شمانیوز
شما نیوز

جزئیات گروه بندی دانش آموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی

حاجی‌میرزایی گفت: اگر تعداد دانش آموزان با مساحت کلاس یکسان نباشد، برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی گروه‌بندی می‌شوند.

جزئیات گروه بندی دانش آموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز سال تحصیلی با اشاره به اینکه امسال، محرم متفاوتی داشتیم و بلوغ فکری و مسئولیت پذیری مردم ما به خوبی آشکار شد، اظهار کرد: ایران به یک حسینیه بزرگ تبدیل شد، ما هم در آموزش و پرورش به دلیل اینکه محیط مدارس فضای مناسبی برای استقرار هیات مذهبی بود، این فضا را در اختیار عزاداران حسینی قرار دادیم.

او ادامه داد: در آستانه پانزدهم شهریور، آغاز سال تحصیلی جدید هستیم. همیشه آغاز سال تحصیلی، یک رویداد بزرگ فرهنگی است که همه آحاد جامعه را در برمی‌گیرد، امیدواریم امسال هم، سال تحصیلی با شکوهی را آغاز کنیم.

 

هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم شود

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل محروم شود، گفت: اصل بر آموزش حضوری است چراکه هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نیست. ارتباط موثر معلم با دانش آموز یکی از مهم ترین دلایل رشد و موفقیت دانش آموزان به خصوص در پایه ابتدایی است.

او تاکید کرد: تنها چیزی که حضور دانش آموزان در مدارس را محدود می‌کند، اعمال مقررات بهداشتی است. مدارس فقط با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، غیرحضوری می‌شوند. اواخر سال تحصیلی گذشته با کرونا مواجه شدیم اما امسال اصل بر برقراری ارتباط معلم و دانش آموزان است تا عملیات آموزشی در روندی هماهنگ، دنبال شود.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: سال تحصیلی گذشته سال تجربه‌های جدید برای معلمان و دانش آموزان بود. معلمان با تلاش‌های بسیار توانستند به دانش آموزان، آموزش‌های مناسبی ارائه دهند. البته ارتباط بین مدرسه و خانه اهمیت دارد، اما در شرایط کرونا که با آن مواجه هستیم باید خانواده‌ها با حساسیت بیشتری در کنار فرزندان و آموزش و پرورش باشند.

 

آغاز آموزش های تلویزیونی از ۱۵ شهریور

وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه رسانه‌ها نقش متمایزی دارند، گفت: با توجه به عدم قطعیتی که در فضای فعلی وجود دارد، نیازمند مساعدت رسانه‌ها هستیم. رسانه ملی در امر آموزش، نقش فعالی خواهد داشت. در واقع تلویزیون با پوشش گسترده می‌تواند همه آموزش‌های ما را پخش کند، براین اساس آموزش‌های تلویزیونی دانش آموزان از ۱۵ شهریور از سر گرفته خواهند شد.

او با بیان اینکه مدرسه تلویزیونی می‌تواند تمام خانه‌ها را به مدرسه تبدیل کند، گفت: محتوای دروس از پایه اول تا پایه دوازدهم تولید شده است و روی شبکه شاد بارگذاری می‌شود تا ذی‌نفعان آموزشی به آن دسترسی پیدا کنند.

حاجی میرزایی گفت: انتظار داریم دانش آموزان با جدیت بیشتری سال تحصیلی جدید را دنبال کنند.

وزیر آموزش و پرورش از ارتقای ظرفیت‌های شبکه شاد خبر داد و گفت: روز پنج شنبه، ۱۳ شهریور از شبکه شاد با ظرفیت‌های جدید رونمایی خواهد شد و با توجه به تجربه کشورهای مختلف، تلفیقی از روش‌ها را به کار خواهیم گرفت.

او تصریح کرد: کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود اما اگر تعداد دانش آموزان با مساحت کلاس یکسان نباشد، برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی گروه‌بندی می‌شوند. 

حاجی میرزایی بیان کرد: محتوای آموزشی الکترونیکی تولید شده از حیث نیاز به تمرین و تکرار از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی مورد بررسی قرار گفته است.

 

وضعیت افراد مشمول لایحه تعارض منافع، این هفته مشخص خواهد شد

وزیر آموزش و پرروش در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباه سرانجام پیگیری بخشنامه تعارض منافع و وضعیت مدرسه داری مسئولان تصریح کرد: در این مورد اطلاعات تفصیلی جمع آوری شده است. تعدادی از همکارانی که مدرسه داشتند و پس از بخشنامه مدرسه را تعطیل کردند، همچنین افرادی که می‌خواهند مدرسه داری کنند در همین هفته تعیین تکلیف می‌شوند. علاوه بر آن وضعیت افراد مشمول لایحه تعارض منافع این هفته مشخص خواهد شد.

حاجی‌میرزایی درباره آموزش جنسی در مدارس توضیح داد: در این باره ماموریتی از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت به آموزش و پرورش محول شد. در دوره مدرسه آموزش را مخصوص معلمان و والدین در نظر گرفتیم. در شرایط فعلی آگاهی‌های لازم از طریق معلمان صورت می‌گیرد براین اساس پیش نویس  این سند آماده شده است و امیدواریم زودتر به مرحله اقدام برسد.

او درباره حضور نیرو‌های غیرآموزشی در مدارس و اعتراض برخی از این نیرو‌ها گفت: همه نیرو‌هایی که با آموزش و پرورش همکاری دارند در ازای حقوق دریافتی ماموریت‌ها و مسئولیت‌های دارند و برای تمام این افراد ماموریت‌ها تعریف شده است؛ بنابراین بخشی از فعالیت‌ها به صورت حضوری و بخشی غیرحضوری خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جریان اعتیاد در مدارس کنترل شده است، گفت: با توجه به شرایط کرونا طرح نماد و یاریگران زندگی در شبکه شاد مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به اهیمت آسیب‌های اجتماعی برنامه ما این است که این طرح‌ها را به طور جدی دنبال کنیم.

حاجی میرزایی درباره تعداد دانش آموزانی که در ۳۵ درصد مدارس امکان آموزش حضوری دارند، گفت: این موضوع مختص دانش آموزانی است که تعداد آن‌ها در هر مدرسه کمتر از ۵۰ نفر است، اما درباره سایر مدارس هم وضعیت حضور منتفی نیست و ۶۵ درصد باقی مانده در مواردی که تعداد دانش آمزوان به گونه‌ای باشد که امکان حضوری نباشد به طور شیفتی حضور آن‌ها دنبال می‌شود. در همه مدارس سراسر کشور اصل بر این است که آموزش حضوری باشد مگر اینکه طبق دستورالعمل‌های بهداشتی، امکان آموزش حضوری وجود نداشته باشد.

او درباره آموزش ویژه نوآموزان در بدو ورود به مدرسه گفت: با توجه به اینکه کلاس اولی‌ها باید با معلم آشنا شوند بنابراین بر آموزش حضوری آن‌ها حتی با تعداد خیلی کم دانش آموزان به اتفاق خانواده‌های آن‌ها تاکید داریم. در واقع جریان آموزشی آنها، نیاز بیشتری بر حضور دارد.

 

تعیین تکلیف مدرسه داری مسئولان طی این هفته

حاجی‌میرزایی درباره موضوع مدیریت تعارض در سطوح مختلف گفت: در بخشنامه قید شده است که چه مشاغلی را مورد توجه قرار دهیم. تاکنون  ۲۲۵ نفر در  کل کشور با توجه به الگوی بخشنامه ما شناسایی شده اند. تعداد افراد مشمول تعارض منافع، کمتر از پنج نفر است که تعیین تکلیف می‌شوند، در این مورد هیچ استثنایی قائل نشدیم.

 

میزان شهریه مدارس از طریق ستاد تنظیم بازار بررسی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درمورد نظارت بر شهریه توضیح داد: درمورد اینکه هر مدرسه چه میزان شهریه داشته باشد، ضوابط آن مشخص شده است. این رقم از طریق ستاد تنظیم بازار بررسی و تائید شده است بنابراین این قیمتی که روی سایت قرار می‌گیرد مبنای عمل است در غیر این صورت هیئت نظارت در این زمینه تصمیم گیری می‌کند.

او افزود: بخشی از هزینه‌ها در چارچوب هزینه‌های فوق برنامه است که با توافق خانواده‌ها خواهد بود و اگر از نظر خانواده این موضوع مورد پذیرش نبود باید از طریق سامانه شکایات آموزش و پرورش یا سامانه ۴۳۱۷ شکایت خود را پیگیری  کنند.

 

اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای ضدعفونی کردن مدارس

وزیر آموزش و پرورش با تاید بر اینکه سلامت دانش‌آموزان اصل است، بیان کرد: در کنار حق آموزش، حق سلامت هم مهم است، بر این اساس حداکثر مراقبت را مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت خواهیم داشت. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان برای ضدعفونی مدارس در نظر گرفتیم که امروز ۳۰ میلیارد تومان آن محقق شد. علاوه بر آن تعمیر سرویس‌های بهداشتی هم بر عهده سازمان نوسازی مدارس کشور قرار گرفت تا زمان بازگشایی مدارس آن را تحویل دهند.

حاجی میرزایی درباره نقش آموزش و پرورش در تصمیم گیری برای شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس گفت: آموزش و پرورش با تصمیماتی که در ستاد مقابله با کرونا گرفته می‌شود، موافق است.

او درباره حضور دانش آموزان در مناطق حاشیه شهر‌ها گفت: هرجایی که تعداد افراد مدرسه بیش از حد استاندارد باشد، آموزش‌ها از طریق گروه بندی دانش آموزان ارائه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سال گذشته کرونا همه دنیا را غافلگیر کرد، تصریح کرد: با توجه به شرایط و مشکلاتی که در خصوص آموزش داشتیم، اصلاحات لازم را انجا دادیم همچنین درمورد امتحانات دانش‌آموزان بررسی‌ها نشان داده است کیفیت نمرات پایه دوازدهم نیم تا یک نمره بهبود داشته است.

 

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان شهریور

حاجی‌میرزایی درباره تاثیر کمیته اقتصادی بر بودجه آموزش و پرورش از پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان شهریور خبر داد و بیان کرد: البته بخش اعظم این پاداش تخصیص پیدا کرده است. از دیگر اثرات کمیته اقتصادی بر سهم فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان بود که افزایش یافت همچنین ۴۴۰ میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق واریز شد.

او افزود: درمورد مولد سازی دارایی‌های آموزش و پرورش با تنگنا‌های آموزشی مواجه بودیم. حدود ۹۵ نقطه را مشخص کردند که برای مولد سازی دارایی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. در حوزه معاونت توسعه منابع هم که با تنگنا‌های مالی مواجه هستیم که در این باره تدابیری داشتیم.

 

جذب ۷۳ هزار نیروی انسانی جدید طی امسال

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مورد تامین نیروی انسانی امسال گام‌های بزرگی برداشته شد براین اساس  ۲۰ هزار نفر با ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را در دوره چهار ساله این دانشگاه خواهیم داشت. تعداد ۲۸ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ جذب خواهند شد که از طریق آمون استخدامی، پذیرش در با گذراندن دوره مهارت آموزی به کار گرفته می‌شوند همچنین ۲۵ هزار آموزش دهنده نهضت از طریق آزمون به کار گرفته خواهند شد. مبنای پذیرش براساس نمره دریافتی در آزمون بوده و مابقی آموزش دهندگان نهضت هم تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف می‌شوند.

او ادامه داد: ۸ هزار نیرو به مربیان تربیتی اختصاص داده شده است همچنین امسال برای تجهیز هنرستان‌ها گام‌های خوبی برداشتیم. در بودجه امسال ۴۰۰ میلیارد تومان برای آموزش مهارتی و ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌های کشور در نظر گرفته ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه ویژه‌ای برای مهارت آموزی دانش آموزان مورد توجه است و وزارت صمت را هم در این مورد دخیل کرده ایم، گفت: در نظر داریم تا در ۱۰ درصد مدارس ابتدایی، تقویت مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان را تحت عنوان طرح «خوانا» را در دستور کار قرار دهیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نمره دهی به دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته چگونه بوده است، تصریح کرد: به هیچ وجه مدارس، معلمان را مجبور نکرده اند که دانش‌آموزان را در امتحانات قبول کنند و هیچ ملاحظه‌ای برای اینکه معلمی سؤالات را تسهیل کند یا در تصحیحش اغماض کند، وجود نداشته است. تاکید داشتیم همه محتوای درسی تدریس و مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر خلاف این شرایط رخ داده است، بررسی خواهد شد.

 

هزینه اینترنت شاد با یک سوم قیمت

حاجی میرزایی درباره وضعیت رایگان شدن اینترنت شبکه شاد گفت: در ستاد کرونا کمیته‌ای را برای بررسی این موضع تعیین کردند و پیشنهاد این ستاد در نظر گرفتن یک سوم هزینه برای اینترنت شاد است. همچنین در خصوص ایمنی و امنیت دانش آموزان هم دغدغه داریم بنابراین نظارت و همکاری بسزایی را در نظر گرفتیم. براین اساس در شبکه شاد کانالی به نام کانال انجمن اولیا و مربیان اختصاص پیدا کرده است تا محیط امنی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. به همین منظور با اپراتور‌ها صحبت کردیم تا سیم کارت دانش‌آموزی در اختیار دانش آموزان قرار بدهند.

او درباره استفاده از تبلت ارزان برای دانش‌آموزان بیان کرد: تولید داخلی ظرفیت تامین حجم بالای نیاز ما را ندارد، اما پیگیری‌های لازم صورت گرفته است. حتی فرض را بر این گذاشته‌ایم که به سایر دانش‌آموزانی که به ابزار هوشمند دسترسی ندارند، نوعی دیگر از آموزش‌ها را ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره مهم‌ترین اقدامات پیش روی این وزارتخانه گفت: اجرای سند تحول بنیادین اولویت اصلی است و پیش بینی کردیم الگوی تدوین برنامه درسی متناسب با سند به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد و در مورد اجرای سند هم پیشران‌هایی را در نظر گرفتیم تا در هر یک از ۶ زیر نظام موجود اهداف تعیین شده را محقق کنیم. همچنین برای ملموس کردن سند تحول، ۲۵ بسته تحولی با قابلیت مشارکت اجتماعی و جذابیت موضوع مورد توجه قرار دادیم که مقرر است تا پایان سال اجرایی شود.

او ادامه داد: برای مسکن فرهنگیان گام بزرگی برداشتیم و تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته را تحت پوش قرار دادیم. بر این اساس برای ۷۵ هزار نفر از آن گروهی که تاکنون خانه دار نبودند، مسکن تهیه شده است.

وزیر آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان اظهار کرد: متناسب با صلاحیت‌های عمومی و تخصصی رتبه بندی انجام شد. بر این اساس سال گذشته در مهر ۹۸ مبلغی را منظور کردند و با هماهنگی مجلس این رتبه بندی در پنج گروه صورت گرفت البته همان موقع برخی نمایندگان مجلس تاکید داشتند این کار نیازمند لایحه است که این موضوع در کمیسیون تلفیق مطرح شد و تفسیر دولت مورد پذیرش قرار گرفت، اما با این حال تابع قانون هستیم و اگر قانونگذاران تشخیص دادند، آماده طی کردن روال قانونی هستیم.

 

کمبودی برای سال تحصیلی جدید نداریم

حاجی میرزایی درباره نحوه تامین نیرو در آموزش و پرورش گفت: کمبودی برای سال تحصیلی جدید نداریم و بخشی از نیرو‌ها از طریق معلمان رسمی و بخشی هم از طریق نیرو‌های قراردادی، پیمانی و حق التدریس و ... تامین خواهد شد، در مورد نحوه فعالیت معلمان در شرایط کرونا هم ساعات کاری مشخص شده است.

او با بیان اینکه آمار ثبت نامی امسال کاهش نیافته است، یادآوری کرد: درباره توزیع کتاب‌های درسی هم وضعیت نگران کننده نیست و هر دانش آموزی که ثبت سفارش کرده باشد، کتاب‌های درسی خود را در موعد مقرر دریافت خواهد کرد؛ در مورد دانش آموزان با نیاز‌های ویژه هم در نسخه جدید شبکه شاد امکاناتی درنظر گرفته شده است تا آن‌ها آسیب نبیند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied