی کنیم نیازمند تست سرولوژیک هستیم تا رفتار بیماری را در بدن فرد بیماری که الان بهبود یافته است بررسی کنیم، حتی می‌تواند از این روش به فرد گفته شود تا فلان مدت از آینده مجدد به این بیماری مبتلا نمی‌شوید.

جهانپور افزود: اگر بخواهیم گواهی سلامت برای فردی که بهبود پیدا کرده صادر کنیم باید آنتی بادی اختصاصی این بیماری را استخراج کنیم و بعد تست سرولوژیک را صادر کنیم تا فرد بتواند به زندگی عادی برگردد یعنی سفر برود و به محل کارش برگردد.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که تمامی تست‌ها را در وزارت بهداشت افزایش دهیم همانطور که در برخی از شهرستان‌ها تست سرپایی PCR گرفته می‌شود روش‌های دیگری هم برای به نتیجه رسیدن تست‌ها ارائه دهیم.

به گفته وی ایران بیشترین تعداد سی تی اسکن را در دو ماه اخیر نسبت به سایر کشورهای همسایه انجام داده است و این روش نسبت به تست PCR روش دقیق‌تری است و می تواند اطلاعات جامع‌تری از بیماری در اختیار پزشک قرار دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه بررسی آمار حکایت از آن دارد که همین دو روز اخیر یک سوم تعداد فوتی‌ها مربوط به شهر تهران بوده است البته این عدد نسبت به هفته های گذشته به طور کلی ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که همین امروز هم حدود یک سوم مبتلایان در تهران شناسایی می شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پروازی که برای انتقال دانشجویان از شهر ووهان چین به تهران انجام شد اولین پرواز در طول تاریخ میان تهران و ووهان بود.

جهانپور اظهار کرد: پروتکل غسل و دفن بهداشتی فوت شدگان ناشی از کرونا چیز جدیدی نیست. این پروتکل، بهداشتی و فنی و معتدل است. این‌که در برخی جاها گفته شده که این فوت شدگان نباید در آرامستان‌ها یا کنار بقاع متبرکه دفن نشوند، در این پروتکل وجود ندارد. این پروتکل از گذشته وجود داشته و در سایت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد.

وی ادامه داد: فقط ممکن است جایی که سطح آب زیرزمینی بالاتر باشد، احتیاط بیشتری انجام شود. غسل کردن این فوت شدگان با رعایت موارد بهداشتی انجام می‌شود. بدون تجمع افراد و با رعایت فاصله گذاری می‌تواند این مراسم انجام شود و منتقد رفتارهای افراطی هستیم که در برخی جاها ممکن است انجام شده باشد.

جهانپور گفت: بازگشت مشاغل به صورت تدریجی و گام به گام و به ترتیب اولویت خواهد بود. هر جا احساس شود که با افزایش ریسک مواجه هستیم می‌توانیم به مرحله قبلی برگردیم. با توسعه تست‌های تشخیصی در سراسر کشور و توسعه شناسایی زودهنگام که از طریق غربالگری انجام شده و باز هم انجام می‌شود، همه افراد دوباره ارزیابی خواهند شد. با توسعه تست‌های PCR ارزیابی افراد مشکوک راحت‌تر می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که در دو دهه اخیر در کشور افتاد این بود که توجهی که در ابتدای انقلاب به حوزه بهداشت شد و شبکه بهداشت تشکیل شد، به مرور کمتر شده و توجه به حوزه درمان خیلی نبود. البته همان توجه‌ها و زیرساخت‌های ابتدای انقلاب به درد ما خورد. اگر در کشور، نظام شبکه گسترده‌تر می‌شد و پزشکی خانواده و نظام ارجاع محقق شده و پرونده الکترونیک به صورت صد در صد ماهیت پیدا کرده بود، نتایج عملکرد بهتری داشتیم. زیربنای سلامت همین پزشکی خانواده و نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت است. در یک سال اخیر هم مشاهده کردیم که نقطه توجه وزیر بهداشت در زمینه پزشکی خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت بود و اگر کووید ۱۹ دو سال دیگر اتفاق می‌افتاد، باز هم توفیق بیشتری داشتیم.

وی ادامه داد: توجه ویژه به زیرساخت‌های شبکه بهداشتی و استقرار همه جانبه پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و پزشکی خانواده بیشتری از همیشه احساس می‌شود و کووید ۱۹ مسیر آینده ما را هم مشخص‌تر کرده است. این موضوع نباید از خاطره سیاست گذاران کشور برود. قطعا در استان گلستان و مازندران از برکات این اقدامات بسیار استفاده کردیم. مازندران شرایط بحرانی داشت و اگر نظام پزشکی خانواده در این استان وجود نداشت، قطعا مشکلات در این استان بیشتر می‌شد.

جهانپور گفت: هر جا بخش بهداشت در کشور فعال‌تر شد و بهورز و مراقب سلامت هم درگیر غربالگری شد، بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافت و عاقبت بیماران با شناسایی و مداخله زودهنگام بهتر شد. ابزار ما چیزی جز پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت و پزشکان خانواده نبود و بطور قطع این موارد بسیار سودمند است.

وی افزود: رسانه‌ها باید این موارد را در آینده به سیاستگذاران یادآوری کنند که دچار غفلت نشویم. هرچند همان سی سی یو و آی سی یو هم در شرایط کنونی به کمک ما آمد.

جهانپور اظهار کرد: آمار قطعی و ابتلای به ویروس کرونا در همه کشورها مرجع مشخص دارد و هیچ شورای شهری تاکنون چنین سمتی برای ارائه آمار در این زمینه ندارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: مرجع تایید نهایی همه تجهیزات پزشکی و دارو و کالاهای سلامت محور تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت است و از مسیر سازمان غذا و دارو می‌گذرد. زحمت‌های زیادی در شرکت‌های خصوصی و وزارت دفاع و دانشگاه‌ها برای ارائه ساخت تجهیزات و مشابه سازی و اختراع انجام شده، اما مواردی که تایید نهایی گرفته باشد، محدود است.

جهانپور ادامه داد: زیرساخت بسیاری از کشورها از ما در حوزه درمان بهتر است، اما تردیدی نداشته باشید که اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و پیشگیری و شناسایی زودهنگام و ایزولاسیون در منزل و مراقبت در منزل و پایش مستمر بیمار در منزل توانست بار مراجعه ما را در کشور کاهش بدهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو توضیح داد: ما بر اساس پروتکل‌های بهداشتی توصیه کردیم که مردم در اماکن شلوغ از ماسک استفاده کنند و استفاده از ماسک خانگی نیز توصیه می‌شود. اجباری شدن استفاده از ماسک نیازمند الزامات قانونی است و فعلا اجباری شدن ماسک در دستور کار نیست اما اگر گزارش‌هایی درباره رعایت نشدن پروتکل بهداشتی توسط اصناف به ما ارائه شود قطعا اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. طی روزهای آتی کلیپی با محتوای آموزش ساخت ماسک خانگی ان۹۵ توسط وزارت بهداشت تهیه و دراختیار مردم قرار خواهد گرفت. بررسی‌های ما نشان می‌دهد طی روزهای اخیر میزان استفاده از ماسک توسط مردم افزایش داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied