شمانیوز
شما نیوز

زلزله‌های بزرگ و تاریخی در تهران +عکس

مرکز لرزه نگاری کشور طی گزارشی اعلام کرد که در پی زلزله دماوند-تهران، تا ساعت ۱۴ روز جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه ۴۲ پس لرزه ثبت شده است.

زلزله‌های بزرگ و تاریخی در تهران +عکس

به گزارش شمانیوز به نقل از مشرق، شبکه های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۰۰:۴۸:۲۱ نوزدهم اردیبهشت زمین لرزه ای با بزرگای۵.۱ ریشتر را در شهرستان دماوند استان تهران ثبت و تعیین مکان کرده اند.

مشخصات این زمین لرزه به همراه مشخصات اعلام شده از سوی برخی از مراجع داخلی و بین المللی در جدول زیر آمده است.

 

آمار زمین لرزه های ثبت شده در مرکز لرزه نگاری کشوری نشان می دهد که این زمین لرزه تا ساعت ۱۴ روز جمعه نوزدهم اردیبهشت با ۴۲ پس لرزه همراه بوده که بزرگترین این پس لرزه ها با بزرگای ۳.۹ در ساعت ۲:۱۹:۱۲ بوده است.

همچنین در ساعت ۲۳:۳۰:۱۶ پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه پیش لرزه ای با بزرگای ۲.۹ در این منطقه رخ داده است. آمار کلی این زمین لرزه ها توزیع رومرکز این زمین لرزه به همراه پیش لرزه، پس لرزه و حل سازوکار کانونی آن در جدول زیر آمده است.

در شکل بالازمین لرزه های تاریخی استان تهران نشان داده شده است . از زمینلرزه های تاریخی مهم می توان به زمین لرزه ۳۸۵۰۰-۱۰۰۰۰ سال قبل لاسم با بزرگی تقریبی۶.۵ ریشتر، زمین لرزه ۴۰۰ سال قبل از میلاد ری با بزرگی ۷.۶، زمین لرزه ۲۳۳ ه.ش (۸۵۵ میلادی) ری با بزرگی تقریبی ۷.۱، زمین لرزه۸۶۴ میلادی با بزرگی ۵.۳ ، زمین لرزه اردیبهشت ۵۵۶ ه.ش شرق بوئین زهرا با بزرگی ۷.۲، زمین لرزه ۷ فروردین ۱۲۰۹ هجری شمسی دماوند -شمیرانات با بزرگی ۷.۱ و زمین لرزه ۱۸۳۰/۴/۶ با بزرگی ۵.۳ مشا نام برد.

توزیع مکانی زمین لرزه های دوره دستگاهی (۱۹۰۰ تا ۲۰۲۰/۵/۷ میلادی) در استان تهران و نواحی مجاور در جدول بالا نشان داده شده است. در این دوره می توان از زمین لرزه های ۱۰ مهرماه ۱۳.۹ ه.ش آه-مبارک آباد با بزرگی تقریبی ۵.۲، زمین لرزه در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۶ ه.ش با بزرگی ۵.۲ ملارد و زمین لرزه ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۹ ه.ش با بزرگی تقریبی ۵.۱ دماوند نام برد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied