شمانیوز
شما نیوز

نکات نگهداری کاکتوس در آپارتمان

کاکتوس گیاهی است که طرفداران زیادی دارد اما لازم است بدانید برای نگهداری آن در منزل باید نکاتی را رعایت کنید.

نکات نگهداری کاکتوس در آپارتمان

کاکتوس گیاهی است که می توان گفت در هر خانه و آپارتمانی وجود دارد، نگهداری یک کاکتوس سالم و زیبا در منزل نیازمند رعایت نکاتی است.کاکتوس ها برای رشد به نور فراوان نیاز دارندو فصل تابستان زمان گل دهی اکثر کاکتوس ها است.

بیش از صد نوع کاکتوس وجود دارد که هر کدام ظاهر متفاوتی دارند، این گیاه در آب و هوایی خشک و گرم رشد کرده و برخلاف سایر گیاهان نیاز به آبیاری زیاد ندارد، کاکتوس با ذخیره آب در خود، می تواند در شرایط بی آبی و خشکسالی زنده بماند. گرچه کاکتوس ها، عاشق نور خورشید هستند، اما تعداد زیادی از آن ها می توانند در مکان های سرپوشیده نیز رشد کنند.

آبیاری: آبیاری کم و خشکی طولانی مدت در فصول رشد موجب خشک شدن ریشه ها گشته و در صورت آبیاری مجدد امکان پوسیدن ریشه ها وجود دارد، کاکتوس هایی که در فصول رشد در فضای آزاد نگهداری می شوند، نسبت به نگهداری در خانه، رطوبت را سریعتر از دست می دهند. بنابراین فواصل زمانی آبیاری کم می شود.

نور مناسب: از دادن آب به گل کاکتوس در زیر نور آفتاب خودداری کنید زیرا باعث سوختگی و ایجاد لک بر روی گیاه می شود و همچنین از قرار دادن کاکتوس ها در زیر آفتاب مستقیم خودداری کنید زیرا آفتاب مستقیم باعث سوختگی کاکتوس ها می شود، کاکتوس بدون نیاز به نور زرد و خراب می شود.

کوددهی: در فصل تابستان کاکتوس ها و ساکولنت ها را باکودهای ازت پایین و پتاس بالا هر ماه یکبار کود دهی کرد. البته توجه داشته باشید کاکتوس هایی که خواب هستند را نباید کود داد.

تعویض گلدان کاکتوس: اگر امکان دارد، هنگام تعویض گلدان گل کاکتوس بهتر است گلدان قبلی را بشکنید و گیاه را از آن خارج نمایید. زیرا خارج کردن گل کاکتوس با بیلچه موجب زخمی شدن ریشه می شود. مقداری خاک کاکتوس تازه در ته گلدان ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک بیشتر پر کنید.

 کاکتوس تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و آبیاری آن نیز باید به اندازه باشد تا بتواند به محیط جدید خو بگیرد. پس از این جابجایی، گل کاکتوس تنها در صورتی به گلدان دیگر منتقل می شود که این تعویض کاملا ضروری باشد.

پس از تعویض گلدان، مراقبت از گل کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، تنها مورد بسیار مهم این است که بدانید کاکتوس دو فصل دارد، فصل رشد فعال که در طی بهار و تابستان رخ میدهد و فصل استراحت که در پاییز و زمستان است، زمانی که کاکتوس ها به خواب زمستانی فرو می روند.

برای جلوگیری از زخمی شدن دست، گل کاکتوس را با یک ورق روزنامه که چندلا تا زده اید جابجا کرده و برای ریختن خاک در گلدان نیز از یک برگ کاغذ تا شده استفاده کنید.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied