شمانیوز
شما نیوز

خود درمانی کرونایی و آنفلوآنزایی ممنوع

مرکزی یک پزشک متخصص بیماریهای عفونی و تبدار در ساوه و زرندیه گفت: خود درمانی، مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و درمان‌های غیرعلمی وضعیت بیماران مبتلا به آنفلوآنزا را وخیم‌تر کرده و تشدید خواهد کرد.

خود درمانی کرونایی و آنفلوآنزایی ممنوع

دکتر عادل فلاح به درمان‌های حاشیه‌ای با آغاز اپیدمی در یک بیماری اشاره کرد و افزود: درمان‌های حاشیه‌ای یا به تعبیر دیگری خوددرمانی به جای اینکه معضل را حل کنند و فرد بیمار درمان شود، معضلی به معضلات افزوده و پروسه درمان را پیچیده خواهند کرد.

وی خوددرمانی را موجب ایجاد سیر پیش رونده در یک بیماری دانست و افزود: احتمال دارد یک بیمار با درمان حاشیه‌ای یا خوددرمانی منجر به انحراف در درمان بیماری شود و وقتی بیمار برای درمان به پزشک مراجعه کند که متاسفانه کار از کار گذشته و بیمار در وضعیت بدتری قرار گرفته و روند درمان و بهبودی ریسک‌پذیر شود.

وی به مصرف خودسرانه برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌هایی نظیر کووید ۱۹ و آنفلوآنزا که متاسفانه این روزها مشاهده می‌شود اشاره کرد و گفت: آنتی بیوتیک به هیچ وجه در درمان آنفلوآنزا موثر نیست. بعضا برخی بیماران در مراجعه به پزشک تقاضای تجویز آمپول پنی‌سیلین برای درمان آنفلوآنزا دارند در حالی که تجویز این آنتی‌بیوتیک برای درمان آنفلوآنزا اشتباه است چرا که درمان آنفلوآنزا بیشتر به صورت علامتی است و اگر وضعیت بیمار وخیم باشد از حالت درمان ضدویروس اختصاصی استفاده می‌شود و در صورت نیاز به مراقبت بیشتر، فرد در بیمارستان بستری خواهد شد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار به پاندمی ویروس آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: معمولا هر ۱۰ سال یکبار پاندمی (همه گیری) ویروس آنفلوآنزا در سراسر دنیا انتظار می‌رود و امسال نیز با آغاز فصل سرما وقوع این پاندمی دور از ذهن نیست که در صورت همپوشانی با کروناویروس پاندمی تشدید شود.

وی به حالت بیم و امید در شیوع بیماری آنفلوآنزا در ایران اشاره کرد و افزود: از آنجاکه شیوع آنفلوآنزا بیشتر در سنین دانش آموزی و کودکان وجود دارد و با توجه به اینکه امسال به دلیل شیوع کروناویروس اغلب دانش آموزان آموزش غیرحضوری را انتخاب کردند لذا به نظر می‌رسد که شاهد پیک آنفلوآنزا به دلیل نیمه تعطیل بودن مدارس نباشیم. حالت امید دیگر اینکه به دلیل تامین واکسن آنفلوآنزا و واکسیناسیون بخش اعظمی از جامعه این احتمال وجود دارد که امسال درصد کمتری از مردم به این بیماری مبتلا شوند.

وی به حالت بیم و ترس از شیوع بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: از آنجاکه اپیدمی آنفلوآنزا هر ۱۰ سال یکبار اتفاق می‌افتد این احتمال وجود دارد به دلیل همپوشانی با کرونا با نوع بد و جهش یافته ویروس آنفلوآنزا مواجه شویم که باید گفت در این صورت وضعیت بحرانی‌تری پیش رویمان خواهد بود. اینکه گفته می‌شود آنفلوانزا ویروسی است که هر بار جهش پیدا می‌کند و شکل جدیدی از خودش را به نمایش می‌گذارد دور از ذهن نبوده و ممکن است امسال با نوع جدیدی از آنفلوآنزا روبرو باشیم.

دکتر فلاح در ادامه اصلی‌ترین و اساسی‌ترین درمان برای بیماری آنفلوآنزا را رژیم‌های حمایتی دانست و افزود: استفاده از مایعات، تغذیه خوب و سالم مهمترین درمان برای این بیماری است و به هیچ وجه مصرف آنتی بیوتیک در موارد سرپایی توصیه نمی‌شود. البته اساسی ترین درمان برای این بیماری استفاده از داروی  ضدویروس است که در صورت نیاز تجویز می‌شود.

وی مهم‌ترین کار برای پیشگیری از آنفلوآنزا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بیماری کووید ۱۹ دانست و اظهار کرد: واکسیناسیون گروه‌های پرریسک مانند افراد دیابتی، بیماران مزمن کبدی، کلیوی، سالمندان، زنان باردار، بیماری‌های قلبی و افراد دارای سن پائین حتما توصیه می‌شود.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان‌های ساوه و زرندیه در پاسخ به این پرسش که آنفلوآنزا چگونه می‌تواند منجر به مرگ فرد بیمار شود، گفت: آنفلوآنزا ممکن است در قالب عفونت ویروسی موجب تخریب بافت ریه شود و همین عامل درگیری ریوی زمینه ساز بروز عوارض قلبی شده و احتمال مرگ انسان وجود خواهد داشت چرا که همپوشانی یک عفونت ویروسی با یک عفونت میکروبی متاثر از درگیری بیمار با آنفلوآنزا منجر به وخامت حال فرد مبتلا خواهد شد.

وی تصریح کرد: مجددا تاکید می شود افرادی که در معرض خطر هستند به ویژه گروههای حساس و پرخطر و افرادی که نقص سیستم ایمنی بدن داشته و مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی هستند حتما واکسن آنفلوآنزا را استفاده کنند تا درگیر این بیماری نشوند.

دکتر فلاح تاکید کرد: مقاوم شدن قطعی بدن در برابر بیماری آنفلوآنزا با واکسیناسیون بطور حتم اثبات نشده است بلکه واکسن‌های امروز مقاومت نسبی فرد را در برابر ویروس افزایش می‌دهد و موجب مصونیت نسبی بین ۵۰ الی ۷۵ درصد می‌شود.

منبع:ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied