شمانیوز
شما نیوز

هر دو ساعت یک نفر بر اثر کرونا فوت می‌کند

در حالیکه شیوع کروناویروس که از ۳ هفته قبل در فارس تشدید شده است، همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و آمارهای فزاینده ابتلا و مرگ براثر کووید۱۹، جدی‌ترین هشدارها را صادر می‌کند.

هر دو ساعت یک نفر بر اثر کرونا فوت می‌کند

به گزارش شمانیوز و به نقل از ایسنا: در حالیکه شیوع کروناویروس که از ۳ هفته قبل در فارس تشدید شده است، همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و آمارهای فزاینده ابتلا و مرگ براثر کووید۱۹، جدی‌ترین هشدارها را صادر می‌کند.

تشدید شیوع بیماری کووید۱۹ در استان فارس، مسئولان را مجبور به اعمال محدودیت‌هایی کرد اما همچنان اثرات کاهش حساسیت‌های مردم از اوایل خرداد نسبت به کروناویروس، با افزایش شمار بیماران و فوت ناشی از بیماری، مشهود است.

طی روزهای اخیر بارها مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص افزایش تعداد مبتلایان در گروه سنی جوانان و کودکان هشدار داده بودند و اخیرا در خصوص ۴ برابر شدن شمار مادران باردار مبتلا به کووید۱۹ هشدار دادند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که خود نیز در روزهای اخیر به کروناویروس مبتلا شده است، با اعلام خبر افزایش شمار زنان باردار مبتلا به کروناویروس، مخاطرات این بیماری در گروه بانوان باردار را بسیار زیادتر از سایر گروه‌ها دانسته بود.

اما طی دو روز اخیر، شمار فوت شدگان بر اثر کووید۱۹ هم در فارس، روندی سریعتر به خود گرفته و براساس آمارها، هر ۲ ساعت یکی از مبتلایان، تسلیم این بیماری می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیروز یکشنبه ۲۲ تیر، شمار فوت شدگان بیماری کووید۱۹ در فارس را ۱۲ نفر و مجموع کسانیکه در مقابل این بیماری تسیلم شده و فوت کرده‌اند را ۲۵۷ نفر ذکر کرده بود.

علی اکبری که از ابتدای این هفته، جای عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی که به دلیل ابتلا به کروناویروس در قرنطینه خانگی است را گرفته، امروز سه‌شنبه ۲۳ تیر، بار دیگر اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت اخیر، کووید۱۹ تعداد ۱۲ نفر دیگر از هم استانی‌ها را شکست داده و به کام مرگ کشانده است.

اکبری که دیروز تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را ۷۹ نفر اعلام کرده بود، امروز این عدد را ۹۱ نفر ذکر کرده است؛ نشانه‌ای دیگر از شدت گرفتن شیوع بیماری کووید۱۹ در فارس.

این آمارها هشداری بسیار جدی برای کسانی است که هنوز لزوم استفاده از شیوه‌های پیشگیری خصوصا استفاده از ماسک را جدی نگرفته‌اند و حتی در مکان‌ها و معابر عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند.

اکبری معاون علوم پزشکی شیراز با اشاره به تداوم روند افزایشی آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در فارس، گفت: آمار مبتلایان به این بیماری از ابتدا تا کنون در استان فارس به ۲۲ هزار و ۹۸۱ نفر رسیده است که از این میان ۲۶۹ نفر تسلیم بیماری شده‌اند.

او با بیان اینکه از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، بیش از ۱۸۴ هزار نمونه در آزمایشگاه‌های تشخیصی استان فارس بررسی شده است، بر لزوم جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی و پزشکی، خصوصا استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیرضروری، تاکید کرد.

از هفته گذشته تاکنون حداقل در چهار شهرستان استان فارس وضعیت قرمز اعلام و کل فعالیت‌ها ممنوع و محدود شده است.

از ابتدای هفته گذشته در شیراز نیز اقدامات محدود کننده‌ای در حوزه حمل و نقل عمومی، رستوران‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها، مراکز تجمع، تالارهای پذیرایی و ... اعمال شده است.

اجباری شدن استفاده از ماسک هنگام حضور در ادارات و معابر و مکان‌های عمومی، اجبار کارکنان کل موسسه‌ها، اداره‌ها و سازمان‌ها به استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی خصوصا شست و شوی دست‌ها به شکل مرتب و اجرای کمپین‌های مختلف برای تشویق مردم به پوشیدن ماسک، بخشی از اقدامات اجرایی شده با هدف کنترل افزایش شمار بیماران کرونایی در شیراز بوده است.

 تعطیلی و محدود شدن فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف و اجرای طرح دورکاری در برخی از دوایر و سازمان‌ها در حالیست که علی‌رغم قرار داشتن فارس در وضعیت هشدار، همچنان اماکن گردشگری در شیراز باز و پذیرای گردشگران است.

این موضوع تمایل ساکنان سایر شهرهای استان فارس و هموطنان ساکن در دیگر استان‌ها خصوصا استان‌های جنوبی و گرمسیر را به حضور در شیراز، بیشتر کرده و هر روز شاهد حضور شمار زیادی از گردشگران و شهروندان شیرازی در اماکنی نظیر حافظیه، سعدیه، باغ ارم و ... هستیم.

مسئولان و صاحبنظران حوزه بهداشت و درمان معتقد هستند که برای مشاهده تاثیرگذاری معدود و محدود اقدامات اجرایی شده در مسیر کنترل شیوع کروناویروس، باید حداقل ۲ هفته پس از شروع محدودیت و ممنوعیت‌ها، آمارها را بررسی و اظهار نظر کرد.

در کنار اقدامات پیشگیرانه و اعمال محدودیت‌ها، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پاسخگویی مناسب به بیماران مبتلا به کووید۱۹ که نیاز به بستری دارند، در تلاش برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied