شمانیوز
شما نیوز

درخواست دانشجویان تربیت مدرس از مسئولان دانشگاه

بیش از ۱۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با ارسال نامه‌ای به هیات رئیسه این دانشگاه، همراهی و انعطاف بیشتر دانشگاه در زمینه درخواست حذف ترم، حذف وام و عودت شهریه دانشجویان در نیم‌سال جاری تحصیلی را خواستار شدند.

درخواست دانشجویان تربیت مدرس از مسئولان دانشگاه

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم :  بعد از پایان تعطیلات نوروزی و البته اعلام ادامه‌دار شدن روند تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ اغلب این مراکز با اعمال تغییراتی در قوانین و مقررات آموزشی نیمسال تحصیلی جاری، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های جدید را مبتنی بر شرایط فعلی و مشکلات ناشی از آموزش مجازی دانشجویان ایجاد کردند تا بیشترین انعطاف و همراهی را با دانشجویان داشته باشند. 

در واقع امکان حذف ترم، حدف واحد درسی، وضعیت شهریه دروس از مهم‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های دانشجویان در ترم تحصیلی جاری بود که بعد از ابلاغ بخشنامه جدید آموزشی از سوی وزارت علوم، تمامی دانشگاه‌ها اعلام کردند در صورتی که دانشجویان شرایط حضور و دسترسی به آموزش مجازی را نداشته باشند، می‌توانند درخواست حذف ترم و یا حذف واحد را بدون سنوات تحصیلی ارسال کنند تا پس از بررسی این درخواست در کمیسیون موارد دانشگاه، در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

نحوه بررسی درخواست حذف ترم یا واحد دانشجویان بدون احتساب سنوات تحصیلی در نیم‌سال جاری بعضا مورد اعتراض برخی دانشجویان قرار گرفت که در این زمینه بیش از ۱۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه دانشگاه اعتراض خود را نسبت به این موضوعات و همچنین وضعیت شهریه پرداختی اعلام کردند.

در نامه دانشجویان تربیت مدرس آمده است: پیدایش و شیوع ویروس کرونای جدید (۱۹-covid) از اسفندماه سال گذشته فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی حضوری کشور و به تبع آن این دانشگاه را به خطر انداخت و در راستای پیشبرد این فعالیت‌ها طبق تاکید وزارت عتف و با تلاش‌های مسئولین دانشگاه تربیت مدرس و اساتید گرانقدرمان به شکل مجازی در آمد. اگرچه این اقدام مانع از توقف کامل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی شد، اما به عقیدهی دانشجویان به دلایلی کارآمدی لازم را ندارد.

در بخشی از این نامه آمده است: آموزش مجازی مستلزم دسترسی یکسان دانشجویان و با کیفیت مناسب در هر کجای کشور است که متاسفانه چنین نیست و خیلی از اوقات زیرساخت اینترنت کشور نیز دچار اختلال می‌شود. این دسترسی با توجه به این‌که بحث بارگیری توام صوت و تصویر مطرح است، نیازمند سرعت اینترنت بالاست و همچنین بدیهی است آموزش مجازی از نظر کیفی به هیچ عنوان با آموزش حضوری قابل مقایسه نیست و آموزش مجازی کارایی و کیفیت مناسبی ندارد.

بنا بر گفته این دانشجویان، افرادی که در مرحله تدوین پایان‌نامه و رساله خود هستند و امکان جمع آوری داده‌ها، استفاده از سیستم‌های کامپیوتری قوی دانشگاه، گلخانه، پژوهش میدانی، استفاده از منابع کتابخانه، پژوهش بر روی کیس‌های انسانی، مصاحبه، پخش پرسشنامه، ارتباط مستمر با اساتید و استفاده از آزمایشگاه و کارگاه را ندارند، مدت زمان بیشتری برای انجام فعالیت‌های مرتبط با پایان‌نامه نیاز دارند.

درحالی که بخشی از دانشجویان ترم آخر به صورت روزشمار جریمه پژوهشی می‌شوند که به دلیل فوق امکان پیش بردن پایان‌نامه و رساله خود را ندارند. دانشجویان از تمامی امکاناتی که دانشگاه ملزم به در اختیار قرار دادن آن است از جمله خوابگاه، کتابخانه، اینترنت، امکانات ورزشی، سلف و ... محروم هستند.

در ادامه این نامه آمده است: درگیر بودن تعدادی از دانشجویان و یا عضوی از بستگان آنها با بیماری کووید ۱۹ و مشکلاتی را که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برای این دانشجویان ایجاد کرده، باعث عدم تمرکز در مطالعه دروس و انجام امور آموزشی و پژوهشی شده است.

دانشجویان تربیت مدرس تاکید کردند: به استناد به سند ۲۰ بندی وزارت علوم، امکان حذف واحد و ترم بدون احتساب در سنوات به صورت اختیاری برای تمامی دانشجویان و عدم احتساب شهریه برای دانشجویان شبانه و پردیس، یا افزایش یک ترم به سنوات مجاز دانشجویان همراه با تسهیلات رفاهی، برای انجام پایان‌نامه و رساله، بدون هزینه‌های اضافه و ثبت نام مجدد فراهم شود.

عدم جریمه پژوهشی برای دانشجویان ترم آخر در مدت زمان تعطیلی دانشگاه‌ها و همچنین پس از شکست کرونا و بازگشایی دانشگاه از خدمات رفاهی از جمله اینترنت، خوابگاه و غذای سلف برخوردار باشند از دیگر خواسته های دانشجویان تربیت مدرس عنوان شده است.

در ادامه این نامه آمده است: برای آن دسته از دانشجویان شبانه و پردیس که مایل هستند ترم خود را به پایان ببرند، با توجه به تغییر نوع کلاس‌ها از حالت حضوری به غیر حضوری که در زمان ثبت نام لحاظ نشده است، مابه‌التفاوت این دو نوع آموزش در پرداخت شهریه در نظر گرفته شود. همچنین پیگیری مشکلات خوابگاه‌های خودگردان و عدم دریافت هزینه از دانشجویان شبانه و نوع ب تربیت مدرس که در این ایام تعطیل، در خوابگاه‌ سکونت ندارند نیز از دیگر خواسته‌های دانشجویان عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این دکتر محمد تقی احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگویی با ایسنا عنوان کرد:  تصور می‌کنیم ترم جاری نباید به هیچ عنوان حذف شود و دانشجویان را به حذف ترم توصیه نمی‌کنیم، مگر این که آنها دلایل خیلی محکم و مشکلاتی نظیر بیماری داشته باشند. اما دانشجویان به صورت دل‌بخواهی نمی‌توانند ترم یا درسی را حذف کنند.

وی همچنین از احتمال ادامه‌دار شدن تعطیلی آموزش حضوری دانشگاه‌ها و ارائه آموزش‌های مجازی دانشجویان در ترم آینده خبر داد و گفت: ممکن است ما برای آینده نیز با تداوم شیوع کرونا ویروس مواجه باشیم و با شروع هوای سرد این جریان مجددا تشدید شود؛ به همین جهت ممکن است ترم دوم نیز به صورت مجازی برگزار شود،‌ بنابراین احتمال مجازی شدن ترم از نیمه دوم پاییز وجود دارد.

همچنین معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: در خصوص تسهیل و ارائه‌ تخفیف به دانشجویان شهریه‌پرداز در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۹۸ – ۹۹ (شرایط اضطراری شیوع ویروس کرونا) و دانشجویانی که مشمول پرداخت شهریه تمدید سنوات تحصیل و سنوات مازاد می‌شوند، موضوعاتی مطرح شد و پس از بحث و بررسی مورد تصویب قرار گرفت.

بر اساس این تصمیم با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با ویروس کرونا مبنی بر عدم بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به صورت مجازی تا رفع این مشکل و محدودیت حضور دانشجویان در دانشگاه مقرر شد دانشجویان شهریه‌پرداز مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری (به جز دانشجویان دوره یادگیری الکترونیکی) که در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۹۸ – ۹۹ نسبت به اخذ واحد درسی شرکت در کلاس‌های مجازی و اتمام واحد درسی خود اقدام کنند، تا سقف ۵۰ درصد تخفیف در شهریه ترم یا شهریه ثابت و متغیر در نیم‌سال فوق بهره‌مند می‌شوند (البته تاکید شده این مصوبه برای تصویب نهایی به دبیرخانه هیات امنا ارسال شود.)

بر اساس این تصمیم شهریه تمدید سنوات تحصیلی و شهریه سنوات مازاد دانشجویان از ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا زمان بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها مشمول بخشودگی می‌شود.

همچنین در خصوص شهریه دانشجویانی که تا اسفندماه سال ۱۳۹۸ آماده دفاع از پایان‌نامه یا رساله بوده و درخواست خود را در سیستم گلستان ثبت کرده و مشمول پرداخت شهریه تمدید سنوات تحصیلی و سنوات مازاد شده‌اند، به واسطه شیوع کرونا ویروس و محدودیت‌های حضور در دانشگاه به یکی از دو روش زیر انجام خواهد شد.‌

بر این اساس پرداخت شهریه تمدید سنوات تحصیلی و سنوات مازاد تا قبل از اسفندماه سال ۱۳۹۸ به صورت اقساط و حداکثر در چهار قسط مساوی تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۹ محاسبه و اخذ می‌شود و در صورت پرداخت نقدی قسط اول مابقی اقساط صرفا با اخذ تعهد کتبی مبنی بر پرداخت انجام می‌شود.

در پایان این بخشنامه آمده است: در صورت عدم تمایل به پرداخت شهریه (به روش فوق) دانشجو ملزم به پرداخت شهریه حداکثر تا چهار قسط با ارائه‌ چک یا سفته ضمانت و همچنین اخذ تعهد کتبی پرداخت شهریه و تسویه حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۹ است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied