شمانیوز
شما نیوز

آمادگی تهران برای عزاداری سازگار با شرایط کرونا

عزاداری‌های ماه محرم امسال در تهران به منظور سازگاری با شرایط کرونا کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و مسئولان نیز با اتخاذ تصمیم‌ها و اطلاع‌رسانی، صیانت از سلامت عزاداران را دنبال می‌کنند.

آمادگی تهران برای عزاداری سازگار با شرایط کرونا

اولویت دادن به روضه‌خوانی خانوادگی و عزاداری در خانه، کمک‌های مومنانه، عزاداری در فضای باز و کسب مجوز برای عزاداری در مکان‌های سربسته، تمرکز نکردن عزاداران در اماکن خاص و تقویت معنویت در فضای مجازی از جمله تصمیم‌های ستاد ملی کروناست که شرایط سازگار با وضعیت موجود را فراهم می‌کند.

گفت‌وگو با تعدادی از مسئولان هیات‌های عزاداری و ستادهای استانی و شهرستانی تهران نیز آمادگی برای عزاداری سازگار با شرایط کرونا را نشان می‌دهد.

مسئول حسینیه شهدای صباغچی تهران می‌گوید: امسال با توجه به شرایط ناشی از کرونا، شکل برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان تغییر می‌کند و آیین‌های عزاداری عمومی با رعایت اصولی چون کاهش زمان، تجمع حداقلی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده عمومی و مستمر از ماسک برگزار می‌شود.

به گفته مجید صباغچی، ایستگاه‌های صلواتی برای حفظ امنیت و سلامت افراد تعطیل شده و هزینه آنها به سمت تولید و توزیع ماسک و لوازم بهداشتی برای مردم سوق داده می‌شود.

عضو شورای هیات‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی شمال شرق تهران عنوان کرد: توزیع سبد کالا و توزیع ماسک و لوازم بهداشتی در قالب کمک‌های مومنانه بین خانواده‌های نیازمند نیز در اولویت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پرچم‌هایی تهیه و در بین شرکت‌کنندگان عزاداری سالار شهیدان توزیع می‌شود تا آنها را به یاد اباعبدالله الحسین(ع) بر سر در خانه‌هایشان نصب کنند و شهر در ماتم سالار شهیدان سیاهپوش شود.

مسئول هیات ثارالله مسجد الهادی تهران نیز می‌گوید: هیات های عزاداری را دستورالعمل برگزاری یک پنجم فضای مسجد به حضور زنان و مردان برای برپایی مراسم عزاداری اختصاص یافته و استفاده از ماسک برای همه عزاداران الزامی است.

ابوالفضل عامری افزود: فضای باز مقابل مسجد با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای حضور و شرکت عزاداران درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه همه شرکت کنندگان در مراسم سوگواری سالار شهیدان باید نکات بهداشتی را برای حفظ سلامتی خود و دیگران رعایت کنند، خاطر نشان کرد: با توجه به دستورالعمل های بهداشتی و صیانت و از سلامت مردم، مراسم با تعداد جمعیت محدود و در زمان کوتاه‌تری نسبت به سال‌های قبل برگزار می‌شود.

مسئول هیئت ثارالله مسجد الهادی تهران عنوان کرد: فضای کوچه و مسجد به صورت مرتب با مواد شوینده ضد عفونی می شود و همه هیئت های مذهبی هم با این اقدام گامی موثر در سلامت افراد برمی دارند.

وی یادآور شد: ایستگاه‌های صلواتی در خصوص توزیع ماسک الکل اقدام خواهند کرد و از توزیع چای خودداری می‌شود.

عامری با اشاره به اینکه خادمان موظب به استفاده از ماسک هستند، گفت: با توجه و تاکید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت افراد در روز عاشورا و تاسوعا دسته‌های عزاداری بیرون نخواهند آمد.

مسئول موسسه خیریه هیئت اول مظلوم عالم حضرت علی (ع) ورزشکاران باستانی و کشتی پهلوانی تهران به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی هزینه های هیئت امسال صرف امور خیریه و کمک به نیازمندان و محرومان می‌شود.

جواد روحانی افزود: بسته های ارزاق به صورت سبد کالا تهیه و در بین افرادی که به هر دلیلی گرفتار و نیازمند هستند توزیع می شود تا بخشی از مشکلات این قشر رفع شود.

وی عنوان کرد: هیئت‌های دیگر هم با توجه به شرایط کرونایی و معضلاتی که در این حوزه برای افراد پیش آمده می‌توانند برنامه‌های خود را در فضای مجازی منتشر کرده و هزینه هیئت را به نیازمندان اختصاص دهند.

وی خاطر نشان کرد: امسال هیئت اول مظلوم عالم هم برنامه های خود را در کانال منتشر می کند تا علاوه بر حفظ شعائر حسینی و تداوم آن، سلامت و امنیت جسمی مردم حفظ شود.

تعارضی بین برگزاری مراسم عزاداری محرم و سلامت مردم نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعارضی بین برگزاری مراسم عزاداری محرم و سلامت مردم وجود ندارد و هیئت‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تهیه فضای مناسب می‌توانند مراسم عزاداری سالار شهیدان را بدون دغدغه برگزار کنند.

حجت الاسلام علی اصغر سهرابی افزود: در راستای برگزاری مراسم سالار شهیدان و کمک به هیئت‌های مذهبی برای برپایی آن به شکل امن و بهداشتی، عزم ملی و میثاقی بین تمامی دستگاه‌ها در حوزه نظامی، بهداشتی و امنیتی شکل گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: مراسم محرم و سوگواری امام حسین (ع) ریشه در تاریخ در بین ملت ایران داشته و خاطرات معنوی زندگی همه در فضای معنوی عشق به اباعبدالله شکل گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران عنوان کرد: برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) بر اساس مطالبات و درخواست های مردمی انجام شده هیئت ها متعهد شدند تا با رعایت نکات و دستورالعمل های بهداشتی مراسم را برگزار کنند.

وی تاکید کرد: دستورالعمل های سختگیرانه‌ای در زمینه صیانت و حفظ عزاداران حسینی و عزاداری و همچنین سلامتی تمامی افراد جامعه در نظر گرفته شده که همه ملزم به رعایت آن هستند.

حجت الاسلام سهرابی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مسئول اجرایی کردن دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بوده و همه باید در این حوزه، تبلیغات اسلامی را همراهی و یاری کنند، گفت: مکان هیئت، تهویه، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت موارد بهداشتی از نکات مورد تاکید و توجه در هیئت‌های مذهبی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه برای اقامه و برپایی مراسم عزاداری پروتکل های بهداشتی لازم مشخص شده است، بیان داشت: در راستای استفاده از ادوات و ابزار عزاداری هم حد و مرزی تعیین شده تا کسی از نظر بهداشتی و سلامتی با مشکل مواجه نشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: تمامی سازمان های مربوطه از جمله تبلیغات اسلامی، بسیج، ناجا و همه ارگان ها بر عملکرد هیئت ها نظارت دارند.

 

 

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied