شمانیوز
شما نیوز

هنگامه شهیدی کیست + عکس

هنگامه شهیدی (زاده ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۴ در مشهد) روزنامه‌نگار، عضو حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی در امور زنان، فعال حقوق زنان و حقوق مطبوعات، خبرنگار سیاسی و نویسنده زن ایرانی است.

هنگامه شهیدی کیست + عکس

هنگامه شهیدی  (زاده ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۴ در مشهد) روزنامه‌نگار، عضو حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی در امور زنان، فعال حقوق زنان و حقوق مطبوعات، خبرنگار سیاسی و نویسنده زن ایرانی است. وی در یازدهمین جشنواره مطبوعات تهران، رتبه اول روزنامه‌نگاری را به خاطر پوشش خبری از افغانستان و عراق کسب کرده‌است.

به گزارش شمانیوز : او در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ در خانواده‌ای فرهنگی از پدر و مادری دانش‌آموخته و آموزگار به دنیا آمد. او که فرزند ارشد خانواده بود در کنار دو برادر و چهار خواهر رشد کرد. هنگامه در سال ۱۳۷۲ ازدواج کرد، و در سال ۱۳۷۴ فرزند دختری به نام «پارمیس طاهریان» به دنیا آورد.


هنگامه شهیدی در سال ۱۳۷۲ وارد دانشگاه شد و در سال ۱۳۷۶ در رشته روزنامه‌نگاری فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۷۷ در مقطع کارشناسی ارشد ارتباطات پذیرفته شد که در پی آن در سال ۱۳۷۹ با کسب درجه عالی از این رشته فارغ‌التحصیل شد. او هم‌اکنون دانشجوی مقطع دکترا در رشته حقوق بشر در کشور بریتانیاست

 

جزییات حکم هنگامه شهیدی/ او 5 اتهام در پرونده اش داشت !

روزنامه‌نگاری

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۷۳ با روزنامه اخبار آغاز به کار کرد و با فعالیت در روزنامه‌های مختلف که بیشتر آن‌ها از روزنامه‌های اصلاح طلب بوده‌است در نشریات مختلفی قلم زد. اولین زن روزنامه‌نگاران ایرانی بود که سایت شخصی «هنگامه شهیدی دات کام» را راه اندازی کرد ولی سایت وی فیلتر شد.

هنگامه شهیدی گزارش‌ها، گفتگوهای سیاسی و مقالات متعدد سیاسی با عناوین سیاست داخلی ایران، سیاست بین‌الملل و موضوعات ویژه زنان در بسیاری از نشریات به چاپ رسانده‌است. او از جمله روزنامه‌نگاران فمینیست زن ایرانی است که با جدیت مسائل حقوق بشری و به‌ویژه حقوق زنان را دنبال می‌کند. از جمله فعالیت‌های دیگر وی می‌توان به همکاری با وبگاه خبری روز آنلاین اشاره کرد.حضور در جنگ‌های عراق و افغانستان به عنوان «اولین روزنامه‌نگار زن ایرانی» وی را حائز رتبه اول یازدهمین جشنواره مطبوعات کرد.

حقوق بشر

هنگامه شهیدی از سال ۱۳۷۹ عضو شبکه مدافعین کمیسیون حقوق بشر اسلامی است و در زمینه حقوق مطبوعات و حقوق زنان فعالیت دارد.[۹] او همچنین از اعضای شبکه داوطلبان بین‌المللی سازمان دیده‌بان حقوق بشر و یکی از اعضای فدراسیون دانشجویان مدافع صلح و حقوق بشر است. در سال ۱۳۸۲ هنگامه شهیدی نامه سرگشاده‌ای برای نجات افسانه نوروزی به سید علی خامنه‌ای نوشت که در رسانه‌ها بازتاب یافت. او که از حمایتگران اولیه دادخواست کمپین قانون بی سنگسار استدر دهم تیر ماه ۱۳۸۵ با ارسال نامه‌ای خواستار لغو مجازات سنگسار برای نازنین فتحی شد. در ششم مرداد ۱۳۸۵ با ارسال نامه‌ای به شاهرودی رئیس قوه قضاییه در خصوص توقف حکم اسلامی سنگسار از او خواست تا رأفت اسلامی را شامل حال اشرف کلهر و ملکه قربانی و چند تن دیگر از زنان در شرف سنگسار نماید.

سیاسی[ویرایش]

هنگامه شهیدی از فعالان سیاسی با گرایش‌های اصلاح طلبانه است. او از جمله کاندیداهای حزب کارگزاران سازندگی در انتخابات دوره دوم شوراهای اسلامی شهر و روستای تهران بوده‌است که حائز رتبه ۴۹ تهران گردید. هنگامه شهیدی در دو سال آخر ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان مشاور رئیس سازمان ملی جوانان خدمت می‌کرد.او از اواخر سال ۸۳ تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ در ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی به فعالیت مشغول بود و مسئولیت کمیته بانوان این ستاد را بر عهده داشت و عضو «اتاق فکر» هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شد. هنگامه شهیدی در پاییز ۱۳۸۷ با عضویت در حزب اعتماد ملی استان تهران به عنوان مشاور مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی برگزیده شد و در زمینه مسائل زنان و بین‌الملل به وی مشاوره می‌داد.

هنگامه شهیدی از زندان آزاد شد

اقتصادی

دستخطی از هنگامه شهیدی به رئیس شعبه سوم بازپرسی مجتمع امور اقتصادی برای وثیقه گذاری ۵۰ هکتار زمین در گرمسار استان سمنان جهت آزادی حمید باقری درمنی موجود است.

آثار

از این نویسنده کتاب «جعبه سیاه خرم‌آباد» که به تشریح دقیق واقعه خرم‌آباد می‌پردازد به چاپ رسیده‌است. وی که دانشجوی مقطع دکترای حقوق بشر در کشور بریتانیا است کتاب‌های متعددی نیز در زمینه حقوق بشر در دست تألیف دارد.

بازداشت

هنگامه شهیدی در روز سه شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ در جریان حوادث پس از انتخابات آن سال بازداشت شد. در ابتدا برای آزادی او در خواست وثیقه یک میلیارد ریالی شد ولی در ۲ آبان قرار مجرمیت برای او صادر شد و پرونده او به دادگاه فرستاده شد. اتهامات شهیدی شامل شرکت در اجتماعات غیرقانونی، تبانی به قصد برهم زدن امنیت، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری بود در ۳ آبان ۱۳۸۸ شهیدی دست به اعتصاب غذا و دارو زد و پس از ۱۲۱ روز بازداشت توانست با مهدی کروبی تماس تلفنی داشته باشد. شهیدی در ۱۰ آبان ۱۳۸۸ با سپردن وثیقه ۹۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ مادر او در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی نوشت:با توجه به روند غیرقانونی بازداشت و بازجوییها و حتی اعمال فشار وزارت اطلاعات به دادگاه تجدید نظر برای تأیید حکم دادگاه بدوی، از ریاست قوه قضاییه بخواهید این پرونده مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و برای اعمال ماده ۱۸ به دیوان عالی کشور ارسال شود.

در اردیبهشت ۱۳۸۹ قاضی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران شهیدی را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد. قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب او را دربارهٔ تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و اقدام علیه امنیت کشور به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به رئیس دولت به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم کرده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس تعزیری تبدیل شد.

هنگامه شهیدی در جزیره کیش دستگیر شد | ساتین

دستگیری مجدد

اسفند ۱۳۹۵

هنگامه شهیدی در ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یک وکیل دادگستری با بیان امنیتی بودن جرائم شهیدی در این باره گفت: «مرجع دستگیری وی شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران است.»

تیر ۱۳۹۷

هنگامه شهیدی در ۵ تیر ماه ۱۳۹۷ در حالی که در تحت تعقیب قضایی توسط مأمورین پلیس بود، در جزیره کیش و درحالیکه از ماسک برای مخفی ماندن، از دید مأمورین استفاده می‌کرد دستگیر شد.عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران روز سه‌شنبه دربارهٔ علت بازداشت وی گفت: «وی چند ماهی متواری بود و همان‌طور که در شبکه‌های مجازی می‌دیدم هر روز اهانت‌هایی آشکاری به دستگاه قضایی و مسئولینش می‌کرد. به جای این که خود را معرفی کند توییت‌های بسیار مجرمانه‌ای منتشر می‌کرد. امروز در جزیره کیش در حالی که مدعی بود تا تغییر مسئولان دستگاه قضایی خود را معرفی نخواهد کرد، دستگیر شد… وی پرونده سنگین در دستگاه قضایی دارد.

در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۹۷ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، هنگامه شهیدی را علاوه بر محکومیت به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس، به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت‌های مجازی و مطبوعاتی همچنین ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.

اعتصاب غذا

براساس گزارش‌های منتشر شده هنگامه شهیدی از ۲۵ مردادماه در بند ۲۴۱ زندان اوین اعلام اعتصاب غذای خشک کرده‌است. علت اعتصاب وی اعتراض به کارشکنی مسئولان ذی‌ربط در روند پرونده‌اش و امتناع از آزادی وی عنوان شد. وکیل هنگامه شهیدی در این باره گفت: «برای خانم شهیدی قرار وثیقه صادر شده بود، وثیقه کارشناسی شد و تقریباً کارهای توقیف آن تمام شد اما در نهایت گفتند صبر کنید.» هنگامه شهیدی پیش از این نیز در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود در اعتصاب غذا به سر برده‌است روزنامه‌نگاران را محکوم و خواهان آزادی بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران زندانی شد.

جایزه‌ها

  • رتبه اول یازدهمین جشنواره مطبوعات برای حضور در جنگ‌های عراق و افغانستان و تهیه گزارش از آنها.

 

منبع : ویکی پدیا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied