شمانیوز
شما نیوز

یک سوم بیماران کرونایی دچار اختلالات بویایی هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از وجود اختلال بویایی یک نفر از هر سه بیمار مبتلا به کرونا خبر داد.

یک سوم بیماران کرونایی دچار اختلالات بویایی هستند

به گزارش شمانیوز و به نقل از مهر: علی صفوی نائینی متخصص گوش و حلق و بینی درباره ارتباط بین ویروس کرونا و اختلالات بویایی با اشاره به مشاهده افزایش اختلالات بویایی همزمان با شیوع کرونا در کشور، گفت: به دنبال افزایش مراجعه بیماران به متخصصان گوش و حلق و بینی، در بیمارستان مسیح دانشوری توسط گروه گوش و حلق و بینی مطالعه‌ای درباره اختلالات بویایی مبتلایان به کووید ۱۹ انجام شد که نتیجه این بررسی نشان داد از هر سه بیمار مبتلا به کرونا یک نفر دچار اختلالات بویایی است. این در حالی است که طبق گزارش محققان چینی این عارضه فقط در پنج درصد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور چین دیده می‌شود.

وی همچنین سن بیشتر افرادی که دچار اختلالات بویایی شده‌اند را متناسب با سن بیشتر مراجعان عنوان کرد و افزود: اختلالات بویایی در سنین حدود ۵۰ سال بیشتر از سایر افراد است.

صفوی با بیان اینکه تعداد مبتلایان به اختلالات بویایی در بین زنان و مردان تفاوت معناداری با یکدیگر ندارد، توضیح داد: از هر سه نفری که دچار اختلالات بویایی هستند، یک نفر قبل از بروز سایر علائم کرونا از جمله تنگی نفس و تب دچار این عارضه شده است.

وی ادامه داد: همچنین از هر سه نفر که دچار اختلالات بویایی هستند یک نفر همزمان با سایر علائم کرونا و یک نفر بعد از سایر علائم دچار این اختلال شده است.

صفوی همچنین با بیان اینکه از هر چهار نفر بیمار مبتلا به کرونا یک نفر اختلال چشایی دارد، اضافه کرد: اما طبق نتایج این مطالعه رابطه‌ای بین شدت بیماری در فرد مبتلا با اختلالات بویایی و چشایی ثابت نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه در بین ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا، نخستین علامت اختلالات بویایی است گفت: در این مطالعه رابطه معنا داری بین اختلالات بویایی و شدت بیماری مشاهده نشده است، اما بخشی از مبتلایان همزمان با اختلال بویایی دچار سردرد نیز بوده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده علائم التهابی مخاط بینی در بین بیماران کرونایی دارای اختلال بویایی چندان چشمگیر نیست، توضیح داد: این بدان معناست که علت اختلال بویایی در این افراد گرفتاری عصب بویایی است.

صفوی با بیان اینکه به احتمال زیاد اختلالات بویایی ناشی از کووید ۱۹ برگشت پذیر است، اضافه کرد: حس بویایی درصد چشمگیری از افراد مورد مطالعه بعد از بهبود بیماری بازگشت پیدا کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: در دوران اپیدمی اگر مردم دچار اختلالات بویایی شوند، حتی اگر در روزهای نخست دچار تب و تنگی نفس نیستند باید احتمال ابتلاء به کرونا را در نظر بگیرند و تماس با اطرافیان خود را به حداقل برسانند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied