شمانیوز
شما نیوز

۵ سرطان شایع در بین ایرانی‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، ۵ سرطان شایع در بین ایرانیان است.

۵ سرطان شایع در بین ایرانی‌ها

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، ۵ سرطان شایع در بین ایرانیان است.

رضا ملک‌زاده عصر امروز در جمع محققان سراسر کشور که به صورت ویبنار از دانشگاه علوم پزشکی گلستان پخش می‌شد، از ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات سرطان، در خصوص وضعیت شیوع سرطان در ایران و جهان، خبر داد و اظهاردشات: خوشبختانه امروزه با ثبت اطلاعات سرطان و راه‌اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات سرطان، اطلاعات ما در خصوص بیماری سرطان دقیق‌تر است.

نایب رئیس کمیته ملی مدیریت سرطان وزارت بهداشت اظهار کرد: براساس آمار، میزان بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی از کل دنیا و کشورهای منطقه، کمتر است. در کشورهای دنیا، میزان بروز سرطان در مردان 219 سرطان در هر 100 هزار نفر و در زنان 198 سرطان در هر 100 هزار نفر است، در حالی که این عدد در در ایران در مردان و زنان به ترتیب 155 و 128 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، 5 سرطان شایع در بین ایرانیان و سرطان مری و معده شایع در استان گلستان در شهرستان‌های گنبدکاووس و کلاله است.

وی اظهار کرد: چندین سال پیش، مرکز بررسی سلامت مری و معده استان گلستان با هدف بررسی عوامل و راه‌های درمان این سرطان‌ها، راه‌اندازی شد.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: با تحقیقات انجام شده در گنبدکاووس مشخص شد که عوامل محیطی و شیوه زندگی افراد جزو موثرترین عامل در شیوع سرطان آن منطقه است.

وی با اشاره به تحقیقات محققان گفت: می توان نیمی از سرطان ها را بهبود بخشید و این موضوع ناشی از پیشرفت های علمی و پزشکی در کشورمان است، امیدواریم در سال های آینده بتوانیم درصد بیشتری را به این آمار بیفزاییم.

ملک‌زاده، عدم مصرف میوه در پنج وعده، عدم تحرک بدنی کافی، افزایش وزن، کلسترول بالا، مصرف تریاک و سیگار را از جمله عوامل شایع در ایجاد بیماری سرطان عنوان کرد.

 

 

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied