شمانیوز
شما نیوز

معضل آزمون های مجازی + عکس

با تصمیم دانشگاه‌ها برای برگزاری آزمون‌های مجازی، با آگهی‌های زیادی برای شرکت در آزمون به ازای دریافت پول مواجه شده‌ایم.

معضل آزمون های مجازی + عکس
به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : بیش از ۴ ماه است که با شیوع کرونا در کشور کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها غیر حضوری شده و کلاس‌ها به صورت بر خط وآنلاین برگزار شده است. با تمام مشکلات و حاشیه‌های موجود این کلاس‌ها برگزار شد و با فرا رسیدن زمان برگزاری امتحانات وضعیت موجود باعث شد تا دانشگاه‌ها شروع به برنامه ریزی برای نحوه برگزاری امتحانات کنند.

اگر چه برخی دانشگاه‌ها در نهایت تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت حضوری گرفته اند، اما با این وجود بسیاری از دانشگاه‌ها همانند دانشگاه آزاد، پیام نور و ... برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانشجویان تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری گرفته اند.

برگزاری امتحانات به صورت مجازی، اما و اگر‌های بسیار و ضعف‌ها و معایت زیادی از جمله فراهم شدن امکان تقلب در امتحانات را به وجود آورده است. معاونت آموزشی وزارت علوم برای روشن شدن شیوه برگزاری این امتحانات شیوه نامه‌ای را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است که به شرح زیر است:

شیوه برگزاری آزمون‌های مجازی دانشگاه‌ها

 استفاده از ابزار‌های آزمون برخط به صورت همزمان یک روش امکانپذیر برگزاری آزمون است؛ در این روش، آزمون برخط به صورت همزمان و با حضور مراقبتی تصویری آزمون گیرنده انجام می‌شود.

در رابطه با آزمون‌های غیرحضوری، به طور خلاصه باید گفت می‌توان با اجرای مواردی، چون محدود کردن زمان نمایش هر سوال، تصادفی کردن شماره سوالات برای دانشجویان مختلف، مفهومی کردن سوالات و مواردی از این قبیل احتمال تقلب در امتحان را به شدت کاهش داد. البته این‌ها اغلب با تاکید بر سوال‌های چند گزینه‌ای است، اما در مورد سوالات تشریحی هم تا حدودی قابل اجرا و اثر بخش است. در مورد آزمون‌های برخط با نظارت تصویری همزمان هم چند روش بیان شده که در آنها هم علاوه بر رعایت موارد فوق می‌توان با نظارت تصویری دقت بیشتری به خرج داد و احتمال تقلب را کاهش داد. اما هیچ روشی ضمانت کننده عدم تقلب نیست. اگر به طور عمدی یا به صورت غیر عمد ارتباط اینترنتی قطع شود، گزینه تکرار در زمان دیگر یا در مکانی دیگر برای دانشجو می‌تواند فراهم باشد (البته نه به صورتی که ترغیب کننده تکرار این موارد باشد).

با توجه به اینکه در زمان برگزاری آزمون برخط استرس و فشار بر دانشجو زیاد است، زمان مورد نیاز برای آزمون نیز باید طوری تنظیم شود که دانشجو موفق به پاسخ دادن کل سوالات شود و همچنین زمان زیادی هم برای برقراری ارتباط با دیگر دانشجویان نداشته باشد.

احتمال بروز برخی ناهنجاری‌ها در امتحانات مجازی وجود داد

بیژن هاشمی ملایری، رئیس دفتر آموزش‌های آزاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی درباره میزان احتمال وجود تقلب در دانشگاه‌ها تصریح کرد: برگزاری آزمون‌های مجازی باید شرایط خاصی داشته باشد. یعنی سوالات اغلب تستی و فرصت پاسخگویی محدود باشد، در حدی که دانشجو فقط از این زمان برای انتقال داشته هایش استفاده کند.

رئیس دفتر آموزش‌های آزاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: برگزاری آزمون مجازی مزایایی دارد، اما به اندازه امتحان حضوری ثمربخش نیست.

او کرد: با این وجود در برگزاری امتحانات به صورت مجازی احتمال بروز برخی ناهنجاری‌ها وجود دارد، ولی به گونه‌ای نیست که سلامت و اعتبار آزمون‌ها مورد خدشه قرار گیرد.

نحوه جلوگیری از تقلب در امتحانات دانشگاه پیام نور

امیر حسین بهروز، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکار‌های این دانشگاه برای جلوگیری از تقلب در جلسه امتحان گفت: دانشگاه پیام نور برای برگزاری امتحانات این ترم ارزشیابی پایان ترم دارد به این صورت که تمام نمره پایان ترم را معطوف به آزمون نهایی که استاد در صدد است آن را برگزار کند، نکرده ایم.

او درباره شیوه برگزاری آزمون‌های آنلاین توسط استادان، اظهار کرد: استادان می‌توانند از طریق سامانه آزمون آنلاین و یا از طریق اپلیکیشن هوشمند "پیام من"، آزمون‌های خود را برگزار کنند. در فرآیند برگزاری، سوالات و گزینه‌ها را به صورت رندمی گذاشته اند؛ به این صورت که پاسخ سوالات دانشجویانی که همزمان یک درس را امتحان می‌دهند، متفاوت است. برای مثال گزینه صحیح برای یک دانشجو ممکن است «الف» و برای دانشجوی دیگری «ب» باشد.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در پایان گفت: خیلی از استادان در نوع طراحی سوالات و کاربرد اعداد و ارقام خلاقیت‌هایی به کار برده‌اند، براین اساس تقریبا سوالات برای هر دانشجو، اختصاصی شده است. در واقع استادان برای به حداقل رساندن تقلب، اقدامات متعددی را انجام داده‌اند.

پاسخ به سوالات آزمون مجازی تنها با ۱۵۰ هزار تومان

با وجود تمام تمهیدات اندیشیده شده راه‌هایی هم برای تقلب وجود دارد و روز‌های گذشته در فضای مجازی، کانال‌های دانشجویی و آگهی‌های اینترنتی شاهد مواردی بوده ایم که آگهی شرکت در آزمون با نمره تضمینی را داده اند. یکی از افرادی که اقدام به انتشار آگهی شرکت در آزمون با نمره تضمینی را داده بود در گفت‌وگو با باشگاه خرنگاران جوان، گفت: جواب سوالات آزمون مجازی شما را در نیم ساعت می‌دهم و ۱۵۰ هزار تومان می‌گیرم.

امداد‌های غیبی دانشجویی در آزمون‌های مجازی

او تضمین داد که نمره کامل را از آزمون خواهید گرفت و ادامه داد: در مدت اخیر در آزمون‌های زیادی شرکت کرده ام و نمره کامل را هم گرفته ام هیچ مشکلی وجود ندارد، نگران نباشید.

این آگهی دهنده درباره نحوه شرکت در آزمون مجازی بیان کرد: از سوالات عکس می‌گیرید و برای من ارسال می‌کنید، البته برخی از دانشگاه‌ها تمام سوالات را در ابتدا در اختیار دانشجو قرار نمی‌دهند و ممکن است سوالات را تک تک بفرستند که در این صورت هم مشکلی وجود ندارد سوال را برای من می‌فرستید و جواب را ارسال می‌کنم.

او در پایان گفت‌وگو زمان برگزاری امتحان پایان ترم را نیز پرسید تا مطمئن شود که در آن زمان آزمون دیگری نداشته باشد.

تقلب

 

امداد‌های غیبی دانشجویی در آزمون‌های مجازی

در بین تمام تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری امتحانات مجازی، راهکاری برای جلوگیری از شرکت دیگران در آزمون دیده نمی‌شود. این امر باعث شده تا بسیاری از دانشجویان به دنبال افرادی باشند که با پرداخت مبلغی به جای آن‌ها آزمون دهند. اگر چه تقلب در امتحانات امری تازه نیست، اما در این امتحانات فرد حداقل می‌تواند جواب چند سوال را تقلب کند، درحالی که در امتحانات مجازی و شیوه‌ای که فردی با گرفتن پول در امتحان شرکت کند و جواب تمام سوالات را برای دانشجو بفرستد اعتبار و صلاحیت آزمون‌ها به کلی خدشه دار می‌شود.

آگهی تقلب

مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌های مختلف هم باید برای جلوگیری از تقلب فاحش اقدامی جدی انجام دهند؛ زیرا با توجه به شیوع کرونا و احتمال ادامه دار بودن آموزش‌ها به صورت مجازی قطعا رویه پول گرفتن و آزمون دادن رایج‌تر و گسترده‌تر خواهد شد و در نهایت دانشجویانی ضرر خواهند کرد که خودشان در امتحانات شرکت می‌کنند و زحمت زیادی برای قبولی در آزمون‌ها می‌کشند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied