شمانیوز
شما نیوز

آنچه از علائم شایع آلرژی دارویی نمی دانید!

آلرژی دارویی واکنش غیرمعمول سیستم ایمنی به ترکیبات دارویی است و مصرف هر نوع ماده دارویی می تواند با ظهور علائم این عارضه در بدن بیمار همراه باشد.

آنچه از علائم شایع آلرژی دارویی نمی دانید!

آلرژی دارویی واکنش غیرمعمول سیستم ایمنی به ترکیبات دارویی است و مصرف هر نوع ماده دارویی می تواند با ظهور علائم این عارضه در بدن بیمار همراه باشد. مصرف داروهای غیرنسخه ای (اُ تی سی)، تجویزی و همچنین داروهای گیاهی ممکن است با ایجاد آلرژی و حساسیت در بدن همراه باشد. هرچند، مصرف انواع خاصی از داروها بیشتر احتمال دارد فرد را دچار حساسیت کند. شایع ترین علائم و نشانه های آلرژی دارویی بروز تب، لکه های پوستی و کهیر است. همچنین در برخی موارد ممکن است سیستم ایمنی واکنش های جدی تری به نوعی از دارو نشان دهد و چندین سیستم یا عضوِ بدن درگیر عارضه شوند. آلرژِی دارویی با عوارض جانبی دارو که در بروشور معرفی دارو به آنها اشاره شده شباهتی ندارد. همچنین آلرژیِ دارویی متفاوت از مسمومیت دارویی است که از مصرف بیش از حد دارو ناشی می شود.

 

نشانه های آلرژی دارویی چیست؟

نشانه ها و علامت آلرژی شدید دارویی اغلب در مدت یک ساعت پس از مصرف دارو ظاهر می شوند. واکنش های دیگر به ویژه ظاهر شدن جوش پوستی ممکن است در مدت چند ساعت، چند روز یا چند هفته بعد اتفاق افتد.

جوش پوستی، کهیر، خارش، تب، ورم، تنگی نفس، خس خس سینه، آبریزش بینی، خارش چشم و آنافیلاکسی از جمله نشانه های حساسیت دارویی هستند.

آنافیلاکسی واکنش نادر و خطرناک به آلرژی دارویی است که موجب می شود سیستم های بدن عملکرد خود را از دست بدهند. سفت شدن مجرای هوا و گلو، بروز مشکلات تنفسی، حالت تهوع یا گرفتگی شکم، استفراغ یا اسهال، احساس سرگیجه، ضربان سریع یا کند، افت فشار خون و تشنج از جمله علائم این عارضه به حساب می آیند.

همچنین برخی دیگر از علائم آلرژی دارویی هستند که کمتر شایع است و ممکن است چند روز تا چند هفته پس از مصرف دارو بروز کنند و حتی تا مدتی پس از قطع دارو همچنان ادامه داشته باشند.

 

منبع : همگردی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied