شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز؛

درمان تومور مغزی در کشور با اختراع فناوری نوین

جمعی از نخبگان علمی کشور موفق به تولید دستگاه درمان تومور مغزی شدند.

درمان تومور مغزی در کشور با اختراع فناوری نوین

به گزارش شمانیوز به نقل از آی تی رسان، جمعی از نخبگان علمی کشور موفق به تولید دستگاه درمان تومور مغزی شدند. چنین دستگاه پیشرفته‌ای بر پایه میدان‌های الکتریکی کار می‌کند و علاوه بر کنترل رشد تومورهای مغزی، قابلیت نابودی سلول‌های تومور مغزی را نیز دارد. تاکنون تنها رژیم صهیونیستی موفق به تولید چنین دستگاهی شده بود و حالا ایران به دومین کشور دارنده فناوری تولید دستگاه کنترل رشد تومور مغزی در جهان تبدیل شده است.

فناوری تولید این دستگاه توسط تیم تحقیقاتی متشکل از نخبگان دانشگاه‌های مطرح کشور مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف و پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی به دست آمده و حالا به مرحله تولید رسیده است.

علیرضا مجیدانصاری به عنوان مجری این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: تولید دستگاه رشد تومور مغری بر پایه میدان الکتریکی نتیجه پژوهش‌ها و فعالیت چندین ساله این تیم تحقیقاتی است. این فناوری پیش از این تنها به یک شرکت از رژیم صهیونیستی تعلق داشت که به دیگر کشورهای آمریکایی و اروپایی صادر می‌شد. این دستگاه برای درمان تومور مغزی کاربرد دارد و به بیماران اجاره داده می‌شود.

وی با اشاره به دشواری‌های دیگر روش‌های درمان توموز مغزی گفت: درمان تومور مغزی کار آسانی نیست. جراحی این نوع تومورها مشکلات خاص خود را دارد، همچنین سد مغزی و نخاعی مانع رسیدن داروهای مختلف به مغز می‌شوند. رادیوتراپی مغز نیز به دلیل ساختار آن بسیار مشکل است. بنابراین ساخت این دستگاه کمک فراوانی به درمان تومورهای مغزی می‌کند.

مجری این تیم تحقیقاتی در مورد عملکرد این دستگاه گفت: می‌تواند با بارگزاری الکترودهای الکتریکی روی سر، میدان الکتریکی ضعیفی در محل تومور در مغز ایجاد کند. این میدان الکتریکی مانع تقسیم سلول‌های تومور می‌شوند و در نهایت این سلول‌ها می‌میرند.

مجیدانصاری اضافه کرد: این دستگاه محل دقیق تومور را با استفاده از اطلاعات ام آر آی و سی تی اسکن به دست می‌آورد. سپس با این اطلاعات میدان الکتریکی در محل تومور ایجاد می‌شود. این دستگاه برتری‌هایی نسبت به نمونه اسرائیلی خود دارد. در نمونه خارجی قرارگیری الکترودها بر روی پوست سر، حساسیت‌هایی برای بیماران ایجاد می‌کند اما ما با کمک فناوری نانو این مشکل را رفع کرده‌ایم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied