شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

3 ماهه اول بارداری و هرآنچه که باید بدانید

بارداری حدود 40 هفته است که به سه دوره، تقسیم می شود. در این مقاله قصد داریم درباره مهم ترین وقایع سه ماهه اول بارداری صحبت کنیم.

 

مراقبت های ماه سوم بارداری چیست؟

2533542 - Copy - Copy

 

بارداری حدود 40 هفته است که به سه دوره، تقسیم می شود. سه ماهه اول بارداری (توضیحات تکمیلی) زمانی است بین لقاح تا پایان هفته دوازدهم بارداری. در این مدت، بدن یک زن باردار دچار تغییر و تحولات جسمی و روحی فراوانی می شود. کودک شما نیز در طول سه ماهه اول بارداری یک مرحله تکاملی بسیار مهم را پشت سر می گذارد. در این مقاله قصد داریم درباره مهم ترین وقایع سه ماهه اول بارداری صحبت کنیم.

 

تغییرات بدن مادر در سه ماهه اول بارداری

 

اگرچه اکثر زنان عقب افتادن پریود را به عنوان اولین نشانه حاملگی می دانند، اما درواقع شروع علائم بارداری از زمانی است که بدن شما با تغییرات هورمونی ناشی از بارداری مواجه می شود. مهم ترین علائم سه ماهه اول بارداری عبارت اند از:

 

حساسیت و تورم پستان ها

 

در مدت کوتاهی بعد از لقاح بین اسپرم و تخمک، ممکن است تغییرات هورمونی بدنتان باعث شود که پستانهای شما حساس یا دردناک شوند. ازآنجاکه بدن شما به تدریج با این تغییرات هورمونی سازگار می شود، احتمالاً بعد از سه ماهه اول بارداری این علائم کاهش می یابد.
 

حالت تهوع با استفراغ یا بدون استفراغ 

 

حالت تهوع بارداری که تحت عنوان بیماری صبحگاهی نیز شناخته می شود، معمولاً یک ماه پس از بارداری شروع می شود. برخلاف نام آن، در هر ساعتی از شبانه روز می تواند اتفاق بیفتد و دلیل اصلی آن، بالا رفتن سطح برخی از هورمون ها در بدنتان است.

 

برای جلوگیری از حالت تهوع بارداری سعی کنید معده خود را خالی نگذارید. هر یک تا دو ساعت به آرامی و به مقدار کم، غذا بخورید. غذاهایی را انتخاب کنید که کم چربی باشند. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. از خوردن غذاهایی که طعم یا بوی آنها، حالت تهوع شما را تشدید می کند، خودداری کنید. 

 

تکرر ادرار

 

ممکن است در سه ماهه اول بارداری بیشتر از حد معمول، نیاز به مراجعه به سرویس بهداشتی داشته باشید. علت این است که حجم خون بدنتان در دوران بارداری افزایش می یابد. بنابراین کلیه های شما دائما برای دفع مایعات اضافی از بدن، مشغول به کار خواهند بود و بیشتر از قبل، نیاز به تخلیه مثانه خواهید داشت. 
 

خستگی

 

در سه ماهه اول بارداری سطح هورمون پروژسترون افزایش می یابد که باعث می شود بیشتر از قبل، خسته و خواب آلوده باشید. در این مدت تا جایی که ممکن است، استراحت کنید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم نیز، ممکن است انرژی شما را افزایش دهد.
 

یبوست

 

بالا رفتن سطح هورمون پروژسترون در سه ماهه اول بارداری می تواند حرکت مواد غذایی را در دستگاه گوارش شما آهسته تر کند و باعث یبوست شود. مکمل های آهن بارداری نیز ممکن است این مشکل را تشدید کنند. برای جلوگیری یا رفع یبوست، مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی دوران بارداری مصرف کنید و مایعات زیادی بنوشید. فعالیت بدنی منظم نیز می تواند به شما کمک کند.
در سه ماهه اول بارداری چه اتفاقی برای جنین می افتد؟
اگر قصد پیشگیری از سقط جنین را دارید و می خواهید یک بارداری سالم و موفق داشته باشید، به  نکات زیر توجه کنید:
 
  • ویتامین های دوران بارداری را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

  • فعالیت بدنی سبک اما منظم داشته باشید. 

  • با انجام تمرینات کگل، عضلات کف لگن خود را تقویت کنید. 

  • یک رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات، پروتئین و فیبرهای کم چرب مصرف کنید.

  • آب زیاد بنوشید.

  • در مصرف کالری، تعادل را رعایت کنید، نه کمتر و نه بیشتر. شما حدود 300 تا 500 کالری بیشتر از حد معمول، نیاز خواهید داشت.

  • از انجام ورزش شدید یا تمرینات قدرتی که باعث آسیب رسیدن به شکمتان می شود، خودداری کنید.

  • از مصرف الکل ، کافئین (بیش از یک فنجان قهوه یا دو فنجان چای در روز)، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر، خودداری کنید.

  • از مصرف ماهی خام یا غذاهای دریایی دودی شده خودداری کنید. همچنین مصرف ماهی هایی نظیر کوسه ماهی، شمشیر ماهی، ماهی خال مخالی و دیگر انواع ماهی که سطح جیوه بالایی دارند، خودداری کنید.

  • جوانه های خام مصرف نکنید.

  • بستر گربه را که می تواند ناقل یک بیماری انگلی به نام توکسوپلاسموز باشد، تمیز نکنید.

  • شیر یا سایر محصولات لبنی غیرپاستوریزه را مصرف نکنید.

 

آزمایش‌های سه ماه اول بارداری

 

2387297

 

آزمایش های بارداری که در سه ماهه اول درخواست می‌شوند، بسیار مهم هستند؛ زیرا این دوره، بسیار حساس است و از طرفی، زمان خوبی برای تشخیص نقایص مادرزادی محسوب می‌شود. مهم‌ترین آزمایشات سه ماهه اول بارداری عبارت‌اند از:  

 

آزمایش خون

 

آزمایش خون یکی از اولین آزمایشات بارداری است که توسط پزشک زنان درخواست می‌شود. درصورتی‌که شما قبل از بارداری، آزمایش خون انجام نداده باشید، پزشک شما برای تعیین گروه خونی، Rh خون، سطح آنتی‌بادی ضد عوامل عفونی نظیر سرخجه و هپاتیت B، شمارش کامل سلول‌های خون، بررسی وجود عفونت در بدن، تعیین سطح قند و چربی خون، تعیین ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کم خونی و اختلالات تیروئید، درخواست می‌شود.

 

اگر شما در معرض ابتلا به بیماری‌های آمیزشی قرار داشته باشید، پزشک زنان در آزمایش خون، ابتلای شما به این بیماری‌ها را نیز، بررسی خواهد کرد؛ زیرا این بیماری‌ها می‌توانند مشکلاتی جدی برای شما و کودک ایجاد کنند. مثال‌هایی از این بیماری‌ها، بیماری سیفلیس و ایدز هستند که اگر به‌موقع تشخیص داده شوند، پزشک می‌تواند شانس ابتلای کودک به آنها را تا حد زیادی کاهش دهد. 

 

آزمایش ادرار

 

یکی دیگر از آزمایشات بارداری در سه ماهه اول، آزمایش ادرار است. در این آزمایش پزشکتان قصد دارد وجود هرگونه عفونت ادراری را در شما بررسی کند. علاوه بر این، سطح قند، پروتئین یا کتون ادرار نیز سنجیده خواهد شد؛ زیرا سطح بالای این ترکیبات در ادرار شما، می‌تواند نشانه دیابت بارداری باشد. همچنین اگر علاوه بر پروتئین بالا در ادرار، فشار خون شما نیز بالا باشد، ممکن است دچار مسمومیت بارداری شده باشید. 

 

آزمایشات غربالگری 

 

غربالگری سه ماهه اول ترکیبی از سونوگرافی جنین و آزمایشات خون مادر است. این غربالگری‌ها می‌تواند در تعیین خطر برخی از نقایص ژنتیکی مادرزادی به پزشک زنان کمک کند. غربالگری سه ماهه اول معمولاً شامل موارد زیر است:

 

سونوگرافی nt 

 

در این تست، میزان شفافت پوست پشت گردن جنین بر اساس ضخامت پوست یا افزایش مایعات این ناحیه، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی نظیر سندروم داون، شفافیت این ناحیه کمتر از نوزادان طبیعی است. 

 

سونوگرافی برای مشاهده استخوان بینی جنین

 

استخوان بینی ممکن است در بعضی از نوزادان با ناهنجاری‌های خاص کروموزومی مانند سندرم داون، قابل مشاهده نباشد. این ارزیابی معمولاً بین هفته‌های 11 تا 13 هفته حاملگی انجام می‌شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied