شمانیوز
شما نیوز

اطلاعاتی در مورد موز که نمی دانستید

موز یکی از میوه هایی که سرشار از کربوهیدرات و مواد معدنی است و فواید بسیاری دارد. به دلیل بالا بودن کربوهیدرات و مواد معدنی در مورد، همیشه سوالاتی در مورد مصرف، فواید و ضررهای احتمالی آن وجود دارد که در ادامه این مطلب بیشتر در مورد آنها آشنا خواهیم شد.

اطلاعاتی در مورد موز که نمی دانستید

در بین همه ی میوه ها،  موز  بیشترین شهرت و محبوبیت را دارد. مردم عقیده دارند که مقدار  کربوهیدرات موجود در موز  بسیار بالا است و به دلیل همین نگرانی ها، جنبشی برای  مصرف کمتر موز اختصاص داده شده است. اما آیا هنوز می توانید آن را مصرف کنید حتی اگر شما سعی در کاهش وزن داشته باشید؟ پاسخ به این سوال مثبت است زیرا این میوه ی شیرین و خامه ای برای بدن شما مفید است.

چه مقدار کالری در موز وجود دارد؟

یک موز متوسط (حدود 7 اینچ) دارای 105 کالری است. جنیفر دیویس، ناظر تغذیه پزشکی و خدمات رژیمی در هاوایی می گوید:  موز  یک غذای منحصر به فرد 100 کالری عالی است.  

موز حاوی چه چیزهایی است؟

خوب در واقع  موز  بیشتر از کربوهیدرات ساخته شده است و یک غذای عالی و خوب است (یک موز متوسط شامل 27 گرم کربوهیدرات است). دیویس می گوید: کربوهیدرات منبع اصلی سوخت برای عضلات هستند و شما به آن برای به کار انداختن بدنتان نیاز دارید. یک  موز  نسبتا بزرگ ممکن است با دو تکه نان برابری کند در حالی که یک  موز  کوچکتر معادل یک سیب و یا پرتقال است.

 

آیا موز حاوی مقدار زیادی قند است؟

بله  موز  حاوی مقدار زیادی قند (14 گرم) است اما این قند در یک بسته ی سالم شامل 3 گرم فیبر و 1 گرم پروتئین، قرار گرفته است.  موز یک میوه ی فاقد چربی  است و حاوی قند افزوده ای که در بسته های انرژی، کوکی ها و آب نبات وجود دارد و می تواند منجر به ایجاد مشکلات سلامتی شود، نیست. دیویس می گوید: مصرف مقدار زیاد فیبر به شما کمک می کند که حس سیری داشته باشید و سبب تحرک روده ها می شود. همچنین او اضافه می کند که مصرف فیبر می تواند از شما در برابر انواع خاصی از سرطان مانند سرطان روده ی بزرگ، محافظت کند. دیویس بر این باور است که شما همراه با قند طبیعی مقدار کمی از مواد مغزی دیگر مانند ویتامین C، منیزیم، فولات، ویتامین A و آهن را نیز دریافت می کنید. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده،  موز سرشار از آنتی اکسیدان ها ی مبارزه با بیماری ها است.

چه مقدار از پتاسیم در موز وجود دارد؟

 ممکن است که شما همیشه شنیده باشید که  موز حاوی منابع عالی از پتاسیم معدنی  است. دیویس می گید: این الکترولیتی است که اکثر ما آن را به اندازه ی کافی دریافت نمی کند. پتاسیم به انقباض عضلات و ضربان قلب شما کمک می کند. او توضیح می دهد که هر دو ماده ی معدنی سدیم و پتاسیم با هم کار می کنند تا جریان خون را در داخل و خارج ماهیچه ها، به حرکت در آورند. تحقیقات نشان می دهد که پتاسیم عنصری کلیدی برای تنظیم فشار خون شماست. در واقع، بر اساس مطالعات صورت گرفته، افزایش مقدار پتاسیم دریافتی از طریق مواد مغزی و منابع طبیعی، می تواند فشار خون را کاهش دهد و در نتیجه در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی تاثیر گذار است.

آیا لازم است که قبل از تمرین، موز مصرف کنید؟

بله. زیرا  مزایای موز  عملکرد ماهیچه ها، ممکن است همان چیزی باشد که شما برای تمرین به آن نیاز دارید. بر اساس تحقیقات انجام شده،  خوردن موز  در طول تمرین به اندازه ی نوشیدنی های انرژی زا، در بهبود عملکرد شما موثر است. دیویس بر این باور است که  موز منبع سالمتری از پتاسیم  نسبت به نوشیدنی های انرژی زا است.

آیا مصرف موز به معده ی شما آسیب می زند؟

طبق مطالعات صورت گرفته،  موز حاوی فیبر  محلولی است که برای کمک به راحت شدن و یا جلوگیری از گاز و یبوست، شناخته شده است. همچنین، پتاسیم به تثبیت سطح سدیم و کاهش التهاب کمک می کند.

آیا لازم است که موز را با چیزهای دیگر ترکیب کرد؟

نه لازم نیست. اما اگر شما مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، ممکن است لازم باشد آن را با یک منبع پروتئین مانند کره گردو برای کمک به احساس سیری و بالا بردن شانس خود برای کاهش وزن، ترکیب کنید. شما همچنین می توانید یک موز  له شده را به کیوانای پخته شده برای صبحانه، اضافه کنید. لازم است بدانید که موز دارای نوعی فیبر است که به عنوان نشاسته مقاوم شناخته می شود و پاسخ قند خون شما را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که غذاهای حاوی نشاسته مقاوم مانند  موز  ممکن است به ویژه برای افرادی که دیابت دارند، مفید باشد.

آیا مشکلات سلامتی با خودن موز ایجاد می شود؟

دیویس می گوید: اکثر مردم می توانند با خیال راحت، به طور روزانه شش یا هفت عدد  موز  بخورند. با این حال اگر شرایطی دارید که مصرف بالای پتاسیم می تواند خطر آفرین باشد مانند بیماری های مزمن کلیه، در مورد مصرف آن با ارائه دهنده ی خدمات سلامتی مشورت کنید. همچنین اگر داروهای خاصی را مانند بتا بلوکرها که می توانند با پتاسیم بالا اختلال ایجاد کنند، مصرف می کنید، با پزشک در مورد  خوردن موز  صحبت کنید.

 

منبع: الو دکتر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied