شمانیوز
شما نیوز

عاقبت دردناک کودکی که قربانی قصور پزشکی شد + تصاویر

در گزارش زیر به بررسی دو پرونده قصور پزشکی توسط یک دندانپزشک که منجر به مرگ یک کودک و زندگی نباتی کودکی دیگر شد می‌پردازیم.

عاقبت دردناک کودکی که قربانی قصور پزشکی شد + تصاویر

به گزارش شمانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : قصه تلخ روناک و امیرعلی هنوز هم بر زبان‌ها جاری است، قصه دو کودک بی‌گناهی که بر اثر قصور پزشکی یکی برای همیشه با این دنیا خداحاظی کرد و دیگری سهمش از این دنیا پیکر نیمه جانی شد که نه چشمی برای دیدن دارد، نه زبانی برای حرف زدن و نه توانی برای خندیدن و شیطنت کردن و راه رفتن.

روناک در آستانه تولد سه سالگی هنگامی که برای کاستن از درد دندان نزد دندانپزشکی به نام «س. م» رفت، هنوز دقایقی از نشستنش بر صندلی نگذشته بود که ناگهان خون دماغ شد و پزشک به جای توقف کار، دستمالی را در بینی روناک گذاشت و به کمک دستیارانش روناک را به زور نگه داشته و مشغول درمان دندان شد که بعد از گذشت ۵ دقیقه ناگهان نفس روناک بند آمد و راهی بیمارستان شد که در نهایت پس از چند روز جنگیدن با مرگ و زندگی، تسلیم مرگ شد و برای همیشه از پیش پدر و مادر پرکشید.

 

امیرعلی چشم‌هایش را هم از دست داد/ حکم پرونده صادر و پزشک بازهم مقصر شد

 

روناک پرکشید، مادرش هرچه بیشتر تلاش و تقلی می‌کرد تا مسوولان مطب دندانپزشک مقصر را پلمب کنند، کمتر و کمتر نتیجه می‌گرفت و شد آنچه نباید می‌شد، هنوز سنگ قبر روناک آماده نشده بود که همان پزشک، کودک چهارساله دیگری به نام امیرعلی را قربانی ندانم کاری و قصور پزشکی خود کرد.

س. م دندانپزشکی که با قصور پزشکی خود موجب مرگ روناک شده بود، در ساعت سه بعد از ظهر ۱۵ بهمن ماه سال ۹۷ امیرعلی را که تنها ۳ سال و ۹ ماه داشت، با شیوه زور و گرفتن دست و پا توسط همکارانش تحت درمان قرار دارد که کودک دچار ایست قلبی شد و همچون روناک به کما رفت.

امیرعلی بعد از هفته‌ها به هوش آمد؛ اما برای همیشه دچار زندگی نباتی شد.

پدرش می‌گوید: امیرعلی بعد از معلولیت مغزی که منجر به فلج دست، پا، تکلم و کنترل ادرار شد، چند روز پیش چشم‌هایش را هم از دست داد و برای همیشه نابینا شد.

پدر امیرعلی با اشاره به صدور حکم دادگاه می‌گوید: حکم پرونده هفته گذشته صادر شده و دادگاه با توجه به معلولیت بینایی، معلولیت تکلمی، معلولیت حرکتی دست و پا، معلولیت بی‌اختیاری ادرار و مدفوع و آسیب مغزی امیرعلی دیه در نظر گرفته است، اما تنها چیزی که می‌تواند ما را کمی آرام کند زندان رفتن این پزشک است تا به سزای اعمالش برسد.

وی با اشاره به اینکه حدود یک سال و ۸ ماه از وقوع این حوادث تلخ می‌گذرد، اما همچنان پرونده‌ها در راهرو‌های نظام پزشکی و دادسرا بی‌نتیجه مانده، تصریح کرد: از دستگاه قضایی کشور و دادگاه تجدید نظر استان تقاضا داریم هرچه زودتر دو پرونده این پزشک خاطی را بررسی و اتمام و ختم پرونده را با صدور نهایی رای اعلام کند تا مرهمی بر درد‌های بی‌پایان ما باشد.

بهمن ماه سال گذشته شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان اراک حکم صادره در خصوص پرونده روناک رابه طرفین ابلاغ کرد.

 

امیرعلی چشم‌هایش را هم از دست داد/ حکم پرونده صادر و پزشک بازهم مقصر شد

 

در این حکم صادره آمده است: به تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در وقت فوق العاده جلسه شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان اراک به تصدی امضاکنندگان زیر تشکیل، پرونده کلاسه بایگانی ۹۸۰۹۵۲ تحت رسیدگی قرار دارد.

دادگاه با توجه به محتویات پرونده و ادله موجود ضمن اعلام ختم دادرسی با استعانت از خداوند متعال و با تکیه بر شرف و وجدان به شرح زیر مبادرت به صدور رای می‌نمایند.

پرونده مطروحه با شکایت آقای امین رضایی‌زاده آبادچی و خانم نسرین رستمی علیه خانم «س. م» دایر بر قصور در امر پزشکی منجر به قتل غیرعمدی تشکیل شده است با اخذ نظریات پزشکی قانونی، کمیسیون پزشکی قانونی و تکمیل تحقیقات مقدماتی قرار نهایی مختومه کننده از شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اراک سپس پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری دو شهرستان اراک ارسال شده است.

 

امیرعلی چشم‌هایش را هم از دست داد/ حکم پرونده صادر و پزشک بازهم مقصر شد

 

در وقت مقرر در جلسه دادرسی با حضور احدی از شکات و متهمین تشکیل و اظهارات ایشان استماع و صورتجلسه شد.

رای دادگاه حذف کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اراک خانم «س. م» فاقد سابقه کیفری با وکالت آقای محمد طالبی متهم است به قصور در امر پزشکی منجر به قتل غیرعمد کودک خردسال خانم روناک رضایی‌زاده در ماه حرام (موضوع شکایت آقای امین رضایی‌زاده آبادچی و خانم نسرین رستمی) حسب گواهی حصر وراثت صفحه ۵۳ با وکالت آقای رضا حاجی‌خدادادی و خانم ندا مظفری دادگاه با عنایت به کیفرخواست صادره گزارش پزشکی قانونی اراک که علت فوت را مرگ مغزی در زمینه هیپوکسی طول کشیده و عوارض ناشی از آن تعیین کرده است و نظریه هیئت بدوی و تجدید نظر سازمان نظام پزشکی که به صورت مطلق تقصیر را متوجه متهم دانسته است و اظهارات شهود و مطلعین در باب نحوه نگهداری طفل در زمان انجام امورات دندانپزشکی که کودک توان حرکت و واکنش به درد‌های غیرمتعارف متاسفانه نداشته است و دفاعیات بلاوجه ارائه شده مبنی بر عدم حصول پاسخ اعتراض صورت گرفته به رای صادر شده از هیئت تجدید نظر سازمان نظام پزشکی با لحاظ اینکه حذف مقررات قانونی دو وظیفه برای سازمان نظام پزشکی به عنوان مرجع رسمی در پی شکایت از افراد پیش بینی شده است ۱ ـ رسیدگی به تخلفات صنفی و انتظامی صاحبان مشاغل پزشکی ۲ ـ اعلام نظر کارشناسی هیئت بدوی به عنوان یک مرجع قانونی در بزه ناشی از حرفه صاحبان مشاغل پزشکی و در پرونده موجود از نظر این دادگاه با عنایت به مستفاد از آرای هیئت بدوی و تجدید نظر سازمان نظام پزشکی و اطلاق به عنوان نظر کارشناسی تقصیر متهم محرز می‌باشد و دلیل موجهی بر مخدوش بودن آن وجود ندارد و دادگاه مواجه با تکلیف قانونی در خصوص حصول نتیجه رسیدگی به تخلفات صنفی متهم نمی‌باشد و نهایتاً سایر قرائن و امارات موجود که جملگی موجبات حصول علم مقام قضایی را فراهم آورده وقوع بزه انتسابی را محرز و مسلم دانسته لذا مستند به قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ متهم را به عنوان مجازات اصلی به پرداخت یک فقره دیه کامل زن مسلمان در ماه حرام (با عنایت به اینکه صدمه و فوت حسب بررسی اوراق پرونده بالینی و نظریات پزشکی قانونی در ماه حرام بوده است) ظرف مدت دو سال قمری که از تاریخ وقوع جرم ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷ در حق شکات (وراث متوفی) و تحمل سه سال حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌نماید و از بابت مجازات تکمیلی با عنایت به نوع جرم ارتکابی و آثار اجتماعی آن حکم محکومیت متهم محرومیت به مدت دو سال از اشتغال به حرفه‌های پزشکی وابسته در تمام کشور و انتشار حکم محکومیت قطعی در سه نوبت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار با هزینه متهم صادر و اعلام می‌گردد.

حکم پرونده امیرعلی نیز هفته گذشته صادر و در مرحله دادگاه بدوی قرار دارد که بعد از نهایی شدن منتشر خواهد شد.

 

امیرعلی چشم‌هایش را هم از دست داد/ حکم پرونده صادر و پزشک بازهم مقصر شد

 

«قانون برخود جدی با پزشکان متخلف را مصوب کنید» سوژه‌ای بود که پس از انتشار این گزارش در سامانه به ثبت رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied