شمانیوز
شما نیوز

معاون شهردار مشهد تاکید کرد:

لزوم ایمن‌سازی کسب و کارها در فعالیت‌های استارتاپی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با تاکید بر لزوم انجام کار اشتراکی و ایمن‌سازی کسب و کارها در فعالیت‌های استارتاپی، گفت: ایمن‌سازی کسب و کارها نیازمند توجه به شاخص‌های اساسی است.

لزوم ایمن‌سازی کسب و کارها در فعالیت‌های استارتاپی

به گزارش شمانیوز به نقل از ایمنا، شهریار آل‌شیخ در وبینار پیش رویداد «ایمن‌سازی کسب و کارها در دوران کرونا و پس از کرونا» از آموزش به عنوان سکوی پرش نام برد و اظهار کرد: بیزینس مدل‌های جدید و استارتاپ‌ها احتیاج فراوانی به پروسه تخریب خلاق و ایجاد ساختارهای جدید دارد.

 

وی با بیان اینکه تخریب خلاق نیز نیازمند تفکر انتقادی است که باید در سرفصل دروس آموزشی در نظام آموزشی گنجانده شود، افزود: اگر تفکر انتقادی به نوجوانان و جوانان آموزش داده نشود اساساً نمی‌توانیم به استارتاپ‌ها و بیزینس مدل‌های نوین برسیم.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد در تعریف فعالیت استارتاپ‌ها، گفت: هر کسب و کاری که در قالب کارآفرینی کارهای تیمی و با شمایل جدید شکل می‌گیرد، لزوماً نمی‌تواند استارتاپ باشد؛ آنچه می‌تواند تعریف استارتاپ به خود بگیرد، ایده‌هایی است که امکان تبدیل به کسب و کار داشته و ضمن دارا بودن بیزینس مدل متفاوت و جدید قابلیت به مقیاس رساندن داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: استارتاپ باید بتواند توسط یک شبکه، ارزش ویژه‌ای را که خلق کرده در فضای مستقل از نهاد پایه‌گذار به توسعه با مقیاس بالا برساند.

 

آل‌شیخ با بیان اینکه یک پارامتر بسیار مهم و تأثیرگذار در حوزه استارتاپ تیم خوب است که به جرأت می‌توان گفت از ایده خوب نیز مهم‌تر است، افزود: در کشور ما بسیاری اوقات تمرکز بالایی برای ایده خوب گذاشته می‌شود، درحالی‌که اگر تیم خوبی تشکیل‌ شده باشد پس از دستیابی به ایده اولیه می‌توان امیدوار بود ایده‌های جدیدتر، طرح‌های بهتر و پروژه‌های مناسب‌تری به دست آید.

 

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف دنیا در حوزه استارتاپ تیم فارغ از ایده پارامتر بسیار اساسی به شمار می‌رود.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تصریح کرد: بخشی از استارتاپ‌ها اساساً با هدف تولید محصولی برای مصرف‌کننده فعالیت نمی‌کنند بلکه در تولید محصولات میانی قابل استفاده برای استارتاپ‌ها موفق عمل می‌کنند که در این حالت یا محصول خود را به استارتاپ و شرکت ثانویه واگذار کرده و یا در شرکت جدید ادغام می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه بخشی از استارتاپ‌ها به جای آنکه بازار مشتری محور(B to C) را هدف قرار داده باشند، روی بازار (B to B) تمرکز کرده و به جای هدف‌گذاری برای مصرف‌کننده، هدف‌گذاری بیزینس جدید را در نظر می‌گیرند، افزود: در حالی که در کسب و کارهای اقتصادی عقل مالی اهمیت بسزایی دارد و چنانچه نگاه مالی به کسب‌وکار نباشد ورود به کسب و کار خطای بزرگی تلقی می‌شود، اما در فضای کسب و کار بسیاری از فعالان برای زمان و انرژی که روی ایده خاصی صرف می‌کنند، ارزش مالی قائل نمی‌شوند از این رو پس از چند ماه فعالیت روی ایده یا آن را رها کرده یا حتی تا حد شکست روی تکمیل ایده خود اصرار می‌ورزند.

 

آل‌شیخ ادامه داد: با این وضعیت به پیشنهادات در مسیر برای تبدیل محصول خود به یک محصول «B to B» و خدمات‌دهی به سایر استارتاپ‌ها بی توجه بوده در واقع موقعیت مالی مناسب را از دست می‌دهند.

 

وی تاکید کرد: معیار مالی در حوزه کسب‌وکار و به ویژه استارتاپ معیار بسیار مهمی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد سبب دردسرهای فراوان می‌شود.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با اشاره به لزوم ایمن‌سازی کسب‌وکار، گفت: ایمن‌سازی کسب و کارها نیازمند توجه به شاخص‌های اساسی است، نخست آنکه باید به آیتم‌های عدم قطعیت دقت ویژه کرد؛ به عنوان مثال فضای کلان سیاسی و اوضاع اقتصادی منبعث از آن قابل پیش بینی و برآیند گرفتن نیست، اما هرگونه تغییر جهت سیاسی در نظام حاکمیت کشور یا ابرقدرت‌های جهان سبب تغییر در برنامه‌ریزی های اقتصادی و تأثیر بر فضاهای کسب‌وکاری خواهد شد.

 

طراحی استارتاپ‌ ها موضوع سبک زندگی در روزگار مدرن است

وی با بیان اینکه نکته بسیار مهم در طراحی استارتاپ‌ها موضوع سبک زندگی در روزگار مدرن است، افزود: در دنیای کنونی سبک زندگی با سرعت بسیاری در حال تغییر و دگرگونی است؛ در یک بازه هزارساله تا گذشته نه چندان دور، سبک زندگی جوامع به شکل ثابت و با تغییرات بسیار جزئی ادامه دار بود و نحوه کسب‌وکارها، ابزارهای مفید، نحوه حمل و نقل و مسافرت و تجارت  بر روال ثابت و مشخصی استوار بود.

 

آل‌شیخ ادامه داد: از چند دهه گذشته تغییرات چشمگیر در تکنولوژی‌ها سبب تغییرات شدید در سبک‌های زندگی شده به طوری که تا چندی پیش جهان گرفتار تحولات عظیم حوزه اینترنت بود و امروز تکنولوژی موبایل این تغییر و تحولات را تسریع بخشیده است.

 

وی با بیان اینکه تغییرات بسیار سریع سبب شده که کاربردها و هدف‌گذاری‌های موبایل نیز افزایش یابد، تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد غالب تبلیغات، فضای موبایلی را نشانه رفته چراکه امکان انتخاب دقیق‌تر مخاطب و هدف گذاری بهتر را به دست می‌دهد.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با اشاره به اصول برنامه‌ریزی، گفت: در جهان کسب و کار شرکت‌هایی برنده هستند که از رکود به عنوان توقف و اصطلاحاً فرصتی برای تیز کردن اره استفاده می‌کنند.

 

وی افزود: از دیگر مواردی که درباره ایمن‌سازی می‌توان توصیه کرد بحث سرمایه گذاری روی کارکردهایی است که برگشت سرمایه کوتاه مدت دارند؛ پرهیز از تفکر درازمدت به ویژه در دوره فعلی و دقت داشتن روی موضوع نقدینگی به عنوان ابزار پیشرفت نیز مورد تاکید است.

 

آل‌شیخ اظهار کرد: روی آوردن به رویکرد تأمین مالی بانکی، تشکیل صندوق نقدینگی احتیاطی و دوری از ایده‌های «B to G» که وابسته به حمایت‌ها و خدمات دولتی هستند از توصیه‌های مؤکد برای استارتاپ‌ها است؛ البته استارتاپ‌ها و کسب و کارها نباید روی حمایت مراکز خدماتی ازجمله پارک‌ها و مراکز کارآفرینی چندان حساب کنند و اگر بر اساس این برنامه‌ها و حمایت‌ها اقدام به فعالیت نمایند کار چندانی از پیش نخواهند برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied