شمانیوز
شما نیوز

بیماری پوستی گرانولوم تنگ ماهی چیست؟

گرانولوم تنگ ماهی یک عفونت پوستی مزمن با مایکوباکتریوم مارینوم است.

بیماری پوستی گرانولوم تنگ ماهی چیست؟

گرانولوم تنگ ماهی یک عفونت پوستی مزمن با مایکوباکتریوم مارینوم است. این مایکوباکتریوم محیطی در آب (شور و تازه) دریاچه های طبیعی و دریاها و بسترهای مصنوعی یافت می شود. شایع ترین منع امروزی آن تنگ های ماهی استوایی است که در نهایت باعث عفونت کشنده در ماهی می شود. گرانولوم تنگ ماهی با ورود به بدن انسان معمولا از طریق خراشیدگی کوچک اغلب روی دست است. پس از دوره نهفته که می تواند چند هفته طول بکشد، ضایعات رشد می کند و به شکل یک پلاک، ندول یا گاهی اوقات زخم زگیل مانند در می آید. تظاهر ویژه آن ایجاد ندول های جدید در مسیر لنف است. بیماری معمولا محدود به یک اندام باقی می ماند و به وسیله بافت شناسی و کشت قسمتی از ضایعه تشخیص داده می شود. ضایعات ممکن است به کندی بهبود یابد ولی بیماران معمولا درمان با مینوسیکلین 100 میلی گرم 2 بار در روز به مدت 6 تا 12 هفته را ترجیح می دهند. باید به بیماران توصیه شود که هنگام تمیز کردن تنگ های ماهی استوانه ای خود یا در آینده برای خارج کردن ماهی مرده از دستکش لاستیکی استفاده کنند.

 

آیا بیماری لایم یک عفونت است؟

بیماری لایم، براساس نام شهری در کانکتیکوت واقع در آمریکا نامگذاری شده است که این بیماری برای اولین بار در دهه 1970 در آن ظاهر شد. این بیماری به وسیله اسپیروکتی به نام بورلیا بورگدوفری به وجود می آید و به وسیله ساس هایی منتقل می شود که به طور طبیعی از گوزن ها و گوسفندان تغذیه می کنند. پس از گزش، ضایعه ویژه اریتم مزمن مهاجر ایجاد می شود. این ضایعه یک حلقه قرمز با رشد رو به خارج است که در طول چندین هفته رشد می کند. ارگانیسم در این ضایعه پوستی همانند سازی می کند. در این زمان بعضی نشانه های عمومی مثل سردرد، تب خفیف، خستگی و درد عضلانی بسیار شایع است. مننژیت، فلج اعصاب کرانیال و علایم قلبی با شیوع کمتر ممکن است اتفاق بیفتد. تظاهرات مزمن آن که ماه ها یا سال ها پس از عفونت اولیه ایجاد می شوند و نظیر سیفیلیس تاخیری هستند عبارت است از: آرتریت و مشکلات متنوع سیستم عصبی محیطی یا مرکزی.

تشخیص معمولا به وسیله سرولوژی است و می تواند در مراحل اولیه بیماری منفی شود که در این مواقع از تست های اختصاصی مثل وسترن بلات استفاده می شود.

 

منبع:مه شو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied