شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی /

طلاق توافقی چیست؟

طلاق ، که به عنوان انحلال ازدواج نیز شناخته می شود ، روند خاتمه ازدواج یا پیوند زناشویی است که یکی از انواع طلاق ، طلاق توافقی می باشد . قوانین طلاق در سراسر جهان بسیار متفاوت است ، اما در بیشتر کشورها طلاق مستلزم مجازات دادگاه یا مقامات دیگر در یک روند قانونی است که ممکن است شامل موارد مربوط به توزیع اموال ، حضانت کودک و پرداخت نفقه و غیره باشد .

طلاق توافقی چیست؟

 

طلاق ، که به عنوان انحلال ازدواج نیز شناخته می شود ، روند خاتمه ازدواج یا پیوند زناشویی است که یکی از انواع طلاق ، طلاق توافقی می باشد . قوانین طلاق در سراسر جهان بسیار متفاوت است ، اما در بیشتر کشورها طلاق مستلزم مجازات دادگاه یا مقامات دیگر در یک روند قانونی است که ممکن است شامل موارد مربوط به توزیع اموال ، حضانت کودک و پرداخت نفقه و غیره باشد .

 

هنگامی که آنهایی که در یک رابطه عرفی قرار دارند شکسته شوند ، به جای طلاق به عنوان جدایی گفته می شود .

 

تنها کشورهایی که اجازه طلاق نمی دهند ، فیلیپین ، شهر واتیکان و وابستگی ولیعهد انگلیس از سارک هستند . در فیلیپین ، طلاق توافقی برای فیلیپین های غیرمسلمان قانونی نیست ، مگر اینکه زن یا شوهر بیگانه باشند و شرایط خاصی را داشته باشند . شهر واتیکان یک کشور کلیسایی است که هیچ روشی برای طلاق توافقی ندارد . کشورهایی که نسبتاً اخیراً طلاق قانونی داده اند عبارتند از : ایتالیا (1970) ، پرتغال (1975) ، گرچه از سال 1910 تا 1940 برای ازدواج مدنی و مذهبی هم امکان پذیر بود) ، برزیل (1977) ، اسپانیا (1981) ، آرژانتین (1987) ، پاراگوئه (1991) ، کلمبیا (1991 ؛ از سال 1976 فقط برای غیر کاتولیک ها مجاز بود) ، آندورا (1995) ،  ایرلند (1996) ، شیلی (2004) و مالت ( 2011) و غیره .

 

زمینه های طلاق توافقی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است . ازدواج ممکن است به عنوان یک قرارداد ، یک وضعیت یا ترکیبی از این موارد تلقی شود . در صورت عقد قرارداد ، امتناع یا ناتوانی یک همسر از انجام تعهدات مقرر در قرارداد می تواند زمینه ای برای طلاق برای همسر دیگر باشد . در مقابل ، در برخی کشورها (مانند سوئد ، [12] فنلاند ، [13] استرالیا ، [14] نیوزلند) ، طلاق کاملاً بدون توافق است . 

 

در اروپا ، قوانین طلاق از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و این نشان دهنده سنت های مختلف حقوقی و فرهنگی است. در بعضی از کشورها ، به ویژه (اما نه تنها) در برخی از کشورهای کمونیست سابق ، طلاق فقط در یک زمینه کلی "تفکیک ناپذیر ازدواج" (یا یک فرمول مشابه) حاصل می شود .

 

طلاق توافقی در ایران

 

طراق توافقی در ایران اگرچه ممنوع نیست ، اما طلاق در اسلام بسیار دلسرد کننده می باشد و از فرهنگ ایرانی رد می شود . به دلیل شرایط بد اقتصادی و وضعیت اجتماعی زنان ایرانی و وابستگی آن ها به مردان برای حفظ و حمایت اجتماعی ، طلاق هزینه های سنگین و عواقبی را برای زنان به همراه دارد .

 

با این وجود ، زوج های متاهل که زندگی مشترک برایشان دشوار است ، می توانند طلاق توافقی بگیرند . مطابق قوانین اسلامی ، یک مرد می تواند در هر زمان با بیان جمله "من از شما طلاق می گیرم" در حضور یک یا چند ناظر بالغ ، همسر خود را طلاق دهد . در چنین مواردی ، زنان فقط به مهریه خود حق دارند . در عمل ، میزان مهریه اغلب برای پشتیبانی طولانی مدت از زن مطلقه کافی نیست ، مگر اینکه به صورت طلا یا چیز گرانبهایی باشد ، به راحتی می تواند با تورم از بین برود . این امر باعث شده است که برخی از خانواده های زن به صورت املاک یا سکه های طلا (که با تورم از بین نمی روند) به دنبال مهریه بسیار گران باشند . این تلاش همچنین به عنوان یکی از اصلی ترین موانع ازدواج توسط جوانان ظاهر شده است .

 

قبل از انقلاب اسلامی ، قانون حمایت از خانواده ، مصوب 1967 و تجدید نظر در 1975 برخی از حقوق یکجانبه مردان در طلاق را محدود کرد . پس از انقلاب اسلامی ، این قانون به حالت تعلیق درآمده و جایگزین دادگاه ویژه مدنی شد که برخی از حقوق انحصاری مردان را در طلاق توافقی احیا کرد . بعد از اینکه متوجه سوء استفاده گسترده از این حق توسط مردان شد ، مقامات دولتی با فراهم آوردن حمایت بیشتر از زنان ، این قانون را اصلاح کردند . براساس این سیستم ، زنان می توانند هرگونه شرط را در قرارداد زناشویی کتبی (شامل حق انتخاب محل سکونت ، تحصیل ، کار ، مسافرت به خارج از کشور) درج کنند و می توانند حق یک جانبه طلاق از همسر خود را بگیرند یا آن را مشروط کنند . در این حالت دادگاه تصمیم می گیرد که آیا شرایط مندرج در قرارداد زناشویی برای ارائه طلاق رعایت شده است یا خیر . جهت دریافت مشاوره حقوقی می توانید با وب سایت فاطمه یعقوبی وکیل دادگستری در ارتباط باشید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied