شمانیوز
شما نیوز

افشای سئوالات آزمون گواهی نامه شایعه است

معاون آموزشی وزارت بهداشت: این که برخی در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی ادعا می‌کنند سؤالات در تعداد بالا افشا شده و اصطلاحا لو رفته است، اصلا این گونه نیست و نباید ساده انگارانه این حرف‌ها را بیان کرد، تنها باری که در دادگاه وزارت بهداشت برای لو رفتن سؤالات محکوم شده است حدود ۲۰ سال قبل است، البته این گونه نیست که بشود این موضوع را لاپوشانی کرد به واقع اگر چنین چیزی بود تاکنون قوه قضاییه در این خصوص ورود پیدا می‌کرد.

افشای سئوالات آزمون گواهی نامه شایعه است

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه افشای سئوالات آزمون گواهی نامه تخصصی شایعه و ساده لوحانه است، گفت: این که برخی در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی ادعا می‌کنند سؤالات این آزمون در تعداد بالا افشا شده و اصطلاحا لو رفته است، اصلا این گونه نیست و نباید ساده انگارانه این حرف‌ها را بیان کرد.

دکتر حق دوست در دومین نشست شورای مرکزی دبیران شورا‌های صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ph.D) وزارت بهداشت به اعتماد جامعه به سیستم آموزشی علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: اعتماد به سیستم آموزشی از سوی مردم به این دلیل است که می‌دانند کسی که به عنوان متخصص وارد جامعه می‌شود حتما شاخص‌های لازم را کسب کرده است.

وی در خصوص مشکلات الکترونیکی شدن آزمون جامع دانشجویان علوم نیز تصریح کرد: پذیرش این نقد از سوی دانشجویان رزیدنت که از جمله فرهیخته‌ترین گروه جامعه هستند که نمی‌توانند آزمون را الکترونیکی پاسخ دهند، قابل پذیرش نیست چرا که اگر دستیاران ما نتوانند پاسخ گوی آزمون الکترونیکی باشند ما از دانش‌آموزان چگونه توقع داشته باشیم.

دکتر حق دوست تاکید کرد: این مسائل در حالی بیان می‌شود که برخی دانشگاه‌ها تمام آزمون‌های خود را الکترونیکی برگزار می‌کنند. آزمون فوق تخصص ما دو سال است که به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و مشکلی پیش نیامده است و تمامی تدابیر برای برگزاری آزمون‌های الکترونیک اندیشیده شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در آزمون الکترونیکی برای رفع خستگی چشم نیز ۳۰ دقیقه زمان اضافه برای استراحت گذاشته‌ایم و مدت زمان در سؤالات الکترونیک نیز معمولا کمتر است. در واقع برای برگزاری آزمون‌های الکترونیک تمامی تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم. این را بدانید موارد فنی با سنجش است و این دسته از دانشجویان اولین گروه نیستند که آزمون الکترونیکی می‌دهند و آخرین گروه نیز نخواهند بود.

حق‌دوست همچنین درخواست حذف آزمون گواهی‌نامه تخصصی را نامعقول دانست و افزود: آیا ما می‌توانیم امتحان نهایی را از دوره تحصیلی حذف کنیم؟ ممکن است بسته به شرایط بخواهیم این آزمون عقب بیفتد و یا سؤالات آسان‌تر باشد، اما حذف امتحان نهایی در چهارچوب استاندارد‌ها نمی‌گنجد. دستیاران بعد از امتحان گواهی‌نامه می‌شوند متخصص، این آخرین سدی است که افراد از آن عبور می‌کنند و به عنوان متخصص وارد جامعه کاری خود می‌شوند، نمی‌توانیم بدون یک امتحان و آزمون معتبر به کسی اعلام کنیم که شما متخصص هستید حتی در شرایط سختی مانند شیوع ویروس کرونا.

وی اضافه کرد: در شرایط سخت امسال با این که می‌دانیم بسیاری از همکاران دستیار ما شبانه‌روز در حال تلاش بر بالین بیماران کرونایی هستند و خیلی آزرده شده‌اند، اما نمی‌توانیم کیفیت آموزش را خدشه‌دار کنیم.

به گفته وی، بر اساس آمار‌های موجود بیش از سه چهارم دانشگاه‌ها رسما اعلام کرده‌اند که مقالات دانشجویان را می‌پذیرند و آن یک چهارم دیگر نیز اعلام نکرده‌اند چرا که آن‌ها نیز این امر را می‌پذیرند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که برای تغییر درجه دشواری سؤالات و یا پایین آمدن حد نصاب درصد، تدابیری را با اندیشیده‌ایم، گفت: نمره قبولی برای آزمون گواهی نامه نمره ۲۰ تعیین شده است اگر به هر دلیلی نمره ۲۰ درصد، بالا و یا پایین بیاید نمره قبولی نیز اتوماتیک‌وار تغییر خواهد کرد.

شایعات مبنی بر افشای سوالات آزمون گواهی‌نامه ساده‌انگارانه است

حق‌دوست در پاسخ به شایعاتی مبنی بر افشا شدن سؤالات آزمون گواهی‌نامه در گذشته، با رد قطعی این ادعا گفت: این که برخی در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی ادعا می‌کنند سؤالات در تعداد بالا افشا شده و اصطلاحا لو رفته است، اصلا این گونه نیست و نباید ساده انگارانه این حرف‌ها را بیان کرد، تنها باری که در دادگاه وزارت بهداشت برای لو رفتن سؤالات محکوم شده است حدود ۲۰ سال قبل است، البته این گونه نیست که بشود این موضوع را لاپوشانی کرد به واقع اگر چنین چیزی بود تاکنون قوه قضاییه در این خصوص ورود پیدا می‌کرد.

وی در خصوص تعداد مقالاتی که باید دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی ارایه دهند نیز گفت: حداقل ارایه، یک مقاله است، اما استاندارد‌های دانشگاه‌ها می‌تواند متفاوت باشد. ما در نامه به دانشگاه‌ها این را ننوشتیم، اما ممکن است دانشگاه تهران استاندارد خود را دو مقاله تعیین کرده باشد. ما اکنون از دو مقاله بیشتر در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی نداریم و اگر دانشگاهی از دو مقاله بیشتر از دانشجوی خود مقاله درخواست کرده باشد، این یک تخلف است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: این وزارت خانه یک مقاله را برای دانشجویان فوق اعلام کرده است، اما برخی دانشگاه‌ها که فشار بیشتری می‌آوردند دو مقاله را عنوان می‌کنند حال مقاله دوم باید با رشته دانشجو مرتبط باشد نه حتما از پایان نامه و انتظار بر این است یک دانشجوی ph.D باید در همان دو سالی را که روی پایان نامه خود کار می‌کند بتواند یک مقاله از اصل پایان‌نامه و یک مقاله در ارتباط با پایان. نامه بنویسد.

وی تاکید کرد: من با چاپ مقاله و مقاله‌نویسی ناآشنا نیستم، ولی علی‌رغم همه سختی‌ها این انتظار نابه‌جایی نیست که یک دانشجو بتواند در طول دو سال کار پژوهشی خود دو مقاله ارایه دهد، این که می‌گویید این مقالات را ISI داخل کشور قبول نمی‌کنند تخلف است و اگر جایی انجام می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد.

حق‌دوست یادآور شد: بر اساس آمار‌های موجود بیش از سه چهارم دانشگاه‌ها رسما اعلام کرده‌اند که این مقالات را می‌پذیرند و آن یک چهارم دیگر نیز در این زمینه موضعی اعلام نکرده‌اند و آن‌ها نیز می‌پذیرند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تقریبا تعداد دانشگاه‌هایی که مقالات را کمتر از دو عدد می‌خواهند به اندازه انگشتان دو دست است و همه به دو عدد رسیده‌اند، البته کف یک است تا مشکل قانونی ایجاد نشود.

به گفته وی، سال گذشته ۹۵ درصد شرکت کنندگان و داوطلبان اخذ گواهی‌نامه قبول شدند، در این دوره نیز تغییر شیوه آزمون به نفع داوطلبان است، زیرا همه برد‌ها اعتقادشان بر این بوده است که آزمون برد و تله‌برد با هم باشد، اما ما در این خصوص مقاومت کردیم چرا که اعتقاد داریم آزمون برد آزمون دشوارتری است و ما زیر بار این نمی‌رویم که داوطلبانی که می‌خواهند آزمون گواهی‌نامه بدهند در آزمونی که سطح آن مانند برد است، شرکت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص کمبود بودجه پایان‌نامه‌ها، گفت: این مشکل فقط مربوط به پایان‌نامه نیست و طرح‌های تحقیقاتی نیز با این مشکل مواجه هستند، متاسفانه تورم بالای حال حاضر کشور و عدم اجازه افزایش بودجه بیشتر از ۲۵ مشکلاتی ایجاد کرده و قانون نیز راهی را باز نگذاشته است مگر این که طرح دومی نوشته شود و به عنوان طرح دوم بتوانند این مشکل را حل کند.

 

 

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied