شمانیوز
شما نیوز

مدت زمان استفاده از ماسک

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: ایجاد تقاضای القایی و تجویز برخی داروهای خاص توسط پزشکان تخلف است

مدت زمان استفاده از ماسک

سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در گفت‌وگو با تهران کلینیک رادیو تهران، در رابطه با بیمه تامین اجتماعی و داروهای تحت پوشش، گفت: بر اساس آمار حدود 85 درصد داروهای کشور تحت پوشش بیمه هستند که در بیش از 2500 دارو می‌شود. سهم پرداختی بیمار از 5 تا 30 درصد تفاوت می‌کند و باقی تحت پوشش بیمه است. بر این اساس حدود 70 الی 95 درصد هزینه داروی‌های خاص توسط سازمان بیمه پرداخت می‌شود. اما در رابطه با قیمت گزاف بعضی از اقلام مانند پمادها و کرم‌های موضعی و مکمل‌های تقویتی، باید اشاره کرد که این دسته از موارد دارو به حساب نمی آیند و جزو اقلام بهداشتی و آرایشی هستند. تصمیم گیری در خصوص تحت پوشش قرار دادن داروها زیر نظر سازمان‌های بیمه و بر اساس سیاست های خاص بیمه انجام می‌گیرد.

وی همچنین در خصوص توصیه برخی پزشکان به استفاده دارویی خاص افزود: طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری، اصطلاحی به نام تقاضای القایی وجود دارد که لازم است وزارت بهداشت هرچه سریع‌تر با آن برخورد کند. تقاضای القایی به این معنی است که پزشک در منافع داروهای تجویزی سهم داشته باشد. برای مثال به بیمار القا شود که حتما داروی خاصی از داروخانه خاصی باید تهیه شود که این کار کاملا غیر قانونی است و از مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده به مرکز رسیدگی به شکایت معاونت غذا و دارو اطلاع رسانی شود. همچنین داروخانه ها موظف هستند راه های ارتباطی با این سازمان را در داروخانه قرار دهند.

فاطمی در رابطه با وضعیت ماسک ها و توزیع آن با توجه به الزام استفاده از 15 تیرماه گفت: سه دسته ماسک در حال حاضر در دسترس مردم است؛ ماسک های سه لایه پزشکی، ماسک‌های فیلتر دار و ماسک‌های پارچه‌ای که البته استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای توصیه نمی‌شود. تولید و توزیع ماسک‌های سه لایه و فیلتردار زیر نظر سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد و به صورت حواله‌ای به شرکت‌های خاص برای توزیع در داروخانه ها داده می‌شود. نحوه تولید این ماسک ها به دو صورت صنعتی و نیمه صنعتی بوده و راه تشخیص آن توجه به دوخت روی ماسک است و بدون شک ماسک‌های صنعتی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند که سازمان غذا و دارو به دلیل کمبود ماسک در مراکز درمانی اولویت استفاده از این ماسک‌ها را به این مراکز داده است. اما هیچ کدام از این انواع ماسک‌ها محدودیت و مشکلی برای استفاده ندارند.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره قیمت ماسک‌های عرضه شده با توجه به لزوم تعویض سه ساعته این ماسک ها گفت: اگر این ماسک‌ها به صورت دائمی استفاده شود به ازای هر سه تا چهار ساعت باید ماسک تعویض شود اما استفاده از ماسک در برخی مواقع مثل زمانی که به تنهایی در خودرو هستیم نیازی نیست. قیمت ماسک‌ها و مواد ضدعفونی کننده هم برابر با قیمت مصوب سازمان غذا و دارو است و افزایش قیمت به دلیل توافق بین سندیکا و سازمان غذا و دارو، در پی افزایش قیمت مواد اولیه جهانی صورت گرفته است.

فاطمی در پایان واردات داروهای خاص اظهار داشت: داروهای برندی که مشابه داخلی دارند به غیر از موارد خاص، تحت هیچ شرایطی وارد کشور نمی‌شوند.

 

منبع: فارس

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied