شمانیوز
شما نیوز

مهمترین دغدغه افراد شاغل چیست؟

استرس شغلی، یکی از معضلات دنیای امروز است که اگر این موضوع نادیده گرفته شود می‌تواند اثرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

مهمترین دغدغه افراد شاغل چیست؟

 استرس یکی از مشکلات دنیای امروز است که به شکل‌های مختلفی وجود دارد  و اغلب افراد هر جامعه‌ای با آن روبرو هستند. امّا یکی از شایع‌ترین موارد آن، استرس شغلی است که این موضوع می‌تواند هم قبل از پیدا کردن شغل و هم پس از آن برای افراد وجود داشته باشد.

شاید شما یکی از افراد شاغل هستید که برای زود رسیدن به محل کار خود و یا به نحو احسن انجام دادن وظایفتان در محل کار، به طور مداوم استرس دارید چرا که میخواهید بهترین خود را انجام دهید و به نوعی از قافله افراد موفق ومنظم عقب نیفتید.

اما باید این واقعیت را بپذیرید که استرس ناشی از کار در طولانی مدت نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روحی شما را به خطر می‌اندازد تا جایی که کم کم فشار‌های آن باعث ازدست دادن انگیزه تان می‌شود وهمیشه بر این تصور هستید که در کار خود فرد موفقی نیستید واگر این استرس با همین فرمان جلو برود آسیب‌های جدی تری را برای شما به همراه دارد.

واقعیت این است که مشاغلی با حساسیت بالا وجود دارند که از آن جمله می‌توان به پزشکی، پرستاری، خبرنگاری، گویندگی خبر، مامایی, آتش نشانی و... اشاره کرد که استرس‌های ناشی از این مشاغل، اگر به صورت افراطی نباشد می‌تواند طبیعی باشد، اما بسیاری از افراد هستند که با وجود حساسیت زا و استرس زا نبودن شغلشان, باز هم از استرس شغلی بالایی رنج می‌برند.

برخی از افراد بر این باور هستند که هر شغلی, استرس‌ها ومشکلات خاص خود را دارد، اما باید به این نکته مهم توجه کرد که استرس برای تمامی افراد شاغل چه از نوع کم خطر و چه ازنوع پرخطر می تواند آسیب زا باشد تا جایی که باعث شود حتی اگر فرد شاغل توانایی لازم برای بهتر انجام دادن کار خود را داشته باشد، اما باز هم نتواند استعداد خود در حیطه کاری اش را آن گونه که باید به نمایش بگذارد و به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

به استرس‌های ناشی از شغل که هر فردی با آن روبرو می شود اصطلاحا " تنش‌های شغلی " می گویند  که این تنش‌ها زمانی به وجود می آیند که بین نیاز‌های شغلی افراد وتوانایی‌ها وهمچنین قابلیت‌ها وخواسته‌های فرد هماهنگی وجود نداشته باشد.

این یک واقعیت است که برخی از افراد به دلیل علاقه وافر به حرفه وشغل خود، تمامی محدودیت‌ها و استرس‌های ناشی از آن را تحمل می‌کنند حتی اگر نتوانند محیط کار و یا برخی از همکاران خود را اصلاح کنند و یا تغییر دهند.

 نکته شایان ذکر این است که عده‌ای از افراد شاغل هم اذعان می‌کنند جبر اقتصادی و نبود  شغل متناسب با رشته یا تخصص آن‌ها باعث شده است که این شرایط دشوار و استرس زا را تحمل کنند و در حقیقت چاره‌ای جز این ندارند.

سهیل رضایی, روانشناس, در گفت وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با معضل استرس شغلی اظهار کرد: استرس, یک فشار دائمی است که می تواند فرد را دچار مشکلات متنوع روحی، روانی و جسمانی کند  و روی سیستم ایمنی وسلامت بدن تاثیر بگذارد تا جایی که باعث  فرسودگی سنگین فرد شود.

وی بیان کرد: استرس زمانی رخ می دهد که  فرد به طور مداوم اضطراب دارد و در وجود خود احساس تهدید مکرر می کند که این استرس,  در هر حیطه‌ و هر نقطه‌ای که کارکرد زندگی، آن طور که باید به درستی پیش نرود, خود را نشان می دهد.

این روانشناس تصریح کرد: وقتی فرد احساس نگرانی از آینده داشته باشد و به این موضوع  فکر کند که نه تنها  نمی تواند به خوبی از عهده وظایف ومسئولیت‌های خود برآید بلکه نمی تواند حس ارزشمندی خود را هم حفظ کند دچار استرس می شود. 

رضایی گفت:  استرس شغلی, یکی از رایج‌ترین نوع استرس‌های حال حاضر است. چرا که برخی از مشاغل مستلزم سطح کارایی بیشتری هستند و برخی دیگر از افراد شاغل هم هستند که به دلیل کمال گرایی بیش از اندازه شان به هیچ عنوان از خود رضایت کافی ندارند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات, محیط کاری باعث به وجود آمدن استرس می‌شود. به این دلیل که نه تنها سرعت عمل وخطر در آن‌ بیش از مشاغل دیگر است بلکه سر و صدای موجود و تغییرات ناگهانی در آن‌ به افزایش استرس فردی دامن می‌زند.

این روانشناس افزود: اضطراب, سطح پایین تری از استرس و بخش طبیعی زندگی انسان  است که برای استرس‌های ناشی از کار، در مرحله اول باید توجه کرد آیا شغلی که فرد انتخاب کرده متناسب با روحیه وتوانمندی‌های اوست یا خیر؟! که در این خصوص باید به ویژگی‌های شخصیتی درونگرایی، برونگرایی، عاطفی بودن  فرد هم  توجه ویژه‌ای کرد.

رضایی تاکید کرد: اگر شغل فرد متناسب با روحیه و توانایی‌ وقابلیت‌های او باشد جای نگرانی نیست چرا که استرس‌های ناشی از کار برای او آزاردهنده نیست و توانایی کنترل کردن آن را در پسِ روان خود دارد.

وی تصریح کرد: محیط کار در کاهش و افزایش استرس افراد بسیار اهمیت دارد که در این میان  باید توجه کرد  آیا در محیط کار, از فرد انتظار‌های معقولانه دارند یا خیر؟! اگر محیط به گونه‌ای است که انتظار‌های نامعقولانه‌ای دارند, فرد باید به فکر تغییر محیط کاری خود باشد. زیرا او نمی‌تواند در چنین محیطی به صورت پایدار بماند و فعالیت کند.

این روانشناس گفت: اگر فعالیتی که فرد در محیط کاری خود انجام می‌دهد معنادار باشد, به طوری که احساس کند می تواند کار مفید و مطلوبی انجام دهد این استرس پذیرفته شده تر وقابل تحمل‌تر است.

رضایی با اشاره به برخی از فعالیت های کاهش دهنده استرس ناشی از شغل ادامه داد: افراد شاغل می توانند با انجام برخی از فعالیت ها به کاهش استرس‌های کاری خود کمک کنند که از آن جمله می‌توان به دوش آب سرد که باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی می شود, تفریحات سالم وقدم زدن و  ارتباط با دوستانی که باعث مثبت شدن هرچه بیشتر روحیه فرد می‌شوند اشاره کرد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان, افزایش مهارت‌های شغلی می توانند بسیار کمک کننده باشند چرا که فرد با تسلط و اعتماد به نفس بیشتری به فعالیت می‌پردازد اما اگر استرس شغلی فرد به حدی افراط آمیز بود که زندگی او را از لحاظ جسمانی و روحی تحت الشعاع قرار داد باید حتما به روانشناس مراجعه و این مشکل را درمان کند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied